سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 51096
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1398 11:18
برای اینکه نواقص این سیستم رفع شود، باید رصد و پالایش دائمی این سامانه در دستور کار قرارگیرد
به گزارش راه امروز به نقل از «اینپیا»، به دلیل ایجاد تقاضای غیرواقعی و سفته بازی در بورس کالا برای خرید مواد اولیه، بورس کالا با همکاری وزارت صمت اقدام به راه اندازی سامانه «بهین یاب» کرد، که به روزرسانی اطلاعات واحدهای فعال و نیمه‌تمام صنعتی کشور در این سامانه انجام می شود.

یکی از کارکردهای اصلی این سامانه این است تا تولیدکنندگان واقعی را شناسایی و به نهادهای مختلف معرفی کند، اما در ادامه فعالیت، ایرادهای این سیستم موجب شد، تا سودجویانی که نقشی در تولید نداشتند، مقادیر بالایی در بورس کالا برای خرید مواد اولیه سفارش دهند. این در حالی است که این مواد را به قیمت های چند برابر در بازار آزاد به خود تولید کنندگان واقعی به فروش می رسیدو عملا کارکرد این سامانه را زیر سوال برد.

«اپنپیا» در همین رابطه به واکاوی چالش های پیش روی تولید کنندگان واقعی در مواجهه با « بهین یاب» پرداخته است.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با «اپنپیا» عنوان کرد: سامانه «بهین یاب» برای ثبت داده های صنعتی راه اندازی شده و هر بنگاه تولیدی که پروانه فعالیت تولیدی وصنعتی و بهره بردای دارد، در این سامانه دیتاهای خود را در این سامانه به ثبت می رساند.

او با بیان اینکه این سامانه در واقع حلقه اتصال صاحبان تولید برای ورود به بورس کالا است، اظهار کرد: این سامانه در واقع به منظور تخصیص تسهیلات کم‌بهره به تولیدکنندگان کلید خورد، در ابتدای امر راهگشا بود، اما در ادامه راه، تولیدکنندگان با یکسری چالش ها به دلیل تقاضاهای کاذب برای تامین مواد اولیه روبرو شدند، که به نظر می رسد این معضلات قابل رفع هم باشد اما همت وتوجه متولیان امر به خواسته های فعالان اقتصادی، تشکل ها وبخش خصوصی را می طلبد.

به گفته پدیدار، یکی از رویکردهای اصلی این سامانه پایش تقاضا و کنترل آن بود، اما یکی از مشکلات این سامانه ناقص بودن اطلاعات خروجی شرکت برای تصمیم گیری بورس کالا بود، که همین ناقص بودن اطلاعات موجب می شد تا بورس کالا، درخواست واحد تولیدی برای دریافت خوراک را نپذیرد ، اما در سیستم جدید با پالایش صورت پذیرفته، این مشکل برطرف شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در ادامه این موضوع را یادآور شد که رویکرد جدید سامانه بهین یاب موجب شده تا شاهد افت محسوس تقاضا در بورس کالا باشیم، که نتیجه آن حذف تقاضاهای غیرواقعی و سفته بازی است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، همچنین تاکید کرد: اگر اطلاعات برخی تولیدکنندگان به دقت مورد بررسی قرار نگیرد، امکان دارد منجر به ایجاد تقاضای بیش از حد برای تخصیص خوراک شود که نتیجه آن می شود سهمیه بندی حداقلی برای واحدهایی که تولیدکننده واقعی هستند.

البته این فعال اقتصادی معتقد است که با اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت صمت تا حدی نواقص و ایرادهای سامانه بهین یاب مرتفع شده است. اما با تصمیم گیری های درست، میتوان جلوی تقاضاهای کاذب وغیرواقعی برای خرید مواد اولیه در بورس کالا را گرفت.

پدیدار در پایان توصیه کرد: برای اینکه نواقص این سیستم رفع شود، باید رصد و پالایش دائمی این سامانه در دستور کار قرارگیرد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر