شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 52118
تاریخ انتشار: 20 فروردين 1399 10:55
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی مطرح کرد

کرونا فاکتور اثرگذار بر افت صادرات در ماه های اخیر

حمید حسینی معتقد است علت کاهش صادرات در ماه پایانی سال گذشته را می توان بسته شدن مرزهای تجاری با کشورهایی چون «ترکیه، دولت مرکزی عراق ، ترکمنستان ، روسیه و... » به دلیل کنترل ویروس کروناست.
به گزارش راه امروز: سید حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در پاسخ به پرسش اگزیم نیوز مبنی بر اینکه صادرات کشور در دو ماه پایانی سال ۹۸ با توجه به شیوع ویروس کرونا چه تفاوتی کرده است، عنوان کرد: با مقایسه آمار  اسفندماه ۹۸ با ماه قبل از خود یعنی بهمن مشاهده می کنیم که صادرات حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.


 البته از نگاه این صادرکننده، علت این کاهش صادرات در ماه پایانی سال گذشته را می توان بسته شدن مرزهای تجاری با کشورهایی چون «ترکیه، دولت مرکزی عراق ، ترکمنستان ، روسیه و... » به دلیل کنترل ویروس کرونا عنوان کرد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در ادامه در پاسخ به این پرسش که صادرات به عراق در دو ماه پایانی سال ۹۸ چگونه رقم خورده است، نیز عنوان کرد:  براساس آمارها، در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۸ شاهد صادرات ۸ میلیارد دلاری بودیم که این آمار در۱۲ ماه منتهی به اسفند ماه  ۹۸ با رشد به ۹ میلیارد دلار رسیده است.

اما در مورد اینکه این چرا این رشد صادراتی به عراق با وجود شرایط حاکم بر کشور، رخ داده است، حسینی اینطور توضیح می دهد که علت رشد صادرات به کشور عراق می تواند به دلیل این باشد که صادرات برق به کشور عراق به آمار صادرات کالایی اضافه شده باشد.

به گزارش «اگزیم نیوز»، اما مساله دیگری که در ماه های اخیر صادرات نفت را با مشکل مواجه کرده است، تصمیمی است که در نشست ماه مارس برای برای کاهش تولید نفت گرفته شد، اما با عدم موافقت روسیه مواجه شد. همین امر موجب شد تا عربستان سعودی تولید نفت خود را به شکل بی سابقه ای افزایش دهد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی به شکل بی سابقه به پایین ترین حد خود تقریبا در دو دهه اخیر برسد.

حسینی با اشاره به سقوط قیمت نفت در ارتباط با اینکه اوپک چه تصمیمی خواهد گرفت، می‌گوید: این احتمال وجود دارد که اعضای اوپک و اوپک پلاس در رابطه با توافق قبلی که ناکام مانده به یک جمع بندی مشترکی برسند و یک تصمیم فورس ماژور برای  ۳ ماه بگیرند. اما مشکل اصلی شل آمریکا است که قرار است در این اجلاس حضور پیدا کنند.

او در ادامه افزود: در صورت چنین اتفاقی، این احتمال می‌رود که شیل آمریکا توافق اصلی که در رابطه با کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت است را ناکام بگذارد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و کارشناس انرژی در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: استخراج نفت شیل  با بخش خصوصی است. شرایط در آمریکا مثل روسیه و عربستان نیست و اقتصاد نفتی آن دولتی نیست.

به گفته حسینی، از این منظر  بعید به نظر می رسد که  تولیدکنندگان بپذیرند که سهمی‌حدود ۲ میلیون بشکه‌ای از کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت را داشته باشند.

این صادر کننده با اشاره به اینکه زیان روسیه از قیمت‌های فعلی نفت روزانه چیزی ۲۰۰ میلیون دلار است بیان کرد: شاید در ظاهر اعلام شود که‌این کشور از افت قیمت نفت خیلی متضرر نمی‌شود و قادر به ادامه فعالیت با قیمت‌های فعلی هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. به گفته حسینی،  روسیه به شرطی وارد توافق می‌شود که آمریکایی‌ها هم بپذیرند که نظم جدید به بازار جهانی نفت بدهند. اما بدون حضور آمریکا مشارکت روس ها در توافق تقریبا غیر ممکن است.

حال سوالی که پیش می آید این است که سقوط قیمت نفت چه تاثیری بر درآمدهای ارزی کشور وبودجه ۹۹ خواهد داشت؟ 

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و کارشناس انرژی در این رابطه نیز می گوید: با توجه به سقوط وحشتناک قیمت نفت و آثار آن بر در آمدهای بودجه و قیمت اقلام صادراتی نگرانی از کسری بودجه دولت، رشد تورم و افزایش قیمت ارز را به دنبال دارد و اغلب تحلیل گران «رکود تورمی» را مهمترین مشخصه سال ۹۹ می دانند.

براساس توضیحات او، کمیسیون تلفیق سقف بودجه را از ۴۸۸ هزار میلیارد تومان مصوب دولت به ۵۸۸ هزار تومان افزایش داده و با توجه به موفقیت دولت در سال ۹۸ در کسب ۴۸۱ هزار میلیارد تومان درآمد که عمده آن از درآمدهای مالیاتی، واگذاری دارایی­های دولت و صدور اوراق مشارکت است، می توان امیدوار بود با توجه به برنامه دولت جهت واگذاری سهام ۲۰ درصدی در پروژه های گروه دوم اصل ۴۴، با واگذاری سهام ارزشمند خود در بانک­­ها، بیمه، پتروشیمی و پالایشگاه ها کسب درآمد کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر