سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 54530
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1399 15:32
بانک مسکن به منظور پرداخت تسهیلات به متقاضیان جهت ساخت، تکمیل و تعمیر ساختمان تأسیس شده است.
 تسهیلات بانک مسکن از دو طریق اوراق حق تقدم و سپرده گذاری به متقاضیان ارائه می شود.

مبلغ اوراق حق تقدم بنا به بازار مسکن تعیین می گردد و این اوراق در سال 99 افزایش دو برابری داشته است.

هر کس می تواند با خرید یک ورق تسهیلات، 500 هزار تومان وام دریافت کند.

با شرایط کرونا امکان استفاده از این اوراق تمدید شده است.

استفاده از این اوراق که به تسه معروف است تنها برای کاربران سجامی امکان پذیر است.

به همین جهت از دید کارشناسان ملک هفت ایجاد حساب سپرده برای کسانی که قصد استفاده از تسهیلات بانک مسکن را دارند گزینۀ راحت تری به نظر می رسد.
تسهیلات بانک مسکن برای خرید واحد مسکونی

این تسهیلات خرید واحد مسکونی شامل 4 طرح می باشد.

 

طرح اول: صندوق پس انداز مسکن یکم

بنابر گزارشات ملک هفت ، برای گرفتن اعتبار و تسهیلات بانک مسکن از صندوق پس انداز مسکن یکم همانطور که از اسم آن پیداست اولین شرط آن است که متقاضی و یا همسر وی از بانک مسکن یا هر بانک دیگری و یا حتی امکانات دولتی تسهیلاتی جهت خرید، ساخت و تعمیر واحد مسکونی استفاده نکرده باشند و بدین منظور باید از وزارت راه و شهرسازی استعلام دریافت کنند.

سایر شرایط لازم به ملک مورد نظر بر می گردد یعنی از صدور اولین پروانه ساخت برای ملک بیش از 15 سال سپری نشده باشد و شرایط آیین نامه 2800 که شامل موارد ایمنی و کیفیت ساختمان است در آن رعایت شده باشد. سقف تسهیلات بانک مسکن برای این نوع ملک تا 80 درصد ارزش آن است که ارزیابی آن توسط بانک صورت می گیرد.

تسهیلات بانک مسکن در صندوق یکم برای اوراق ممتاز هم فراهم است و در تهران تا سقف 80 میلیون تومان و شهرهای بزرگ با جمعیت بیش از 200 هزار نفر تا سقف 60 میلیون تومان و سایر شهرها تا سقف 40 میلیون تومان امکان پذیر است.

و البته این تسهیلات بانک مسکن باید با آنچه که در اوراق ذکر شده است تطبیق داشته باشد. سود تسهیلات برای در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری 8 درصد و در مناطق بافت فرسوده 6 درصد است.


 برای دریافت وام از طریق سپرده گذاری حداقل باید یک سال صبر کرد. با موجودی سیزده و نیم میلیون تومان تا 80 میلیون تومان، موجودی 10 میلیون تومان، تسهیلات 60 میلیون تومانی و موجودی 6 میلیون و 700 هزار تومان، 40 میلیون تومان می توان وام دریافت کرد.

 البته این مقدار به نگه داشتن موجودی در حساب بستگی دارد.

 یعنی هر 6 ماه معادل یک برابر متوسط موجودی می توان وام گرفت و در صورت حفظ حداقل موجودی برای سه سال امکان گرفتن تسهیلات بانک مسکن تا سقف آن وجود دارد.

 به عنوان مثال اگر ده میلیون موجودی داشته باشید بعد از یک سال می توانید 20 میلیون وام بگیرید و اگر دو سال صبر کنید 40 میلیون تومان و تنها در صورتی که سه سال موجودی شما در همین مقدار حفظ شود می توانید 60 میلیون تومان تسهیلات بانک مسکن دریافت کنید.

 اقساط بازپرداخت نیز 144 عدد معادل 12 سال است.

 

طرح دوم: اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات بانک مسکن

همانطور که در مقالات اوراق و وام مسکن ملک هفت آمده است و از نام این طرح نیز پیداست، این اوراق در بورس عرضه می شوند و برای خرید آن ها متقاضی باید کد بورسی داشته باشد و قیمت این اوراق نیز در بورس تعیین می شود و به همین دلیل نرخ آن هر روز نوسان دارد.

برای اطلاع از ارزش این اوراق باید به سامانه فرابورس مراجعه کرد.

امتیاز این اوراق در اینست که حتی اگر از گرفتن تسهیلات بانک مسکن پشیمان شوید می توانید به قیمت روز و با حفظ ارزش پولتان آن ها را در بورس به فروش رسانید.

 سقف این تسهیلات برای املاک واجد شرایط در تهران تا 100 میلیون تومان برای هر نفر، و در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر تا 80 میلیون تومان و سایر شهرها 60 میلیون تومان است.

زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات بانک مسکن در این طرح برای مناطق خارج از بافت فرسوده 12 سال و در مناطق بافت فرسوده حداکثر 15 سال است.

البته سود بازپرداختی این تسهیلات برای متقاضی بیشتر از طرح مسکن یکم است و در مناطق خارج از بافت فرسوده 17.5 درصد و در بافت فرسوده 16 درصد است.

از شرایط اصلی متقاضیان برای دریافت این تسهیلات بانک مسکن نداشتن سابقه چک برگشتی در سیستم بانکی است. برای تهیه اوراق گواهی حق تقدم می توان به یکی از شعب بانک مسکن و یا شعب کارگزاری فرابورس مراجعه کرد.


 


طرح سوم: حساب صندوق پس انداز مسکن


این طرح به دو صورت اجرا می شود. اول با محاسبه امتیاز حساب: بدین ترتیب هر 6 ماه یک دوره حساب شده و متقاضی می تواند یک برابر متوسط موجودی حساب خود از تسهیلات بانک مسکن استفاده کند.


یعنی اگر 10 میلیون تومان سپرده به مدت یک سال داشته باشد می تواند 20 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.


در روش دوم، اعطای تسهیلات با سپرده به صورت خرید زمان است.


در این روش برای دریافت تسهیلات بانک مسکن بعد از 6 ماه از سپرده گذاری، متقاضی می تواند از حساب صندوق پس انداز بانک مسکن به اندازه نصف موجودی خود تسهیلات از بانک دریافت کند.


سقف تسهیلات دریافتی در این نوع 12 میلیون تومان است.


نرخ سود تسهیلات این طرح 11 درصد و مدت بازپرداخت اقساط 12 سال می باشد. برای استفاده از خدمات این طرح باید حداقل 2 میلیون و 900 هزار تومان سپرده گذاری کرد.


همچنین تسهیلات بانک مسکن به ملکی تعلق می گیرد که از صدور اولین پروانه ساخت آن بیش از 30 سال نگذشته باشد.


سقف تسهیلات نیز 20 میلیون تومان می باشد.


 


طرح چهارم: تسهیلات بانک مسکن برای فروش اقساطی خرید واحد مسکونی از محل حساب پس انداز مسکن جوانان


طبق اخبا ملک هفت از تسهیلات مسکن ، ایجاد حساب در صندوق پس انداز مسکن جوانان، یک حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت است و در صورتی که متقاضی پس از اتمام دوره لازم از دریافت تسهیلات منصرف شود، سودی معادل سود حساب های سپرده کوتاه مدت به او تعلق می گیرد.


امتیاز این طرح در این است که کودکان نیز می توانند تحت نظر قیم یا مادر خود به افتتاح حساب اقدام کنند.


یعنی والدین می توانند با افتتاح حساب برای فرزندانشان، امکان استفاده از تسهیلات بانک مسکن در آینده را برای ایشان فراهم کنند.


مدت زمان انتظار برای دریافت تسهیلات بانک مسکن در این طرح حداقل 5 و حداکثر 15 سال است.


مقدار تسهیلات هم در این طرح از همه طرح ها بیشتر و برای املاک تا 25 سال ساخت تا سقف 250 میلیون تومان در تهران، 210 میلیون تومان در شهرهای بزرگ و 184 میلیون تومان در شهرهای کوچک است.


بازپرداخت این تسهیلات به صورت 20 ساله با سود 9 درصد است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر