چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: 53788
تاریخ انتشار: 01 مرداد 1399 23:38
رئیس جمهور بعدی باید کاریزما داشته باشد/رئیس جمهور باید رجل سیاسی باشد نه اقتصادی

غفوری‌ فرد: احتمال رای آوردن چهره جدید در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد

غفوری فرد، نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گوید: من نه مرگ اصلاح طلبd را قبول دارم و نه مرگ اصولگرایی را! الان اصلاح طلبان و اصولگرایان قدرت ها و شخصیت های بزرگی دارند که مورد احترام کشور هستند.
نیلوفر مولایی:«اصلاح طلبی و اصولگرایی مُرده است»، جمله ای که این روزها از سوی برخی تحلیلگران سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب مطرح می شود اما حسن غفوری فرد نایب رئیس جبهه پیروان و چهره شاخص اصولگرا معتقد است نه اصولگرایی مرده نه اصلاح طلبی. او که پاسخ صریحی به این که سوال  شعار «اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا»  چقدر در انتخابات مجلس یازدهم نمود پیدا کرد، نمی دهد این را تاکید دارد که «تفکر ریشه دار سیاسی از بین رفتنی نیست.»

>>>بیشتر بخوانید؛

باهنر: تصویب عدم کفایت سیاسی روحانی توهم است/انتخابات ۱۴۰۰ اصلا قابل پیش‌بینی نیست

غفوری فرد در گفتگویی که با خبرآنلاین داشت از تاثیر کرونا بر سیاست نیز حرف زد و گفت اگر این بیماری ادامه یابد بر انتخابات ۱۴۰۰ تاثیرگذار خواهد بود. او تاکید می کند رئیس جمهور بعدی باید یک چهره ملی و کاریزماتیک باشد.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین به حسن غفوری فرد، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری را در ادامه می خوانید. 

****

آقای غفوری فرد! با توجه به پس لرزه های کرونا که شرایط اقتصادی و سیاسی جهان را تغییر داده است. پیش بینی شما از تاثیرات کرونا در سیاست داخلی چیست؟

تاثیرات اصلی کرونا بر مسائل اقتصادی است. در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌ها دچار رکود شده‌اند و بیکاری به شدت افزایش پیدا کرده است. بعضی از آمارها می‌گویند که بیش از ۱ میلیون نفر کار خود را از دست داده‌اند و طبیعتا این مسئله بر کل مسائل تاثیر می‌گذارد، یعنی مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی! الان تمام اماکن مذهبی از جمله مساجد و زیارتگاه‌ها و... تعطیل هستند که تاثیر فراوانی بر روحیه افراد داشته و روابط اجتماعی و خانوادگی به شدت تضعیف شده است.

طبیعتا سیاست گذارها و به خصوص قوه مجریه و قوه مقننه مسئولیت سنگینی دارند و باید تاثیر این عوامل را در سیاست گذاری‌ها بررسی کنند، یعنی زمانی ما ملت شاداب، پرنشاط و بدون مشکل داریم و یک نوع سیاست گذاری باید انجام دهیم؛ زمانی هم ملتی داریم که به شدت دچار مشکلات معیشتی هستند و گرانی و تورم تاثیر بسیار زیادی بر زندگی آنها دارد؛ بنابراین باید یک سیاست گذاری دیگری انجام دهیم.

زمانی که دلار بالای ۲۰ هزار تومان و سکه بالای ۱۰ میلیون تومان می‌شود، طبیعتا کل مسائل کشور را تحت تاثیر قرار داده و روحیات افراد نیز تضعیف می‌شود. سخنان با ارزش مقام معظم رهبری آرامش به جامعه وارد کرد و سخنان وزیر بهداشت و درمان هم مقداری به مردم روحیه داد، اما کرونا مثلا در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش تاثیر فراوانی داشته است خصوصا که این روزها نیز موضوع کنکور مطرح و بیش از ۱ میلیون نفر نگران نحوه برگزاری این رقابت هستند، خانواده‌ها دچار استرس و نگرانی هستند و اولویت اول باید این باشد که مسئله نگرانی مردم بابت این ویروس از بین برود و این سیاست گذاری اصلی است.

موارد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خیلی قابل تفکیک از هم نیستند، یعنی نمی‌شود در کشور مسائل اقتصادی تغییر کند اما مسائل اجتماعی و روحیات مردم  تغییر نکند. آن‌چیزی که در مرحله اول اولویت دارد، این است که با برنامه ریزی دقیق و رعایت پروتکل های بهداشتی این ویروس را از بین ببریم تا بتوانیم به شرایط عادی بازگردیم.

دولت مراقب باشد سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم تضعیف نشود
شما به مسائل و تاثیرات کرونا بر اقتصادی اشاره فرمودید. فکر می‌کنید با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، این مشکلات می تواند منجر به اعتراضات مردم شود، خاصه اینکه در اعتراضات گذشته هم دیدیم که عمده اعتراضات بخاطر مسائل اقتصادی بود؟ شما برای جلوگیری از این موضوع چه پیشنهادی دارید؟

مسائل اقتصادی دقیقا روی دیدگاه‌های مردم تاثیر خواهد داشت و نمی‌شود منکر این شد. اما اگر دولت بتواند سرمایه اجتماعی خود را حفظ کند، اعتماد مردم به دولت حفظ شود و مردم بدانند که دولت با مشکلاتی رو به رو است اما مشغول خدمت گذاری به آنها است، پس به راحتی آن مشکلات را تحمل می‌کنند. در دوران جنگ مسائل و مشکلات ما خیلی بیشتر از الآن بود اما چون مردم به دولت و کارگزارن دولت اعتماد داشتند، پس تمام مشکلات را تحمل کردند  و با دولت همکاری کرده و حتی هزینه‌های جنگ را هم تقبل و تامین کردند.

نگرانی که الآن وجود دارد این است که سرمایه اجتماعی دولت‌ حفظ شود چون اگر این سرمایه حفظ و تقویت شود، می‌شود نگرانی‌های مردم را برطرف کرد و آنها را نسبت به آینده خوش‌بین‌تر کرد. اما اگر مردم ببینند که دولتمردان ما بیشتر در فکر تامین منافع خودشان هستند و مشکلات مردم را درک نمی‌کنند؛ آن موقع سرمایه‌های اجتماعی تضعیف خواهد شد و مردم حتما نگران خواهند ماند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر