جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 52175
تاریخ انتشار: 24 فروردين 1399 11:55
تعداد زیادی از شرکت های جهان طی یک هفته آینده سود ۳ ماهه اول ۲۰۲۰ خود را اعلام می کنند و انتظار می رود بیشتر آنها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته باشند. به گزارش سایت فدراسیون فاوا، به نقل از یاهو نیوز، تخمین تحلیلگران نشان میدهد که سه ماهه اول سال میلادی بدترین وضعیت برای شرکت ها طی دهه های اخیر بوده؛ چرا که اکثر جهان در قرنطینه به سر برده است. از سوی دیگر پیش بینی برای اینکه فضا چه زمانی بهبود پیدا می کند بسیار دشوار شده و این به آن معنی است که مشخص نیست چه زمانی میتوان از این بن بست جهانی خارج شد.
به گزارش راه امروز: از همین رو شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان را به خطر انداخته و این درحالی است که در سراسر جهان دولت ها تلاش می کنند کالاهای اساسی دریافت کنند و خدمات اولیه به شهروندان ارایه دهند. از همین رو شاید فروش شرکتی مانند اپل به شکل عادی تحت تاثیر قرار گیرد؛ زیرا دیگر داشتن یک اپل و یا تلفن همراه جدید در اولویت نیست. حال این سوال مطرح است که اپل با توجه به محصولاتی مانند مکینتاش، آی پد و موارد متعدد محصولات و خدمات تا چه حد تحت تاثیر این فضا قرار خواهد گرفت؟

به گزارش فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، اپل طی سه ماه گذشته مجبور شد بخش عمده ای از فعالیت در چین  به عنوان مرکز اصلی تولید محصولات خود را تعطیل کند. اما حالا با تثبیت وضعیت در چین و شروع به کار شرکای چینی اپل در این کشور به نظر می رسد فضا تا حدی بهبود پیدا کند. تا پیش از شیوع کرونا بسیاری منتظر اپل با قابلیت پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت همراه بودند اما وضعیت حاکم بر چین همه پیش بینی ها را با چالش مواجه کرد. چرا که اپل مجبور شد اکثر فروشگاه های فروش محصولات خود در چین را تعطیل کند و خرده فروشی این شرکت در این کشور عملا به حالت تعلیق درآمد. با این وجود حالا پس از گذشت سه ماه رفته رفته این فروشگاه ها نیز بازگشایی می شود؛ اما مشخص نیست که تا چه حد با استقبال مواجه شود و آیا میتواند وضعیت اپل و فروش آن را بهبود دهد.

اپل در نظر داشت آیفون SE2 را به عنوان یک موبایل ارزان قیمت در مارس ۲۰۲۰ روانه بازار کند که کرونا این کار را نیز به تاخیر انداخت. تلفنی که برخی گزارش ها نشان می دهد در هند مونتاژ می شود و احتمالا بازار هدف آن نیز در هند و سایر کشورهای در حال توسعه است.

اما هند نیز در هفته آخر منتهی به ماه مارس درگیر کرونا شد و باعث عدم قطعیت در ارایه این تلفن همراه در بازار شد. با این وجود تاریخ انتقال این گوشی تلفن همراه به بازار ۱۵ آوریل اعلام شده که امکان تغییر نیز دارد.

با این حال هند اکنون در وضعیت فوق العاده به سر می برد و مقامات این کشور نیز معتقدند که باید این وضعیت تمدید شود و اگر این اتفاق رخ دهد قطعا تاریخ ارایه محصول جدید اپل باز هم با تاخیر مواجه می شود. هند برای تمدید وضعیت فوق العاده خود منتظر نظر کارشناسان و همچنین تاثیر تغییرات آب و هوا و ورود به فصل گرم سال بر روی این ویروس هستند.

اما همه اخبار بد برای اپل نیست. کنفدراسیون بازرگانان هند خواستار تحریم محصولات چینی شده اند.  حتی در نشستی خواهان اعمال فشار بر دولت شدند که عوارض گمرکی ۵۰۰ درصدی برای محصولاتی که در چین تولید می شود وضع کنند. اپل در این بین باید خود را نه به عنوان کالایی که در چین تولید می شود بلکه به عنوان یک کالایی امریکایی وارد بازار و حتی کارخانه مونتاژ خود را در این کشور تقویت کند. با توجه به سیاست های نارندرا مودی نخست وزیر این کشور بر مبنای نزدیکی به غرب و محدود شدن ورود محصولات و تلفن همراه های چینی،  اپل میتواند از این شکاف استفاده و وارد این بازار شود. چرا که اکنون شیائومی چینی جایگاه خوبی در هند پیدا کرده است. همچنین اپل میتواند یک ورود موفق در خصوص فضاهای ابری هند نیز داشته باشد. از همین رو در شرایطی که اگر هند عوارض گمرکی زیادی را بر روی محصولات چینی وضع کند و اپل نیز بخشی از تولیدات خود را به هند منتقل کند شرایط برای این شرکت بسیار متفاوت خواهد شد. ولی این چیزی است که در آینده شاید در انتظار کمپانی اپل باشد ولی هنوز از عصر کرونا عبور نکرده ایم.

امیلی باری در مارکت واچ می نویسد:  آیا خریداران اپل حاضرند در شرایط کنونی پول برای محصولات جدید این شرکت بپردازند؟ او در ادامه عنوان می کند که به نظر می رسد اپل قصد دارد برای عبور از این بحران بیشتر برروی ارایه خدمات خود متمرکز شود. اپل با ارزش ترین شرکت ایالات متحده محسوب می شود و هرگونه اتفاق در آن میتواند فرایند عرضه و تقاضا در بازار را تغییر دهد. تا قبل از شیوع ویروس کرونا اپل چشم انداز قابل توجهی برای خود در سال ۲۰۲۰ میدید چرا که میتوانست با دو محصول جدید اتفاقی نو را رقم بزند اما حالا همه چیز تغییر کرده و آینده عرضه محصولات جدید این شرکت بزرگ درهاله ای از ابهام قرار گرفته است.
 چرا که بخصوص برای محصول جدید اپل با قابلیت پشتیبانی نسل پنجم تلفن همراه مشخص نیست چند درصد از کاربران حاضر باشند در شرایط رکود اقتصادی تلفن همراهی بالای هزار دلار خریداری کنند. همین شرایط برای سایر محصولات بزرگ اپل نیز وجود دارد. ولی به نظر میرسد اپل تلاش کرده در بخش ارایه سرویس خود را تقویت کند. این کمپانی با توجه به خانه نشینی مردم، تمرکز بیشتری را بر روی بخش فروشگاه و موسیقی خود گذاشته است و سعی میکند با هزینه  بسیار پایین، سرگرمی برای کاربران تولید کند تا کاربران از دستگاه های اپل خود نیز بیشتر لذت ببرند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر