جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 50870
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1398 17:52
در دو روز جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

استقبال از «شنای پروانه»، حمله به «تومان»

پانته‌آ بهرام با سری تراشیده و پوششی متفاوت در این نشست حاضرشد، او در حالیکه تاجی به سر داشت شالش را برداشت و گفت من در حقیقت این شکلی ام، اما از من خواسته اند که رعایت جشنواره را کنم. این اقدام پانته‌آ بهرام واکنش‌های تندی از سوی طیفی از کاربران اصولگرا در فضای مجازی در پی داشته است. این کاربران از وزارت ارشاد انتقاد کرده اند که چرا این اتفاق در جشنواره رخ داده است.
به گزارش راه امروز: جشنواره فیلم فجر به سومین روز خود رسیده و آرام آرام تنور آن گرم می‌شود. در دور روز گذشته جشنواره با حاشیه‌هایی همراه بوده است، لباس مشکی عوامل فیلم‌ها در روز اول و کله تراشیده پانته آ. بهرام در روز دوم خبرساز شد. چند فیلم بحث برانگیز نیز در این جشنواره تاکنون نمایش داده شده است. "شنای پروانه" و "تومان" روز گذشته خبرساز شدند و روز اول نیز "سه کام حبس" با ستاره هایش مورد توجه قرار گرفت. "درخت گردو"و "خروج" حاتمی کیا نیز از جمله آثاری است که درباره آن صحبت شده است.


 فرارو نوشت: سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها با «سه کام حبس» شروع شد. سامان سالور پس از شش سال سراغ سوژه "اعتیاد" رفته است که این سال‌ها بسیار مورد توجه فیلمسازان بوده است. بازیگران نیز به بازی کردن در فیلم‌هایی که به مسئله اعتیار می‌پردازد، توجه ویژه‌ای دارند.

محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن پور، متین ستوده از بازیگران این فیام سینمایی هستند. بسیاری معتقدند این اثر شباهت زیادی به «ابد و یک روز» دارد.

کاربرانی که درباره آن سخن گفته اند آن را متوسط ارزیابی می‌کنند. کاربری نوشته است: «سه کام حبس ادامه همه فیلم‌های سینما ایران درباره اعتیاد بدون اندکی خلاقیت در ایده و اجرا. بازی پریناز ایزدیار تکرار ابد و یک روز است. کیفیت زیر متوسط.»

برخی نیز از تلخی این اثر گفته اند. رضا ساکی روزنامه نگار نوشته است: «سه کام حبس تلخ بود. تلخ. فاضلاب در آشپزخانه بالا می‌زند. بیمارستان در حال نوسازی است. پراید گران شده است. کارفرما حقوق نمی‌دهد. مواد مخدر توزیع می‌شود. یکی مرفین می‌دزدد. یکی قسط می‌دهد و یکی ریسک می‌کند. تلخ شروع شد جشنواره. انگار کام ما دیگر شیرین نمی‌شود. همین است که هست.»

برخی هم همین تلخی را مورد نقد قرار داده اند کاربری نوشته است: «اصرار کارگردان را بر نمایش این حجم از فلاکت و اتفاقات شوم را درک نمی‌کنم |شروع ناامیدکننده‌ای را با سامان سالور تجربه کردیم| کی می‌شود کارگردان‌های ما کمی از نمایش واقعیات جامعه ایرانی فاصله بگیرند و آرمان ملت را نمایش بدهند.»

افرادی هم این فیلم را «سیاه نمایی و ارتجاعی» ارزیابی کرده اند.

در روز اول جشنواره آثار دیگری همچون "قصیده گاو سفید" ساخته بهتاش صناعی‌ها که به سوژه اعدام و قصاص می‌پردازد اکران شد. البته این فیلم آنچنان مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار نگرفت. گفته می‌شود که داستان فیلم دارای ایرادات حقوقی است.

«عامه پسند» سهیل بیرقی نیز تاکنون اثری متوسط ارزیابی شده است. بازی فاطمه معتمد آریا در این فیلم مورد توجه برخی کاربران قرار گرفته است.

شنای پروانه اثر محمد کارت بیش از آثار دیگر در دو روز اول مورد توجه قرار گرفته است. کاربران زیادی این فیلم را تحسین کرده اند و آن را اتفاق جشنواره امسال دانسته اند. "شنای پروانه" داستان گنده لاتی را روایت می‌کند که فیلم برهنه همسرش در استخر پخش شده است. بازی امیر آقایی، جواد عزتی و پانته‌آ بهرام در این فیلم تحسین شده است.

میلاد دخانچی روزنامه نگار اصولگرا درباره این فیلم نوشته است: «کلوز اپ‌های بدون توجیه، اما در مجموع فیلمی راضی کننده با پایان بندی هوشمندانه. جدا از ارزش مردم شناسانه در شناساندن خرده فرهنگ لات ها، فیلم عصیان علیه استبداد‌های شخصی را ترویج کرده و میگوید: دیگر نه نهاد سیاسی قابل. اعتماد است، نه مرام گروهی و نه تبار.»

رضا ساکی هم معتقد است: «محمد کارت با شنای پروانه، هومن سیدی با مغز‌های کوچک زنگ‌زده و سعید روستایی با ابد و یک روز، ظهور یک جریان نو را نوید می‌دهند. محمد کارت فیلم خوبی درباره شر، اعتیاد و فقر ساخته است.»

این فیلم منتقدان خود را هم دارد. علی مصلح روزنامه نگار در این باره نظر متفاوتی دارد. او نوشته است: «متاسفانه پیش‌بینی درست از آب درآمد. شنای پروانه با وجود قصه و بازی‌های خوب و اجرای تکنیکی دشوار، در پرداخت و بینش دچار سندرم «سینمای عصبیت و عربده» بود. بهترین توصیفی که درباره نسبت کارگردان با سوژه و فیلم به ذهنم رسید: اگر دیری در مغاک چشم بدوزی، مغاک نیز در تو چشم می‌دوزد.»

با این حال میزان استقبال از شنای پروانه بالا بوده و به نظر می‌رسد، فعلا این فیلم در کنار "درخت گردو" ساخته مهدویان و "خروج" ساخته حاتمی کیا بیش از آثار دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرده اند.

اما هر چقدر که شنای پروانه با استقبال مواجه شد فیلم «تومان» ساخته مرتضی فرشباف انتقادات زیادی در پی داشت، تا جاییکه حتی برخی این فیلم را «زباله» و «بی سروته» خوانده‌اند. تب انتقاد از «تومان» در میان رسانه‌های اصولگرا تندتر است.

کاربری گفته است «تومان، ریالی هم ارزش نداشت. «عده‌ای هم این فیلم را «عجیب» رزیابی کرده اند.

در کل «تومان» فیلم نا محبوب این روز‌های جشنواره است که نگاه‌ها منفی زیادی را داشته است. تومان فیلمی طولانی با تایم حدود دو ساعت و ربع است که البته مرتضی فرشباف، کارگردانش، زمان آن را مناسب می‌داند.

او که قبلاً فیلم بهمن را ساخته، در این فیلم از چند بازیگر تئاتری هم استفاده کرده تا یک قصه جوانانه را با قمار و شرط‌بندی و ساختاری تازه در کارش تعریف کند.

فیلم «تومان» چند سکانس از مسابقات فوتبال با گزارشگری فردوسی پور، خیابانی و سرهنگ علیفر دارد که علاوه بر شوخی کوتاهی با علیفر، نشانه‌ای است بر اینکه عادل فردوسی پور خیلی بیشتر از گزارشگران دیگر فوتبال مورد علاقه سینمایی‌هاست، چون در یکی دو فیلم دیگر جشنواره هم که صحنه‌ای از یک مسابقه فوتبال پخش می‌شد بازی‌هایی انتخاب شده بودند که فردوسی‌پور گزارشگرش باشد.
با وجود انتقادات فراوان از "تومان" در فضای مجازی اما نشست خبری این فیلم بدون حاشیه برگزار شد.

جشنواره در سه روز اخیر حاشیه زیادی نداشته است. با وجود اینکه پیش از آغاز جشنواره با اوج گرفتن بحث تحریم انتظار می‌رفت، حواشی دامنه‌دار شود، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

در روز اول جشنواره بسیاری از عوامل فیلم‌ها با پوشش مشکی در نشست خبری حضور پیدا کردند. این اقدام نیز در راستای همدردی با بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اکراین تفسیر شده است. البته انتقاداتی در همین راستا صورت گرفته است. از جمله عده‌ای این رفتار را نمایشی دانسته اند.

اما حاشیه دیگر روز گذشته در نشست خبری فیلم "شنای پروانه" رخ داد. پانته‌آ بهرام با سری تراشیده و پوششی متفاوت در این نشست حاضرشد، او در حالیکه تاجی به سر داشت شالش را برداشت و گفت من در حقیقت این شکلی ام، اما از من خواسته اند که رعایت جشنواره را کنم. این اقدام پانته‌آ بهرام واکنش‌های تندی از سوی طیفی از کاربران اصولگرا در فضای مجازی در پی داشته است. این کاربران از وزارت ارشاد انتقاد کرده اند که چرا این اتفاق در جشنواره رخ داده است.

جدای از این حاشیه، جشنواره در فضای آرامی در حال برگزاری است و حادثه غیر منتظره‌ای در آن رخ نداده است. البته باید منتظر روز‌های آینده ماند و دید که آیا این روند تا پایان ادامه خواهد یافت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر