پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 51913
تاریخ انتشار: 11 ارديبهشت 1398 07:00
اخبار غیررسمی: بنزین سهمیه‌ای: ۶۰ لیتر در ماه با قیمت هزار تومان؛ بنزین آزاد: ۲۵۰۰ تومان

بنزین از فردا سهمیه بندی می‌شود؟

شایعات در مورد قیمت بنزین بالا گرفته، اما هنوز هیچ تصمیم رسمی در مورد آن اعلام نشده است. شایعاتی که از سال گذشته با احیای کارت سوخت و طرح های جدید سهمیه بندی از جمله اختصای بنزین به شهروندان به جای خودروها آغاز شد و اکنون به اوج خود رسیده است.
به گزارش راه امروز: جرقه شروع ماجرا را می‌توان از آذرماه سال ۹۷ دانست. زمانی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که کارت سوخت احیا خواهد شد، اما تاریخی برای استفاده مجدد از آن اعلام نکرد.


این شرکت برای مالکان خودرو و موتور سیکلتی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند ضرب‌الاجلی ۲۱ روزه از سوم آذرماه تعیین کرد تا برای دریافت کارت سوخت جدید درخواست خود را ثبت کنند.

پیش از آن اخباری از سهمیه بندی بنزین اما با شکلی متفاوت منتشر شده بود. خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفته بود: صحبت هایی مطرح است که سهمیه نه به خودروها بلکه به افراد داده می شود و آنهایی که نیاز ندارند، سهمیه خود را در بازار به فروش برسانند.
بر اساس این طرح قرار بود هر شخص چه صاحب خودرو باشد و چه نباشد، ماهانه مقداری مشخصی سهمیه بنزین داشته باشد و سهمیه آن در کارت سرپرست خانوار شارژ شود و بتواند آن را در سامانه ای ویژه به فروش برساند. در این طرح قرار بود هیچ بنزینی به صورت مازاد فروخته نشود چراکه مصرف روزانه کشور حدود 80 میلیون لیتر است و قرار بود هر فرد روزانه یک لیتر سهمیه داشته باشد که نیاز کل کشور را تامین می کرد. با این حال، این طرح به نتیجه نرسید.

در همان زمان بیژن زنگنه، وزیر نفت با اعلام اینکه در استفاده مجدد از کارت سوخت می‌خواهیم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم تاکید کرد که بحث‌مان اصلا افزایش قیمت یا سهمیه بندی بنزین نیست. حتی پیش از آن نیز در اواخر مهرماه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفته بود که افزایش قیمت بنزین در حال حاضر شدنی نیست و جامعه کشش این موضوع را ندارد.

با این حال، حسن روحانی، رییس جمهور در ۱۹ آذر، اظهاراتی بر زبان راند که احتمال دو نرخی شدن را تایید می‌کرد. او گفت: معمولاً در سایر کشور‌ها بنزین چندنرخی است و در روز‌های تعطیل و یا روز‌های شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم.
دو روز بعد، وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی گفت که دولت تصمیمی برای سهمیه‌بندی و تغییر قیمت ندارد.
از سوی دیگر، در اسفندماه نیز نمایندگان مجلس در جریان تصویب بودجه سال ۹۸، با تغییر قیمت بنزین مخالفت کردند. با این حال، با شروع سال جاری، حرف و حدیث‌ها در مورد قیمت بنزین بالا گرفت. در حالی که منابع رسمی دولتی هیچ گونه افزایش قیمتی را تاکنون تایید نکرده اند، از چند روز قبل، شایعه افزایش قیمت بنزین به ۲۵۰۰ تومان در محافل خبری پیچیده است.

با این حال، کوروش کرم پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگویی عنوان کرد که از شایعه قیمت ۲۵۰۰ تومانی برای بنزین بی اطلاع هستم، چون هنوز در اختیار کمیسیون قرار نگرفته است. او در عین حال، افزایش قیمت در روز‌های آینده را تایید کرد و ‏گفت: دولت پیشنهاد تغییر قیمت بنزین را به سران سه قوه ارائه داده، اما هنوز درباره این پیشنهاد تصمیم گیری نشده.

با این حال، شایعات در مورد سهمیه بندی بنزین بار دیگر بالا گرفته. بر اساس این شایعات، طرح سهمیه‌بندی بنزین احتمالاً از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ‏آغاز می‌شود. در این طرح، قیمت بنزین سهمیه‌ای احتمالا ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر باقی خواهد ماند و سهمیه هر خودرو نیز ۶۰ لیتر در ماه در نظر ‏گرفته می‌شود. قیمت بنزین آزاد نیز همان ۲۵۰۰ تومانی است که پیشتر عنوان شده بود. شایعه دیگر اینکه دولت یک طرح تشویقی برای کاهش مصرف بنزین در نظر گرفته و قرار چنانچه مردم سهمیه اختصاص‌یافته به خود را صرفه‌جویی و آن را ذخیره کنند، دولت آن میزان بنزین را از مردم خریداری کند.

عناوین مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر