پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 50753
تاریخ انتشار: 08 بهمن 1398 22:22
شهرام حاج قربانی عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دیجیتال

مشکلات فعالان حوزه محتوای دیجیتال را بیشتر نکنید

شهرام حاج قربانی عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دیجیتال عنوان کرد: سال های قبل نیز با این چالش مواجه بودیم که صدا و سیما تلاش می کرد تا همه مجوزهای مربوط به حوزه صوت و تصویر در انحصار خود قرار دهد.
به گزارش راه امروز:‌ تولید کنندگان محتوای دیجیتال در بخش خصوصی همواره با موانع متعددی بر سر راه خود روبه رو بوده اند که از جمله اصلی ترین آن میتوان به بحث صدور مجوز اشاره کرد و اکنون بخشنامه جدید قوه قضاییه در خصوص دریافت مجوز تولید کنندگان صوت و تصویر فراگیر از صدا سیما ،یک نگرانی به دیگر نگرانی های فعالان این حوزه اضافه کرده است. چرا که این مسئله میتواند انحصار صدا و سیما را گسترده کند و فعالین حوزه را نیز بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. از طرفی دیگر انجمن ناشران دیجیتال نیز به دنبال راه اندازی پویشی در سطح ملی، تحت عنوان پویش ملی محتوای دیجیتال است که بتواند تحولی بزرگ را در عرصه تولید محتوای دیجیتال در کل کشور ایجاد کند و بواسطه آن  موانع هرچه بیشتر از سر راه فعالان حوزه برداشته شود. اما به نظر می رسد با این بخش نامه موانع جدیدی سر راه فعالان حوزه ایجاد شود.


شهرام حاج قربانی عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دیجیتال در گفت و گو با سایت فدراسیون فاوا عنوان کرد: البته این موضوع مساله جدیدی نیست، بلکه سال های قبل نیز با این چالش مواجه بودیم که صدا و سیما تلاش می کرد تا همه مجوزهای مربوط به حوزه صوت و تصویر در انحصار خود قرار دهد. اکنون چند مساله وجود دارد. مهمترین آن تعریف صوت و تصویر فراگیر است. این موضوع مهمی است که باید ابتدا برای آن یک تعریف واحد ایجاد و سپس مصادیق آن را تعیین کرد. سپس باید مشخص شود که محتوای دیجیتال کدام بخش جزء این مجموعه است. ضمن اینکه شرایط و زمانه تغییر کرده است. ۲۰ سال پیش تنها رسانه موجود و مجاز صدا و سیما بود. ولی اکنون با وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی و سایت هایی مانند آپارات اوضاع تغییر کرده و شرایط  مانند سابق نیست. بسیاری از محتواها در آپارات گذاشته می شود و حتی برنامه سازی صورت میگیرد. آیا باید همه این برنامه ها اکنون  از صدا و سیما مجوز دریافت کنند؟ این فضای مجازی است که در تعریف صدا و سیما قرار نمی گیرد.

وی در خصوص مباحث قانونی مربوط به این حوزه گفت: بحث اصلی این است قانونی در این زمینه وجود ندارد. چرا که وزارت ارشاد، معاونت سینمایی و موسیقی دارد، اینها عملا روی این مباحث نظارت دارند و قوانینی وجود دارد که مشخص می کند چگونه مجوز دریافت کنند و نحوه فعالیت آنها چگونه است. به نظر می رسد غیر از فعالان بخش خصوص که باید این موضوع را پیگیری کنند، باید دولت و مجلس نیز قوانین را بررسی کنند و اگر مشکلی وجود دارد آن را دوباره مورد ارزیابی و بررسی مجدد قرار دهند.

حاج قربانی در خصوص موانع  تولید کنندگان محتوای دیجیتال عنوان کرد: نهادهای مختلف حکومتی از جمله وزارت ارشاد، شورای عالی فضای مجازی و حتی صدا سیما علاقه مند به ایجاد یک توان نظارتی قوی هستند. این نهادها به لحاظ پشتیبانی کمترین حمایت را از فعالین حوزه به عمل آورده اند، اما همیشه علاقه مند به نظارت ۱۰۰ درصدی بر آنها بوده اند. از این رو این فعالان درگیر کش و قوص ها و موازی کاری این نهادها هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن ناشران در خصوص نحوه صدور مجوز نیز عنوان کرد: دقیقا صدا و سیما چه مجوزی بناست ارایه دهد و دقیقا به چه کسانی مجوز داده می شود و به چه چیزهایی بناست این مجوز ارایه داده شود؟ از سوی دیگر باید گفت که صدا و سیما غیر از نظارت برروی بستری که خود ایجاد کرده و آن را منتشر می کند، در کجا بنا دارد این نظارت را گسترش دهد و آیا اصلا توانایی نظارت گسترده تر را دارد؟

وی در ادامه عنوان کرد: اگر تفسیری از یک قانون وجود دارد قطعا این قانون جدید نیست و با توجه به شرایطی که اکنون به صورت روزمره امکانات و محتوا و شرایط نشر تغییر می کند طبیعتا باید در قوانین بازنگری نیز صورت گیرد و یا به روز رسانی شود.

حاج قربانی در خصوص تاثیر این بخشنامه برروی پویش ملی محتوای دیجیتال نیز گفت:قطعا این موضوع تاثیر گذار است. نکته اصلی اینجاست که به اندازه کافی در حوزه تولید محتوا چالش وجود دارد که مهمترین چالش در این جریان قانون کپی رایت است که در اکثر موارد صدا و سیما ناقض این اصل است. این اتفاق را به راحتی در خصوص محصولات داخلی و خارجی نیز مشاهده می کنیم. بنابراین یکی از دلایل راه اندازی پویش تولید محتوای دیجیتال رفع موانع و مشکلات و شناسایی چالش ها است. در حال حاضر تولید کنندگان محتوا با دستگاه های گوناگون درگیر هستند و باید مجوزهای متعدد بگیرند یا اینکه برای تولیدات خود پاسخگو باشند، دریافت مجوز از صدا و سیما خود میتواند تبدیل به چالشی جدید شود. یکی از نکات مهم دیگر این است که اکنون سرعت تولید محتوا بسیار زیاد شده است و با توجه به این سرعت و لزوم انتشار سریع محتوا اگر بنا باشد در مسیر دریافت مجوز قرار بگیرد، عملا کاربرد خود را از دست می دهد. حتی اکنون وزارت ارشاد نیز به این نتیجه رسیده است که خط قرمزها را تعیین کند و نظارت پس از نشر داشته باشد، که شرایطی مشابه مطبوعات پیدا می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر