چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 52511
تاریخ انتشار: 17 ارديبهشت 1399 17:54
سعید رسول اف، عضو هیئت مدیره فدراسیون فاوا مطرح کرد

تجربه کرونایی تولید محتوای دیجیتال

سعید رسول اف، عضو هیئت مدیره فدراسیون فاوا و رییس اتحادیه تولیدکنندگان نرم افزار موبایل در گفت و گو با سایت فدراسیون فاوا به دلایل استقبال مردم نسبت به محتوای دیجیتال از بازی های آنلاین گرفته تا فیلم و کتاب و موسیقی که همه آن ها در بستر وب عرضه می شد، پرداخته است.
به گزارش راه امروز: با شیوع کرونا، استقبال مردم نسبت به محتوای دیجیتال از بازی های آنلاین گرفته تا فیلم و کتاب و موسیقی که همه آن ها در بستر وب عرضه می شد افزایش یافت. از طرفی بسیاری از شرکت ها مجبور به دورکاری شدند و در بخش تولید محتوای دیجیتال نیز تجربه جدیدی رقم خورد. سعید رسول اف، عضو هیئت مدیره فدراسیون فاوا و رییس اتحادیه تولید کنندگان نرم افزار موبایل در گفت و گو با سایت فدراسیون فاوا به سوالات در این خصوص پاسخ میدهد.

*پس از شیوع کرونا میزان کاربران نرم افزارهای موبایلی تا چه حد افزایش یافت و آیا شما تغییر محسوسی در این بازه احساس کردید؟

در ایام شیوع کرونا بخشی از کسب و کارها به سمت تعطیلی رفتند و مردم در فضای تعطیلی و دورکاری قرار گرفتند و اوقات فراغت بیشتری پیدا کردند. از همین رو بخش تولید محتوای دیجیتال از آنجایی که از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است در این ایام مورد استقبال بیشتر قرار گرفت. مردم در این دوران بیشتر به دنبال دیدن فیلم، بازی،موزیک و متون دیجیتال بودند.  البته این نکته را نیز باید یادآور شد که در سنوات قبل در ایام نوروز نیز این رشد را داشتیم و اما امسال این پیک زودتر آغاز شد. از اوایل اسفند که این اتفاق رخ داد، تولید کنندگان محتوا و پلتفرم های مختلف نیز تلاش کردند تا غنای محتوا را افزایش دهند که از جمله آن میتوان به انتشار آهنگ ها و آلبوم های جدید، برگزاری کنسرت های آنلاین و بازی ها و کتاب های دیجیتال جدید اشاره کرد. همه این افدامات در راستای استقبال مردم صورت گرفت. در چنین شراطی هم حجم ترافیک مصرفی افزایش پیدا کرد و هم تولید کنندگان محتوای دیجیتال روزهای شلوغی را پشت سر گذاشتند.

*سرعت و پهنای باند اینترنت تا چه حد توانست پاسخگوی نیاز مردم باشد؟

در ساعات اوج ترافیک که بیشتر مربوط به پایان شب بود، همه نسبت به این موضوع گلایه داشتند. در این شرایط هم پلتفرم ها به لحاظ زیرساختی تحت فشار قرار گرفتند و هم اینکه اینترنت با پیک عجیبی مواجه شد که در شرایط نرمال این شرایط رخ نمیداد.

*آیا اعداد و ارقامی دارید که نشان دهد میزان کاربران نسبت به سال گذشته تا چه حد افزایش پیدا کرده است؟

به شکل عمومی، افزایش های ۴۰ تا ۵۰ درصدی مشترکان در پلتفرم های مختلف را شاهد بودیم. در بخشی که ما  در پلتفرم های چارخونه و پارس هاب فعال هستیم که در آن از بازی گرفته تا فیلم، موسیقی و کتاب را نیز عرضه می کنیم،  حدود ۵۰ درصد رشد ارگانیک داشتیم که این موضوع بدون احتساب ورودی هایی بود که از محل تبلیغات صورت گرفته بود.

*کدام بخش درمجموعه محتواهای تولیدی با استقبال بیشتری همراه بوده است؟

در پلتفرم ما دو بخش بازی و فیلم از جذابیت بیشتری برخوردار بود. مخصوصا اینکه در بخش بازی امکانات ویژه ای وجود داشت که کاربران بازیهای دیتا دار را دانلود کنند. با هماهنگی ایرانسل نیز در چارخونه ترافیک را رایگان کردیم و این موضوع تاثیر بسیار مثبتی داشت. از همین رو بازی و فیلم نسبت به سایر قسمت ها رکوردهای بالایی را از کاربران به ثبت رساندند.

*تا چه حد با موضوع توسعه و تهیه محتوای جدید با چالش مواجه شدید؟

چالش بسیار جدی بود. در حوزه برنامه نویسان، شاهد آن بودیم که اپلیکیشن ها مثل قبل امکان آپدیت کردن و به روز رسانی نداشتند. از همین رو هم به ضرر توسعه دهندگان بود و هم به ضرر پلتفرم هایی که این محتوا را عرضه می کردیم. دلیل آن هم این بود که اکثر ما تجربه عملی این دورکاری را به چنین شکلی نداشتیم. پیشتر بحث دورکاری به عنوان یک گزینه مطرح می شد. اما در ایام شیوع کرونا، همه تیم ها از یکدیگر فاصله داشتند و شرکت ها برمبنای زیرساختی که قبلا فراهم کرده بودند مجموعه را مدیریت می کردند. البته رویکرد شرکت ها با یکدیگر متفاوت بود.

برخی از اپلیکیشن ها که میتوانستند با یک به روزرسانی کاربران جدیدی را جذب کنند با تاخیر این کار صورت می گرفت. در بحث تولید محتوا نیز همین شرایط حاکم بود. به طور مثال در یک انیمیشن کوتاه زیر پنج دقیقه، گوینده ها و انیماتورها هر کدام در یک جا بودند و هماهنگ کردن این افراد با یکدیگر و حجم بالای اطلاعات یک کار چند روزه دو هفته به طول انجامید. به هر حال این تجربه دو تا سه ماه یک تجربه واقعی دنیای دیجیتال بود و همه ما درس های جالبی از آن گرفتیم.

*یعنی شما این دوره را یک آزمایش برای کسب و کار خود می بینید؟

از نظر من این موضوع یک تجربه متفاوت بود. هنگامی که با همکاران فنی و بازرگانی صحبت می کردیم به این نتیجه رسیدیم برای کاری که تا کنون فکر می کردیم نیاز به یک نیروی تمام وقت به صورت حضوری است، میتوانیم از نیروهای غیرحضوری  استفاده کنیم. البته این صحبت پیش از این هم مطرح بود، اما کرونا مارا مجبور کرد که این ایده را به عمل تبدیل کنیم. اعتقاد دارم اگر برنامه ریزی و زیرساخت وجود داشته باشد، این شیوه کار تجربه بدی نخواهد بود. نکته دیگر اینکه تجربه جالبی در بحث منابع انسانی داشتیم. در ایام کرونای اسفند ماه که شرکتمان در حد ۹۰ درصد دورکار بودند، مهمترین چالش در بدو امر چالش اعتماد و بهره وری در دوره دورکاری بود. ما در این دوره حتی توانستیم بهره وری و اعتماد را نیز بدست آوریم.

*آیا عدم حضور فیزیکی در محل کار به فضای تعاملی و همکاری لطمه وارد نمی کند؟

در کلان ماجرا، در برخی از حوزه ها مانند بازرگانی و بازاریابی این یک چالش جدید بود. در این حوزه تعاملات انسانی بسیار جدی است. اثر بخشی که میتوان در یک جلسه حضوری گذاشت بسیار بیشتر از یک جلسه آنلاین و تصویری است. اما در بعضی از کارهای دیگر مانند فنی و پشتیبانی که پیشتر احساس می کردیم به حضور فیزیکی نیاز دارد، دریافتیم که دورکاری حتی می تواند گزینه بهتری باشد. ولی در سایر حوزه ها از جمله بازاریابی و مالی دورکاری جواب نمی دهد و کاملا یک چالش عمده محسوب می شود.

*به نظر شما این روند کاری را میتوان در بلند مدت ادامه داد؟

اگر تجربه ها را کنار هم بگذاریم میتوانیم به عنوان گزینه، دورکاری را در نظر بگیریم. درحوزه تولید محتوا بخصوص در بخش های که به اطلاع رسانی و روابط عمومی نیاز داریم، در این مدت توانستیم با افرادی که در تهران نیستند کار کنیم و تجربه بسیار رضایت بخش بوده است. این باور و اعتماد هم برای ما و هم برای کسی که کیلومترها دورتر از ما بود، به وجود آمد. ما در این دوره زندگی دیجیتال واقعی را تجربه کردیم. در روزهای اول شیوع کرونا این دغدغه وجود داشت که چگونه جلسات برگزار شود و چگونه مدیریت پروژه و همکاری شکل بگیرد. شاید سوالاتی که در اسفند ماه ذهن همه ما را به خود درگیر کرده بود در فروردین ماه به پاسخ آن رسیده بودیم. هرکدام به تناسب کسب و کار، تجربه و منابع انسانی که در اختیار داشتیم ابزارها را شناسایی کردیم و فرآیندها را بازطراحی و استفاده کردیم. باز هم میتوان از بسترهایی که در این دوره به وجود آمد کماکان استفاده کرد.

*اگر این روند ادامه پیدا کند، شرایط تولید محتوای دیجیتال ما طی دوسه ماه آینده چگونه خواهد بود؟

پاسخ به این سوال در حال حاضر سخت است. تجربه این دوره نشان داد که یک کشش بسیار زیادی در بازار محتوا وجود دارد و در حوزه تولید محتوای فاخر ایرانی –اسلامی آنگونه که باید کارنکردیم. وقتی چنین کششی وجود دارد، این تقاضا شرکت های تولید کننده محتوا را مجاب کند که سرمایه گذاری را افزایش و فعالیت خود را گسترش دهند. اما اگر این کشش و تقاضا در این مدت را کنار بگذاریم در شرایط عادی ادامه روند سخت خواهد بود و چالش بسیار زیادی ایجاد می کند. البته نباید فراموش کرد اقتصاد کشور به شدت تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته و به لحاظ ذهنی نیز بسیاری از افراد دچار استرس و تنش هستند و قطعا این شرایط و فشار اقتصادی به خانواده ها تحمیل می شود.  اما در حوزه ما تقاضای قابل توجه به وجود آمده و شاید این شرایط بتواند بخشی از تولید کننده ها را مجاب به سرمایه گذاری در این زمینه کند. ولی اکنون تولید کنندگان محتوا هم نیاز دارند همانگونه که به سایر حوزه ها توجه ویژه صورت میگیرد به این بخش نیز توجه شود.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر