پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 53959
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1399 17:42
شواهد نشان می‌دهد که دولت باید محدودیت‌ها را افزایش دهد

سیاست‌های سخت‌گیرانه تنها راه ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایام محرم

مقایسه میان شیوع کرونا در ایران و ایتالیا بسیار مورد توجه است نگاهی به نمودار‌ها در این باره نشان می‌دهد، ایتالیا که چند ماه پیش وضعیتی شبیه به ایران را داشت حالا شرایطی به مراتب بهتری دارد. برخی منتقدان می‌گویند ادامه روند کاهش شیوع کرونا در ایتالیا ناشی از ادامه سیاست‌های سخت گیرانه بوده است.
به گزارش راه امروز: پس از یک هفته اظهارات ضدو نقیض درباره برنامه دولت برای کنترل شیوع بیماری کرونا در ایام عزاداری محرم، به نظر می‌رسد بیانات روز گذشته رهبر انقلاب پایانی بود برای بحث و جدل‌ها در این رابطه، حالا نوبت ستاد ملی کروناست تا برنامه دقیق، کاربردی و بدون تناقض برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در ایام عزاداری‌های محرم اعلام کند. حسن روحانی می‌گوید این برنامه هفته آینده اعلام می‌شود.

روز گذشته رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور درباره عزاداری‌های محرم تاکید کردند: "در عزاردای‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد."

این بیانات رهبری امروز با واکنش حسن روحانی رییس جمهور و رییس ستاد ملی کرونا روبه رو شد. او سخنان رهبری را «فصل الخطاب» دانست و گفت: "ان شاءالله محرم امسال عزاداری شکوهمند با رعایت همه جوانب امر و پروتکل‌ها را داشته باشیم.»

او گفت: «امسال ممکن است به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نحوه عزاداری ما متفاوت باشد، دستورالعمل‌های لازم در مورد نحوه عزاداری‌ها تا پایان هفته مشخص و هفته آینده تصویب و ابلاغ می‌شود که باید مراعات و به طور کامل اجرا شود.»

این سخنان همچنان نشان می‌دهد که رییس جمهور تاکید بر برگزاری عزاداری‌های شکوهمند دارد. او هفته گذشته نیز سخنان مشابهی مطرح کرد که با انتقادات زیادی روبه‌رو شد.
 
به عقیده بسیاری تاکید بر برگزاری مراسم های شکوهمند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همخوانی زیادی ندارد. انتشار تصاویری از عزاداری‌های مسلمیه در شهر ری مهر تائیدی به این دیدگاه زده است. 

اما به هر حال همانطور که روحانی به آن اشاره کرده بیانات رهبر انقلاب تکلیف خیلی مسائل را می‌تواند روشن کند، اینکه همه باید به دستورالعمل ستاد کرونا عمل کنند. اما نکته مهمتر این است که آیا دستورالعمل‌های ستاد کرونا قاطع و کاربردی است؟
 
هفته گذشته ستاد کرونا یک دستور‌العمل منتشر کرد که بیشتر "توصیه‌ای" بود. پیشتر هم ستاد کرونا با توصیه سعی کرده بحران را کنترل کند. سیاستی که می‌توان آن را شکست خورده ارزیابی کرد. البته دولت و ستاد کرونا معتقد نیستند سیاست هایشان شکست خورده است بلکه می‌گویند بیماری را مدیریت کرده‌اند. ادعایی که با آمار روز افزون مبتلایان و جانباختگان همخوانی ندارد.

به نظر می‌رسد دولت باید به سرعت دستورالعمل‌های کرونا در ایام محرم را اعلام کند. البته دستورالعمل‌هایی که قاطع و محکم باشند، دستور العمل‌ها ارشادی در شرایط فعلی کارا نیستند و ضمانت اجرایی هم ندارند.

حتی مداحان مشهور هم پس از سخنان رهبری تاکید کردند محدودیت‌های اعلامی را می پذیرند. میثم مطیعی در پی بیانات مقام معظم رهبری درخصوص برگزاری جلسات محرم اظهار کرد: «تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم؛ اما یک حرف بزنید، نه مثل تجربه روز عرفه که نهاد آ صبح یک چیز بگوید، ظهر نهاد ب یک چیز، عصر همه خلاف هم!»

کانون و خانه مداحان هم در این باره بیانیه‌ای صادر کرده اند و تاکید کردند که مطیع امر رهبری اند. براساس آخرین گزارش رسمی که ظهر امروز ستاد کرونا اعلام کرد، از دیروز تا امروز ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۷ نفر از آن‌ها بستری شدند.

این گزارش می‌گوید مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۰۶ هزار و ۷۵۲ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۹۸۲ نفر رسید. در هفته‌های اخیر روند آمار جانباختگان و مبتلایان به کرونا تقریبا ثابت بوده و بسیاری از استان‌ها در شرایط قرمز قرار دارند.

بنا به اعلام وزارت بهداشت استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند. سیاست‌های سخت‌گیرانه تنها راه ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایام محرمعدم رعایت فاصله اجتماعی در عزاداری شهادت امام محمد باقر(ع) در قم/ عکس از خبرگزاری مهر

کرونا از نمای نزدیک و یک هشدار جدی

امروز علی ربیعی سخنگوی دولت نیز با انتشار یادداشتی تجربه خود از ابتلا به کرونا را یادآوری کرده است. هفته پیش اعلام شد ربیعی به کرونا مبتلا شده است.

او در یادداشت خود از وضعیت کادر درمان ابراز نگرانی کرده است. ربیعی نوشته است: «من حالا خیلی بهتر می‌فهمم که چرا باید هر انسانی به شکل حداکثری مراقب باشد تا به این بیماری دچار نشود. هر بیمار کرونایی بار زیادی بر دوش کادر درمان و نظام سلامت تحمیل می‌کند. من از روزی که به این بیماری مبتلا شده‌ام، یکی از دغدغه‌هایم امکان سرایت این بیماری به دیگری است و هر بار کادر‌های درمان را بالای سرم می‌بینم، این نگرانی، دغدغه و ایثارگری ایشان مرا شرمنده می‌سازد.»

سخنگوی دولت در بخش دیگری از یادداشت خود به برخی اظهارات و بیانیه‌های مداحان و مجامع مذهبی درباره برگزاری مراسم‌های عزاداری اشاره کرده و نوشته است: «چندین اطلاعیه از سوی مداحان مجلس یا هیأت‌داران و سخنرانان دیدم. متأسفانه روندی را مشاهده می‌کنم که گویی اصرار و فشار برای انجام این شعائر در حال تبدیل شدن به یک موضع انقلابی و مذهبی و دینی است.»

ربیعی در ادامه نوشته است: «فشار برای انجام شعائر به روش همیشگی اگر با عواقب وخیم برای سلامت مردم همراه شود، ضربه‌ای تاریخی به مراسم عزاداری و روح مشارکت ایرانیان در این مراسم وارد خواهد کرد.»

او هشدار داده است که «عزاداری نباید به از دست رفتن هیچ جانی بینجامد. نکند خدای ناکرده جان انسانی بر اثر کرونا گرفته شود و فرصت مشارکت در عزاداری‌های سال‌های آینده را نیابد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر