دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 510
تاریخ انتشار: 04 تير 1392 17:19
محمود احمدی نژاد در روزهای آخر دولت خود یاد تعطیلی خانه سینما افتاده و دستور بازگشایی آن را صادر کرده است. انگار نه انگار که مدت هاست درِ این خانه بسته است و 20 تشکل صنفی معطل.

به گزارش راه مردم، احتمالاعزم جدی رییس جمهور منتخب برای بازگشایی نهادهای صنفی و مدنی که در دولت فعلی به محاق تعطیل و توقف افتاده اند محمود احمدی نژاد را به این صرافت انداخته که بازگشایی خانه سینما را به نام خود ثبت کند.  از این رو در نامه ای خطاب به جواد شمقدری دستور لازم را صادر و از تنگ نظری ها انتقاد کرده است.
جالب این که آقای احمدی نژاد عنوان رسمی آقای شمقدری را نیاورده زیرا ظاهرا ایشان نیز نمی داند او را با عنوان « معاون سینمایی وزارت ارشاد » باید مخاطب قراردهد یا « رییس سازمان سینمایی » و جالب تر این که در همین دولت شورای عالی سینما هم تشکیل شد و ریاست آن را نیز رییس دولت بر عهده گرفت.
خانه سینما اما چه باز شود و چه بازگشایی آن تا استقرار دولت جدید به تاخیر افتد بستن آن به دولت احمدی نژاد نسبت داده می شود و بهتر است این افتخار را تا پایان با خود نگاه دارند چراکه با بازی « کی بود کی بود من نبودم» هم مسوولیت آن ازعهده دولت فعلی خارج نمی شود. 20 ماه از تعطیل خانه سینما می گذرد و دستور فوری نیز جبران این زمان از دست رفته نخواهد بود.
خانه سینما را بستند چون یک کانون مستقل به حساب می آمد ومثل دیگر کانون های غیر دولتی – اعم از حزب و بانک خصوصی و تشکل های مدنی- تحمل نشد.
بستند چون مستقلا جشن سینما برپامی کرد ودوست نداشتند غیر ازخودشان  کسی درباره سینما جشن برگزار کند.
بستند چون غالب سینماگران به گونه ای دیگر می اندیشیدند.  بستند چون عده معدودی که بر کرسی های تصمیم گیری نشسته بودند می دانستند مورد قبول بقیه اعضای این خانواده 4 هزار نفری نیستند و در آن خانه احساس غربت می کردند.
اکنون اما اگر آقای احمدی نژادبه سینما و خانه سینما علاقه مند شده اند بهتر است فیلم « گذشته » ساخته اصغر فرهادی را تماشا کنند که در آن از یک طرف برحمل گذشته تا امروز تاکید می شود و از سوی دیگر بر فرهنگ عذرخواهی.   فیلمی که نه با نام ایران که با نام فرانسه ساخته شده چون اگر قرار بر ساخت آن در ایران بود وقت و خلاقیت اصغر فرهادی در گذار از هفت خوان تایید فیلمنامه،اجازه ساخت، نظارت ، بازنگری ، سانسور، مجوز اکران و پاسخ به افراد غیر مسوول تلف می شد.
خانه سینما باز می شود ولی بهتر است این اتفاق در دولت بعد رخ دهد تا مسوولیت ها و وظایف به تمامی روشن باشد. چون این بازگشایی باید واقعی باشد نه یک نمایش.
اکنون حتی شاید انتظار سینماگران از آقای احمدی نژاد نه بازگشایی خانه سینما که عذرخواهی از آنان به خاطر تحمیل رنجی باشد که هرگز شایسته آن نبوده اند. همان گونه که دولت اصرار دارد هر اتفاق مثبت در این 8 سال را پای خود بنویسد کما این که خبرگزاری دولت نیز تا کنون 16 سرفصل از انواع موفقیت ها شامل افزایش صادرات پتروشیمی تا ساخت مخزن گاز را برای فعالان رسانه ای و در قالب پیامک ارسال کرده است ازکاستی هایی ازجنس تعطیل خانه سینما نیز نمی توانند شانه خالی کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر