جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 51307
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1398 13:12
سيد روح ا... لطيفي گفت: صادركنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي تا پايان بهمن ماه ۹۸ نسبت به سال گذشته توانسته اند صادرا خود ۴ میلیارد و ۲۸۳ میلیون دلار افزایش دهند.
به گزارش راه امروز: سيد روح ا... لطيفي سخنگوي گمرك درباره اهميت و ضرورت توجه به توسعه صادرات، به «اگزيم نيوز» گفت: درعرصه جهاني، يكي از ابزارهای مهم دستیابی تقويت اقتصادي، توسعه صادرات و حضور در بازارها است. همين امر موجب شده تا دولت ها نيز نگاه ويژه تري به بحث توليدات صادرات محور داشته باشند.


او با بيان اينكه بايد سهم خود را از كيك تجارت جهاني افزايش دهيم، عنوان كرد: بايد از ظرفيت هاي توليدي و پتانسيل هاي موجود به ويژه در بخش صادرات غيرنفتي بهره كامل را برد. اين در حالي است كه ظرفيت صادراتي كشور با توانائي ها ي موجود همخواني ندارد.

سخنگوي گمرك همچنين با اشاره به اينكه تحريم ها مانع از حضور صادركنندگان در بازارهاي جهاني شدند، عنوان كرد: در اين بين اما برخي تصميمات و مزاحمت هاي بي جا موجب شده تا مسير صادرات سخت تر شود و صدور كالاها با چالش مواجه شود.

دبير شوراي اطلاع رساني گمرك، اما راه‌حل اساسي براي حل مضلات صادراتي را کاهش مراکز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه تجارت خارجی، به ويژه در بخش صادرات عنوان كردو گفت: در مقابل اما خام فروشي بايد جاي خود را به فروش محصولات باارزش افزوده بالا بدهد. در همين حال صاحبان بنگاه ها بايد تمركز خود را بر روي توليد كالاهاي با كيفيت و قيمت تمام شده مناسب بگذارند.

سخنگوي گمرك در عين حال، حضور بخش خصوصي و تشكل ها را مهم ارزيابي كرد وگفت: تشكل هاي بخش خصوصي بايد باقدرت چانه زني بالا و تعامل با دولت مسير تجارت خارجي را هموار سازند.

البته لطيفي، عملكرد صادركنندگان بخش خصوصي در حوزه فرآورده­هاي نفتي را موفقيت آميز عنوان كرد و با اعلام آماري اظهار كرد كه صادركنندگان اين بخش تا پايان بهمن ماه 98  نسبت به سال گذشته توانسته اند صادرات  خود را به 4 میلیارد و 283 میلیون دلار افزایش دهند.

دبير شوراي اطلاع رساني گمرك در عين حال تاكيد كرد كه صادركنندگان بايد به دنبال صادر كردن محصولاتي با ارزش افزوده بالاتر باشند و از خام فروشي پرهيز كنند.

لطیفی در بخش ديگري از صحبت هاي خود به آمار تجارت خارجي تا پايان بهمن ماه 98 اشاره كرد وگفت: دراين بازه زماني،  میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور والبته به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید وهمچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، 125 میلیون و290 هزارتن  وبه ارزش38 میلیاردو597 میلیون دلار گزارش مي شود که در مقایسه با مدت مشابه سال 97 افزایشی 17.61 درصدی در وزن وکاهشی 4.48 درصدی در ارزش دلاری داشته است.

به گفته او، میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی 10.84 درصدی در وزن و2.31 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال 97 به ارقام34 میلیون و 402 هزار تن  و39 میلیارد  و940 م میلیون دلار رسیده است.  براساس آمار اعلامي از سوي لطيفي، طی 11 ماهه سال 1398 بیشترین میزان صادرات کشور  به مقصد «چین» با رقم هشت میلیارد و 870  میلیون دلار وسهم 22.98 درصد از کل ارزش صادرات بوده است. دومين مقصد صادراتي «عراق» با 8 میلیارد و 508 میلیون دلار وسهم 22.04 درصد، «ترکیه» با 4 میلیارد و 961 میلیون دلار وسهم 12.85 درصد، «امارات متحده عربی» با 4میلیارد و 77 میلیون دلار وسهم 10.56 درصد و «افغانستان» با  2 میلیارد و143 میلیون دلار و سهم 5.55 درصد از کل ارزش صورت گرفته است.

سخنگوي گمرك، در پايان با تاكيد بر اينكه اقدامات گمرک برای حمایت از صادرکنندگان همچنان با قوت و وسعت بیشتری ادامه خواهد یافت، بيان كرد: متوليان گمرک آمادگی دارند، تا با برگزاری نشست‌ها و جلسات تخصصی به منظور رفع نارسایی‌ها و مشکلات احتمالی، تسهیلات و خدمات مطلوب‌تری را در اختیار صادرکنندگان و تولیدکنندگان قرار دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر