جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 55085
تاریخ انتشار: 11 شهريور 1399 13:58
گزارشی از بورس تهران در روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور ۹۹

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۹۹

شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز سه‌شنبه ۱۱ شهریورماه، کار خود را با کاهش ۱۳ هزار واحدی آغاز کرد و فشار فروش ابتدای معاملات امروز نشان می‌دهد سهامداران احتمالا با یک روز نه‌چندان خوش‌آیند روبرو هستند. در پایان معاملات شاخص بورس با کاهش ۴۳ هزار واحدی نشان داد فعلا خیال جبران ضرر‌های ریزش اخیر را ندارد
به گزارش راه امروز،شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز سه‌شنبه ۱۱ شهریورماه، کار خود را با کاهش ۱۳ هزار واحدی آغاز کرد و فشار فروش ابتدای معاملات امروز نشان می‌دهد سهامداران احتمالا با یک روز نه‌چندان خوش‌آیند روبرو هستند. مگر اینکه در ادامه معاملات شاهد بازگشت این روند نزولی باشیم. تا اینجای کار شرکت‌های کوچک روند منفی کمتری را تجربه می‌کنند. شاخص کل در ابتدای معاملات ۷۶ صدم درصد کاهش داشته، در حالی که شاخص هم‌وزن کاهش ۴۰ صدم درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. با این حساب می‌توان گفت بخش اصلی بازار منفی امروز بر گردن نماد‌های شاخص‌ساز است.  
 
۲۹۰ نماد منفی در برابر ۲۸ نماد مثبت
به گزارش فرارو، از مجموع ۳۱۹ نماد بورسی امروز تنها ۲۸ نماد در محدوده مثبت معامله می‌شوند و قیمت سهام ۲۹۱ نماد با کاهش روبرو است. همچنین از بین ۲۵۶ نماد بازار فرابورس ۱۹۲ نماد منفی هستند و کام سهامدارانشان را تلخ کرده‌اند. در ساعات اولیه معاملات امروز نماد‌های شستا، فارس، اخابر، شتران، خودرو و پارسان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشته‌اند و در سقوط بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این بین تنها نماد فملی در بین شرکت‌های بزرگ روی شاخص بورس تاثیر مثبت گذاشته، اما تاثیر آن به حدی نیست که بتواند روند بازار را تغییر دهد.  بررسی نقشه بازار نشان می‌دهد به جز گروه فلزات اساسی، دیگر گروه‌ها عموما با کاهش قیمت سهام روبرو هستند.


 
غشهداب؛ منفی‌ترین نماد بازار امروز
شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با نماد غشهداب امروز رکورددار بیشترین کاهش قیمت سهام در بازار به حساب می‌آید. نماد این شرکت حدود یک ماه و نیم قبل برای برگزاری مجمع عمومی متوقف شده بود و بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بازگشایی آن به بازار قرمز امروز موکول شد. در این بازگشایی قیمت سهام غشهداب با کاهش ۲۷ درصدی روبرو شد و در ادامه معاملات تا منفی ۳۰ درصد پیشروی کرد تا سهامداران غشهداب در مدت یک روز حدود یک سوم سرمایه‌شان را از دست بدهند.
 
سایه روند نزولی پالایشگاه‌ها بر صندوق ETF دوم
شرکت‌های پالایشگاهی از بازار منفی امروز در امان نبودند و حتی با وجود اینکه خیلی‌ها با توجه به عرضه صندوق ETF پالایش یکم  به بازدهی مثبت سهام پالایشگاه‌ها امیدوار هستند، اما امروز شاهد روند منفی قیمت سهام این شرکت‌ها بودیم. طوری که امروز سهام شپنا پنج درصد ارزش خود را با صف فروش از دست داد. شتران و شبریز هم شرایط مشابهی داشتند و صرفا نماد شبندر با کاهش ۳.۵ درصدی، بدون صف فروش باقی مانده بود. اگر این مورد فردا هم تکرار شود، قیمت سهام پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس از زمان انتشار اطلاعیه پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم کمتر خواهد شد و این موضوع می‌تواند استقبال از این صندوق را تحت تاثیر قرار دهد.
 
شروع زمان ثبت سفارش عرضه اولیه بپیوند از ساعت یک
امروز سه‌شنبه ۱۱ شهریورماه عرضه اولیه سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد بپیوند در فرابورس انجام می‌شود. زمان ثبت سفارش خرید در این نماد از ساعت یک تا پنج بعد از ظهر امروز سه‌شنبه اعلام شده و سهام هر نفر فردا چهارشنبه ۱۲ شهریورماه تخصیص داده می‌شود. این عرضه اولیه شامل ۱۵ درصد سهام این شرکت است که ۱۲ درصد آن معادل ۴۲۰ میلیون سهم به سرمایه‌گذار‌های حقیقی خواهد رسید. قیمت در نظر گرفته شده برای آن حداکثر هزار و ۸۵۰ تومان است و هر نفر می‌تواند تا سقف ۱۵۰ سهم سفارش ثبت کند. با این حساب نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه حدود ۲۷۷ هزار تومان محاسبه می‌شود. در صورت مشارکت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفری، نهایتا به هر نفر حدود ۷۶ سهم بپیوند با ارزش ۱۴۰ هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

طولانی‌ترین صف‌های خرید و فروش بازار امروز

امروز تعداد نماد‌هایی که با صف فروش روبرو هستند، تقریبا چهار برابر نماد‌های دارای صف خرید است. گروه صنعتی ملی مثل روز گذشته رکورددار طولانی‌ترین صف فروش به حساب می‌آید. طوری که ارزش سفارش‌های فروش در حداقل قیمت برای نماد وملی به حدود ۵۰۰ میلیارد تومانمی‌رسد. هلدینگ ملی با قیمت هر سهم ۶۶ هزار تومان، گران‌ترین سهام موجود در بازار به حساب می‌آید. هرچند اغلب سهامداران حالا به دنبال فروش آن هستند. شرکت سرمایه‌گذاری شاهد با نماد ثشاهد صف فروش ۴۳۰ میلیارد تومانی دارد و در رتبه دوم سنگین‌ترین صف فروش قرار گرفته است. شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان هم با صف فروش ۳۵۵ میلیارد تومانی در جایگاه سوم است. نماد‌های دی با صف ۳۱۰ میلیاردی، لپارس با صف ۲۹۰ میلیاردی و خگستر با صف ۲۳۰ میلیارد تومانی دیگر صف‌های فروش طولانی بازار امروز را در ابتدای ساعات معاملات تشکیل می‌دهند.

نماد‌هایی که به تازگی سهام آن‌ها در بورس عرضه اولیه شده، طولانی‌ترین صف‌های خرید را شاهد هستند. نماد امین با صف خرید ۲۶۰ میلیارد تومانی در رتبه اول قرار گرفته و پشت سر آن نماد‌های زملارد با صف خرید ۱۸۶ میلیارد تومانی و بکهنوج با صف خرید ۱۷۰ میلیارد تومانی قرار دارند. به جز نماد‌های عرضه اولیه، شرکت تولید برق مهتاب کهنوج با نماد بکهنوج طولانی‌ترین صف خرید را به ارزش ۱۳۷ میلیارد تومان به نام خود ثبت کرده است.
 
کاهش ۴۳ هزار واحدی شاخص در روز قرمزرنگ
در پایان ساعات معاملات روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریورماه، شاخص کل بورس نهایتا با کاهش ۴۳ هزار و ۲۹۲ واحدی به رقم یک میلیون و ۶۸۴ هزار و ۷۴۲ واحد رسید تا دوباره با کانال ۱.۷ میلیونی خداحافظی کند. روند کاهشی شاخص بورس امروز نشان می‌دهد میانگین قیمت سهام در بازار حدود ۲.۵۱ درصد کاهش داشته است. البته شاخص هم‌وزن کاهش کمتری را معادل ۱.۴۱ درصد پشت سر گذاشته. این مورد نشان می‌دهد وضعیت شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز به مراتب از شرکت‌های کوچک بازار سرمایه وخیم‌تر بوده است. نقشه بازار امروز عموما قرمزرنگ است و صرفا چند نماد از جمله فملی، فخوز و کاوه در گروه فلزات اساسی با رنگ سبز برای سهامدارانشان خوش‌خبر بوده‌اند.
 
امروز نماد‌های فارس، شستا، شپنا، اخابر، شتران و شگل بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص بورس داشتند و تنها نماد فملی یک تنه در برابر آن‌ها برای بالا بردن شاخص مقاومت می‌کرد. مقاومتی که نهایتا بی‌نتیجه ماند و به کاهش ۴۳ هزار واحدی شاخص کل منجر شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر