سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 50625
تاریخ انتشار: 25 دی 1398 11:42
پدرام سلطانی، نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران خبر داد

اولتیماتوم FATF به ایران تا قبل از فوریه ۲۰۲۰/ با چهل‌درصد اقتصاد دنیا کار نمی‌کنیم

پدرام سلطانی نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران از فرصت «اف ای تی اف» به ایران تا قبل از فوریه ۲۰۲۰ خبر دادوگفت:‌
به گزارش راه امروز: پدرام سلطانی نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه اوپکس که عصر دیروز برگزار شد، با تسلیت سقوط هواپیمای اوکراینی به ملت ایران با بیان اینکه ما در حال حاضر شریک راهبردی نداریم، گفت:  آیا روسیه و چین شریک راهبردی ما هستند؟ سیاست ما واگرایی شده و بعد سیاسی باعث شده با تحریم دست و پنجه نرم کنیم.


سلطانی همچنین عنوان کرد : نه در سازمان شانگهای، نه در سازمان‌های تجارت جهانی و اقتصاد منطقه‌ای حضور داریم و نه توانسته‌ایم مشکل‌مان با   راFATF حل کنیم. او با بیان اینکه ایران در خاورمیانه‌ای واقع است که دور تا دور آن آتش و چالش‌های منطقه‌ای وجود دارد، گفت: زمانی ما مادر خاورمیانه بودیم و اکنون آن را فراموش کرده‌ایم.

سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما به‌عنوان بخش‌خصوصی در تراز جهانی ضعف داریم، تصریح کرد: اندازه بنگاه‌ها در کشور ما کوچک است؛ مهارت مدیریت در کشور ما در تراز رقبا نیست و بیزینسمن در تراز جهانی کم داریم. در پرورش نیروی انسانی ضعیف هستیم و در حوزه فناوری با رقبا شکاف زیادی داریم.

براساس اظهارات این فعال اقتصادی، کمبود دانش شهروندان باعث می‌شود ، دولت‌ها هر کاری بخواهند انجام دهند. ناهمخوانی راهبرد و ساختار نهادهای ناکارآمد باعث می‌شود کشورها در نرخ رشد پایین باقی بمانند.

عضو سابق اتاق بازرگانی  تاکید کرد که استراتژی‌ها باید با ساختار کشور متناسب باشد و اگر غیر از این باشد آسیب‌های داخلی و بین‌المللی به وجود می‌آورد.

او با بیان اینکه سال‌ها راهبرد اثرگذاری در مدیریت جهانی همان‌گونه بوده که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته، افزود: اما آنچه ما انجام دادیم این بود که خواستیم مدل خود را تحمیل کنیم در حالیکه کشورهای موفق سرجای خود قرار گرفتند و رشد شبکه‌سازی مطالعه را آغاز کرده و انداره خود را بزرگ کردند. ما قواعد بازی را نپذیرفتیم و شرایط کنونی را آفریدیم.

سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود به اعتبار گذرنامه ایران در جهان اشاره کرد وگفت:  در حوزه گذرنامه بین 199 کشور دنیا در رتبه 186 قرار داریم؛ این یعنی تردد آسان نداریم و عزت‌نفس ایرانی مخدوش شده است.

به گفته او، همین امر سبب شده که برای سرمایه‌گذاری دنبال گذرنامه دوم باشیم و اینها سختی کار با ایران است. به همین جهت اینها سیگنال‌هایی است که نتوانیم با کشورهای دنیا رابطه برقرار کنیم و از حقوق شهروندان دفاع کنیم.

او همچنین با بیان اینکنه در حوزه ناسازگاری با دنیا با چهل‌درصد اقتصاد دنیا کار نمی‌کنیم، اظهار کرد که از این میزان آمریکا 25 درصد را شامل می‌شود. ما فقط امکان کار با 60 درصد دنیا را داریم و به همین میزان از تعامل با دنیا عقب هستیم.

به گفته سلطانی،  تحریم ما فقط این نبود که با آمریکا و شبکه بانکی نتوانیم کار کنیم بلکه 80 درصد اقتصاد دنیا در زنجیره شرکت‌های چند ملیتی قرار دارند که در انتفاع آمریکا هستند، به این معنی که 80 درصد اقتصاد دنیا می‌ترسند که با ما کار کنند.

سلطانی در ادامه پیوستن به « FATF » را قریب‌الوقع‌ترین چالش  کشور عنوان کرد وگفت: اکنون پنج ششم حجم تجاری دنیا از همین مسیر صورت می‌گیرد. به طوریکه 205 کشور دنیا عضو این سازمان هستند و این در حالی است که سازمان ملل 193 عضو دارد و این اهمیت FATF را نشان می‌دهد.

براساس توضیحات ارائه شده از سوی این فعال اقتصادی، حتی عربستان و اسراییل نیز عضو آن هستند و چه‌بسا سال آینده این دو کشور به‌عنوان روسای این سازمان انتخاب شوند. حال تکلیف خود را بدانیم. فقط پنج کشور در قاعده 205 کشور عضو FATF نیستند که ایران هم جزء این پنج کشور است.

او همچنین با تاکید بر اینکه CFT و پالرمو نیز باید اجرایی شود،  گفت: در پالرمو تنها کشورهایی که عضو نیستند «ایران، گینه‌نو، سومالی، کنگو» هستند و در CFT نیز غیر از ایران، «اریتره، چاد، سومالی، جزایر کوک، واتیکان» حضور ندارند.

به گفته سلطانی، در تاریخ 18 اکتبر  و در آخرین نشست FATF جمع‌بندی شد که اگر ایران قبل از فوریه2020،  CFT و پالرمو را اجرا نکند،  تمام اقدامات تقابلی تعلیق به حالت اول بر می‌گردد و به همه کشورها تاکید می‌شود که آن را اجرایی کنند بنابراین کشورها موظف هستند که با ایران را با این سازمان‌ها چک کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ما در شرایط بسیار دشواری هستیم، گفت: رشد و توسعه اقتصادی پایداری و ثبات و رفاه شهروندان در شرایط خوبی نیست و باید از جهان‌بینی ستیز به رقابت و در رویکرد سیاسی مشارکت جدی را دنبال کنیم تا با تحریم مواجه نشویم ایران باید به نقش مادر خود در خاورمیانه باز گردد.

سلطانی در پایان با بیان اینکه پیمانه امید خالی شده، ابراز امیدواری کرد که سایه خشکسالی، دروغ و دشمن از کشور رخت بربندد و ایران شاهد روزهای بهتر باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر