پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 52763
تاریخ انتشار: 03 خرداد 1399 20:39
کمپانی ژاپنی «مدیادو» بازار کتاب های الکترونیک را توسعه می دهد

حفاظت از مالکیت مادی و معنوی با بلاکچین

«مدیادو» در ژاپن یکی از کمپانی هایی است که کتاب را به صورت الکترونیکی توزیع می کند و در طول دوره شیوع کرونا استقبال از آن نیز بیشتر شده است.
 سایت فدراسیون فاوا به نقل از ledgerinsights که اخبار حوزه بلاکچین را منتشر می کند، این کمپانی بزرگ خبر داده که قصد دارد از فناوری بلاکچین برای توزیع کتاب های الکترونیکی استفاده کند تا امنیت محصولات حفظ شود. "مدیادو” یک واسطه میان ناشران و کتاب فروشی های الکترونیکی ژاپن است و حدود ۳۴ درصد کل توزیع کتاب الکترونیک در ژاپن تحت سیطره این کمپانی قرار دارد.طبق براوردها فروش خالص این کمپانی در سال ۲۰۱۹ از نیم میلیارد دلار فراتر رفته است.

لازم به ذکر است که در ژاپن صنعت انیمه و مانگا که مختص به خود ژاپن است و آن را میتوان به عنوان کمیک استریپ ژاپنی معرفی کرد در داخل این کشور بسیار پرطرفدار است و کمپانی "مدیادو” یکی از کامل ترین فهرست های انیمه و مانگا را در اختیار دارد که به صورت ماهانه تنها این بخش ۱۱ میلیون کاربر را به خود اختصاص داده است. حالا این کمپانی با استفاده از فناوری بلاکچین قصد دارد جلوی دزدی محصولات را بگیرد و از سوی دیگر تولید محتوای دیجیتال را مجدد قابل فروش کند. با این حال کمپانی "مدیادو” چشم انداز بزرگی را در بحث محتوای دیجیتال در نظر گرفته است. به طور مثال این کمپانی قصد دارد محصولات با ارزش خود را در رویدادهای زنده عرضه کند.

"مدیادو” اخیرا درآمد سالانه خود را نیز گزارش داده است که نشان میدهد فروش خالص کتاب های الکترونیک آن به نسبت سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و به مبلغ ۶۴٫۵ میلیارد ین یا معادل ۶۰۱ میلیون دلار رسیده است. این شرکت در کانال توزیع خود با بیش از ۲هزار ناشر و ۱۵۰ خرده فروش سروکار دارد. همه گیری کرونا نیز بر سرعت افزایش مصرف کنندگان محتوای این کمپانی نیز افزوده و برروی فروش کتاب های دیجیتال اثر مثبتی داشته است.

کیوجی فوجیتا مدیرعامل "مدیادو” عنوان کرده است: قدرت کتاب های الکترونیک سهولت در خرید و استفاده از آنها در ۲۴ ساعت شبانه روز طی ۳۶۵ روز سال است. وی می افزاید با شیوع ویروس کرونا ارزش کتاب های الکترونیک بیش از گذشته خود را نشان داده است و این اتفاق باعث استفاده بیشتر مردم از آنها می شود.

این کمپانی همچنین اعلام کرده که برای تامین تقاضای مشتریان و حمایت از منافع تولید کنندگان محتوا، بلاکچین را در اکوسیستم خود راه اندازی خواهد کرد. این شرکت قصد دارد در مدت دوسال حدود ۳۰۰ میلیون ین، معادل ۲٫۸ میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری کند تا بتوانید بلاکچین را وارد سیستم توزیع کتاب های الکترونیکی کند.

هنگامی که چنین امکاناتی به سیستم اضافه شود "مدیادو” به کاربران اجازه میدهد تا کتاب های الکترونیکی خریداری شده را مجدد بفروشند. پیش از این ردیابی کتاب های استفاده شده کار دشواری بود اما با استفاده از فناوری بلاکچین "مدیادو” میتوانید همه تراکشن ها را ضبط کند و هزینه ها و حق امتیاز برای صاحبان محتوا محفوظ بماند.

کمپانی "مدیادو” علاوه بر این قصد دارد تعریف جدیدی از دارایی مربوط به محتوای دیجیتال ترسیم کند. اگر به طور مثال سیستم عامل های Spotify ، Kindle و Netflixبرای عرضه این محتوا در نظر بگیریم، با اضافه شدن بلاکچین ساختار دارایی فرد تولید کننده حفظ خواهد شد و میتوان هر محتوایی را دریافت که چگونه و از کجا تولید شده است. این تنها مربوط به کتاب های الکترونیک نیست، بلکه میتواند بخش موسیقی و محتوای تصویری را نیز در بر بگیرد.

با متوسط تراکنش ده ین میتوان در آمد سالانه و بالقوه بالای ۱۵ میلیارد دلار ا در آینده از این طریق متصور بود. تجزیه و تحلیل رسانه ای نشان میدهد تا قبل از دوره دیجیتال در اوایل قرن ۲۱ مدل کسب و کار برای فروش موسیقی از طریق سی دی و رویدادهای زنده بود که مهمترین آن را میتوان کنسرت دانست. اما با مهاجرت به دنیای دیجیتال اهمیت مالکیت معنوی و مادی اثر و همچنین رویدادهای زنده نیز چند برابر شد. از همین رو بلاکچین را میتوان بهترین راه برای جلوگیری از پایمال شدن مالکیت معنوی و مادی تولید کنندگان محتوا دانست.

در حال حاضر فروش رویدادهای زنده بسیار با اهمیت شده است. بخصوص در دوره شیوع کرونا این فضا بیش از پیش جدی گرفته می شود.  در همین حال "مدیادو” تنها کمپانی نیست که این فضا راهدف قرار داده است. در اوایل سال جاری میلادی کمپانی دنتسوی ژاپن اعلام کرد که سیستم بلاکچین را برای تولید کنندگان محتوای فرعی نیز مورد استفاده قرار دهد. کمپانی سونی نیز یک سیستم مدیریت حقوق معنوی به صورت بلاکچین را برای کارهای نوشتاری ایجاد کرده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر