جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 51623
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1398 11:57
از سوی وزارت صمت صورت گرفت؛

اقدامات ضربتی علیه کرونا

پنج اقدام جدید برای مبارزه با کرونا ویروس در دستور کار متولیان وزارت صمت قرار گرفت.
به گزارش راه امروز:  پنج اقدام جدید برای مبارزه با کرونا ویروس در دستور کار متولیان وزارت صمت قرار گرفت. در نخستین گام، «هرگونه خروج کالا از کارخانجات بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع اعلام شد.» براساس اظهارات رییس سازمان حمایت، خروج کالاهای مرتبط با بیماری کرونا از کارخانجات، بدون حواله‌های وزارت بهداشت و فرایند توزیع در شبکه‌های منتخب ممنوع است. در اقدام ضربتی دیگر، «تولید الکل تا اطلاع ثانوی نیازمند هیچ‌گونه مجوزی نیست.» برهمین اساس، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با صدور ابلاغیه‌ای به سازمان‌های صمت سراسر کشور اعلام کرد که تولید الکل در کشور تا اطلاع ثانوی نیازمند هیچ‌گونه مجوزی از سوی سازمان‌های صمت نیست. البته بنابه توضیحات مدرس خیابانی، حذف مجوز برای تولید الکل موقتی و تا رفع کامل ویروس کرونا از کشور است که وزارت بهداشت بر فرایند تولید و توزیع آن نظارت خواهد داشت.
 از دیگر تصمیمات اتخاذ شده، اینکه طبق موافقت سازمان غذا و دارو، علاوه بر صفر شدن تعرفه واردات «ماسک و الکل»، واردات نیاز به IRC وزارت بهداشت ندارد و این کد برای واردات الکل، حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت صادر و هزینه‌ای برای واردکنندگان در بر نخواهد داشت. چهارمین تصمیم اتخاذ شده اینکه ترخیص محموله‌های وارداتی از قبیل ماسک، الکل و سایر اقلام مورد نیاز برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کمترین زمان (حداکثر ظرف ۴۸ ساعت) ترخیص شوند. درآخرین گام هم «توزیع گسترده ژل و محلول ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌های کشور» شکل اجرایی به خود گرفت. البته به موجب این تصمیم، داروخانه‌ها فقط مجاز به تک فروشی محلول و ژل ضد عفونی هستند و با هر گونه فروش عمده این محصولات از سوی داروخانه‌ها، به‌شدت برخورد خواهد شد.

اقداماتی علیه کرونا
بیش از سه هفته از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد که تصمیمات زیادی برای مبارزه آن در عرصه تولید، صادرات و واردات از سوی وزارت صمت و دیگر نهادی مربوطه صورت گرفته است. در این میان، صادرات برخی اقلام ممنوع اما واردت آنها از جمله «ماسک و لباس گان» با تعرفه صفر درصدی صورت گرفت. از دیگر اقداماتی که در دستور کار کارگروه تنظیم بازار قرار گرفت این بود که واردات ماسک در اولویت دریافت ارز نیمایی قرار گرفت. این کارگروه همچنین اعلام کرد که صادرات مواد اولیه این کالا تا اطلاع ثانوی ممنوع و تعرفه واردات آن نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، کالاهای بهداشتی از جمله «ماسک، الکل، شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها» در گروه نخست کالاهای اساسی و ضروری قرار گرفتند و مشمول کنترل قیمت، مبارزه با احتکار، گران‌فروشی، اختفاء عدم عرضه و کم‌فروشی شدند. 
اما با گذشت بیش از 10 روز از آخرین ماه سال، قائم‌مقام وزیر صمت اعلام کرد که صادرات «ماسک، دستکش، لباس گان و محصولات بهداشتی از جمله آب ژاول، صابون، کاغذ تیشو، منسوجات نبافته و الکل» ممنوع است؛ اما در مقابل واردات «الکل، ماسک و لباس گان» به منظور رفع نیاز کشور با «تعرفه صفر» امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین در پی برخی مقاومت‌های استانی برای جابه‌جایی الکل که به خاطر کمبود آن در برخی کارخانه‌های تولیدکننده ژل ضدعفونی وجود داشت، استانداران مکلف به صدور مجوز جابه‌جایی محموله‌های الکل و ژل ضدعفونی‌کننده به خارج از استان‌ها شدند. در همین حال، در سیزدهم اسفندماه صادرات الکل ممنوع اعلام شد. بلافاصله گمرک نیز اعلام کرد که تا پایان اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۹ حقوق ورودی «ماسک و الکل» صفر لحاظ می‌شود و چند روز پس از آن، مدرس خیابانی با ارسال نامه‌ای به رییس کل گمرک حقوق ورودی «ماسک و الکل اتیلیک» را ۵ درصد اعلام کرد. با این حال، وزارت صمت طی روزهای اخیر، اقدامات دیگری را برای مبارزه با کرونا اجرایی کرده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

یکی از مشکلاتی که در روزهای کرونایی وضعیت را برای مصرف‌کنندگان اقلام بهداشتی و پزشکی، دشوار کرده بود، کمبود این اقلام به دلیل عدم نظارت بر روند توزیع از مسیر کارخانه و واحدهای تولیدی بود. از همین رو، وزارت صمت در اقدامی تلاش کرده این مسیر را با نظارت دقیق‌تر مدیریت کند. به‌طوری‌که براساس اظهارات رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان، «هرگونه خروج کالاهای مرتبط با بیماری کرونا از کارخانجات، بدون حواله‌های وزارت بهداشت و فرایند توزیع در شبکه‌های منتخب ممنوع است.» عباس تابش در ابلاغیه‌ای به روسای سازمان‌های صمت ۳۱ استان کشور عنوان کرده که با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد در برخی شرکت‌ها بازرس مشترک مستقر شده که کنترل و نظارت بر ورودی و خروجی محموله‌های تولیدی و ارایه اطلاعات را با چالش مواجه کرده است.
 به گفته او، به‌رغم تاکیدات انجام شده و دستورالعمل‌های صادره، توزیع برخی اقلام بر اساس مکاتبات فرمانداران و استانداران و سایر مقامات استانی صورت می‌گیرد که این موضوع بر خلاف تصمیمات کمیته ملی تامین و تولید مبارزه با کرونا است. رییس سازمان حمایت، همچنین با تأکید بر اینکه بر اساس تصمیمات گرفته شده این اقلام به‌طور صرف باید بر اساس شبکه‌های منتخب توزیع شود، افزود: فهرست میزان توزیع به تفکیک خریداران و در چارچوب جداول قبلی اعلامی به صورت روزانه ارسال شود و حداکثر قیمت‌های مصوب کمیته تامین و توزیع برای اقلام مبارزه با کرونا در سامانه ۱۲۴ ثبت و لازم‌الاجرا است.

اما دیگر اقدام ضربتی وزارت صمت برای مبارزه با این ویروس، اینکه «تولید الکل تا اطلاع ثانوی نیازمند هیچ‌گونه مجوزی نیست.» برهمین اساس، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با صدور ابلاغیه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور اعلام کرد: «تولید الکل در کشور تا اطلاع ثانوی نیازمند هیچ‌گونه مجوزی از سوی سازمان‌های صمت نیست.»

براساس توضیحات حسین مدرس‌خیابانی، طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به اعلام آمادگی برخی از واحدهای تولیدی برای تولید الکل مورد نیاز کشور، تولید الکل بدون مجوز در واحدهای تولیدی امکان‌پذیر است. به گفته او، بدیهی است الکل تولید شده در این واحدها، به‌طور صرف طبق حواله‌های سازمان غذا و دارو و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها، بین مراکز تولیدکننده ژل ضدعفونی‌کننده توزیع خواهد شد. 
مدرس‌خیابانی در رابطه با حذف مجوز وزارت صمت برای تولید الکل به «خبرگزاری فارس» گفته است: با توجه به شرایط حساس کنونی کشور و نیاز مبرم به اقلام و محصولات بهداشتی و لزوم کاهش بروکراسی اداری و تسریع در امر تولید، تا اطلاع ثانوی تولید الکل نیاز به هیچ گونه مجوزی از سوی وزارت صمت ندارد و حذف مجوز برای تولید الکل موقت و تا رفع کامل ویروس کرونا از کشور است. این مقام مسوول در وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که با حذف مجوز وزارت صمت برای تولید این محصول اکنون نظارت توسط چه نهاد یا سازمانی در امر تولید الکل صورت می‌گیرد، گفت: برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی الکل همچنان اخذ مجوز از وزارت بهداشت و درمان لازم است و بر این اساس الکل همچنان تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان تولید می‌شود.
 او با تاکید بر اینکه الکل تحت نظارت وزارت بهداشت تولید می‌شود، گفت: وزارت بهداشت بر فرایند تولید و توزیع، نظارت دارد. همچنین در اقدامی دیگر، طبق موافقت سازمان غذا و دارو، علاوه بر صفر شدن تعرفه واردات ماسک و الکل، واردات نیاز به IRC وزارت بهداشت ندارد و این کد برای واردات الکل، حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت صادر و هزینه‌ای برای واردکنندگان در بر نخواهد داشت.

اما برنامه دیگر وزارت صمت؛ برای سرعت بخشی در مسیر ورودی کالاهای مورد نیاز برای مبارزه با کرونا، با هماهنگی صورت گرفته با گمرک ایران، «ترخیص محموله‌های وارداتی از جمله ماسک، الکل و سایر اقلام مورد نیاز برای مقابله با شیوع ویروس کرونا است که در کمترین زمان (حداکثر ظرف ۴۸ ساعت) ترخیص شوند.»

به‌طوری که طبق اعلام اخیر گمرک، در حال حاضر تمامی گمرک‌ها مجاز به انجام تشریفات گمرکی اقلام بهداشتی هستند. همچنین به گفته مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، در صورت صدور مجوز وزارت بهداشت، کالاهای بهداشتی در کمتر از ۲۴ ساعت ترخیص می‌شود. همچنین در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار نیز مقرر شد همه تشریفات واردات اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا حذف شود و واردات این محصولات صرفا محدود به تاییدیه فنی وزارت بهداشت و درمان شده است.

آخرین اقدام در هفته چهارم شیوع کرونا در ایران، این است که «داروخانه‌ها فقط مجاز به تک‌فروشی محلول و ژل ضد‌عفونی شدند.» در همین حال، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، از آغاز توزیع گسترده ژل و محلول ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌های کشور خبرداد وگفت: اما با توجه به افزایش عرضه این محصولات طی روزهای آینده داروخانه‌ها حق فروش عمده این محصولات را ندارند. براساس توضیحات ارایه شده از سوی مدرس خیابانی، عرضه این محصولات با توجه به افزایش تولید، طی روزهای آینده بیشتر خواهد شد و دامنه وسیع‌تری از داروخانه‌ها را در برمی‌گیرد.

همچنین طبق ابلاغیه سازمان حمایت، داروخانه‌ها صرفا مجاز به تک‌ فروشی «ژل و محلول ضدعفونی‌کننده» بوده و با هر گونه فروش عمده این محصولات از سوی داروخانه‌ها، به‌شدت برخورد خواهد شد. به گفته مدرس خیابانی، به‌طور همزمان با توزیع ژل و محلول ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها، مراکز بیمارستانی نیز سهمیه قابل توجهی دریافت کرده‌اند؛ ضمن اینکه الکل تولیدی کشور هم‌اکنون در اختیار کارخانجات صنایع شوینده قرار گرفته تا از طریق شبکه داروخانه‌ای در اختیار مردم قرار گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر