جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 50844
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1398 16:38
سلاح ورزی نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران عنوان كرد

فرصت هاي مغول مانده در صنايع پايين دستي

نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: مطابق با پژوهشی که موسسه مکنزی انجام داده، ظرفیت پالایشی جهان تا سال ۲۰۳۵ به دو دهم درصد کاهش خواهد یافت. اين امر نشان مي دهد، كه با کاهش عرضه مواجه خواهیم شد و شرایط سختی برای صنایع پایین دستی نفت رقم خواهد زد، اما در همین حال در دل این تهدید، ممکن است فرصت هایی برای فعالان اقتصادی صنایع پایین دستی نهفته باشد.
به گزارش راه امروز: حسين سلاح ورزی نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران،  با حضور در افتتاحیه اولین دوره نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت گفت: مطابق با پژوهشی که موسسه مکنزی انجام داده است ظرفیت پالایشی جهان تا سال ۲۰۳۵ به دو دهم درصد کاهش خواهد یافت. اين امر نشان مي دهد، كه با کاهش عرضه مواجه خواهیم شد و شرایط سختی برای صنایع پایین دستی نفت رقم خواهد زد، اما در همین حال در دل این تهدید، ممکن است فرصت هایی برای فعالان اقتصادی صنایع پایین دستی نهفته باشد. 
چراكه به گفته نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران،  دانش انباشته ويك  اکوسیستم بالغ، علمی و فنی در سال های اخیر شکل گرفته است که در کنار نیروی جوان، تحصیل کرده ونسبتا ارزان می تواند نقش موثری را در این زمینه در منطقه خاورمیانه که طبق پژوهش یاد شده کمترین سهم کاهش رشد را خواهد داشت، ایفا کند. در نتیجه مسوولان باید به بسترسازی برای تحقق این فرصت توجه ویژه داشته باشند.
او در ادامه با بيان اينكه اگرچه ممکن است با توجه به شرایط فعلی، صنعت نفت ایران در عرصه بین المللی از رونق و توان کافی بهره مند نباشد، گفت: اما در این میان صنایع پایین دستی نفت ایران از نظر اتوماسیون، ابزار دقیق، مدارهای قدرت، مدیریت و کنترل پروژه، اتصالات فلزی، ماشین های دوار و ... برخوردار است و می تواند ضمن کمک به کاهش چشمگیر نرخ تشکیل سرمایه در ایران كه به عنوان يك معضل اصلي در اقتصاد ايران وجود دارد، به بخش های دیگر به ویژه بخش نفتی تحت تحریم ایران کمک شایانی برای بقا  وحيات آن كند.  
سلاح ورزی در بخش ديگري از صحبت هاي خود، در مورد نقش اتاق و پارلمان بخش خصوصي در کمک به رشد و توسعه صنایع پایین دستی نیز در اظهاراتي عنوان كرد:  همانطور که تجربه همکاری با اتحادیه صادرکنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي در مورد مباحث رگولاتوری صنعت نفت نشان داد که می تواند کارکرد مثبتی را نشان دهد، اتاق به عنوان سخنگوی بخش خصوصی می تواند در زمینه بهبود فضای کسب و کار و تشکیل اپراتورهای زنجیره ارزشی صنعت با وحدت و همکاری، فعالیت های خوبی داشته باشند. 
اما نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران بر اين موضوع تاكيد كرد كه پیش از هر چیز نیاز است که فعالان اقتصادی، سیاستگذاران، و مسوولان به این باور برسند که سرمایه اصلی صنعت نفت، منابع و سخت افزارها نیست، بلکه دانش و تعهد است که همان دارایی های نامشروط و سرمایه های پایدار این صنعت به شمار رفته که می توانند باعث پیشرفت و شکوفایی این صنعت شوند. برهمين اساس به گفته سلاح ورزي، تا وصول به این درک و باور، هیچ تغییری در این زمینه رخ نخواهد داد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر