جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 50553
تاریخ انتشار: 17 دی 1398 17:07
در پی اصرار ایران بر انتقام گیری از آمریکا به شکل نظامی، محافل سیاسی و نظامی در تل آویو و ریاض نگران شده و سعی می‌کنند خودشان را از تبعات احتمالی ترور سردار قاسم سلیمانی دور کنند.
به همین خاطر آن‌ها تاکید می‌کنند که جنگ در خلیج فارس برای جهان تبعات منفی زیادی دارد. در حمله آرامکو، نیمی از تولید نفت عربستان (حدود پنج میلیون بشکه در روز) مختل شد. یک مقام سعودی به سی ان ان گفت: «ما خواهان هرج و مرج در منطقه نیستیم. ما قبلا هدف قرار گرفتیم. ممکن است بار دیگر هدف قرار بگیریم.»

به گزارش فرارو، هر سال اندیشکده متنفذ «انستیتوی مطالعات امنیت ملی»، وابسته به دانشگاه تل آویو، یک «ارزیابی استراتژیک» درباره تهدیدات متوجه اسرائیل تهیه می‌کند و سپس آن را به رئیس جمهور اسرائیل ارائه می‌دهد. امسال نیز طبق معمول، انستیتوی یادشده، گزارش ۵۶ صفحه‌ای خود را تقدیم ریووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل، کرد. اغلب اعضای این انستیتو، دیپلمات‌ها و مقامات نظامی سابق اسرائیل هستند.

جمع بندی نهایی گزارش انستیتوی مزبور، که بخش عمده آن قبل از ترور سردار سلیمانی نوشته شد، این است که احتمال وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران در سال ۲۰۲۰ در حال افزایش است. به اعتقاد انستیتوی مطالعات امنیت ملی، ترور سردار سلیمانی احتمال نزاع در منطقه را بیشتر کرد.

ظاهرا بر مبنای همین ارزیابی، اسرائیل موضع آرامی گرفته و سعی می‌کند خود را از تبعات منفی ترور سردار سلیمانی در امان نگه دارد. مقامات ارشد اسرائیل، به طرز قابل توجهی، از اظهارات خصمانه خود علیه ایران کاسته‌اند.

این در حالی است که اسرائیل از همان ابتدا با ترور سردار سلیمانی همراه بود. ساعاتی قبل از حمله آمریکا به سردار سلیمانی در بغداد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در توئیتی از اتفاق افتادن «چیز‌های خیلی خیلی دراماتیک» در منطقه سخن گفت. نتانیاهو بعد از گفتگوی تلفنی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، توئیت کرد: «می‌دانیم که منطقه‌مان، طوفانی است. چیز‌های خیلی خیلی دراماتیک در آن اتفاق می‌افتد. ما هوشیار هستیم و وضعیت را رصد می‌کنیم.» ساعاتی بعد از این توئیت، سردار سلیمانی در یک حمله پهپادی آمریکایی ترور شد. از همین رو، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش کرد که احتمالا نتانیاهو قبل از ترور سردار سلیمانی از این امر اطلاع داشت.

افزون بر این، نتانیاهو، از ترامپ به خاطر به ترور کردن سردار سلیمانی تمجید کرد و گفت: «ترامپ به خاطر اقدام قاطع، قوی و سریع، شایسته همه نوع قدردانی است.» نخست وزیر اسرائیل افزود: «ما در جنگ عادلانه آمریکا برای امنیت، صلح و دفاع از خود، کاملا در کنار آن هستیم.»

اما با جدی شدن احتمال پاسخ نظامی ایران به آمریکا و همچنین با افزایش نگرانی‌ها در اسرائیل از احتمال کشیده شدن تل آویو به منازعه تهران و واشنگتن، مقامات اسرائیل از شدت اظهارات خصمانه خود علیه ایران کاستند. باراک راوید، خبرنگار شبکه ۱۳ اسرائیل، طی یادداشتی در وبگاه خبری آکسیوس، به نقل از دو وزیر اسرائیلی، مدعی شد نتانیاهو به وزرای کابینه امنیتی خود گفته است ترور سردار سلیمانی فقط توسط آمریکا انجام شده و لذا اسرائیل به هیج وجه در این امر نقش نداشت. در نتیجه، نباید به نزاع فزاینده میان ایران و آمریکا کشیده شود.

به نوشته راوید، اسرائیل نگران است که ایران به خاطر ترور سردار سلیمانی از آن انتقام گیرد. از همین رو، بعد از این واقعه، دفتر نتانیاهو به وزرای کابینه خود دستور داده که درباره ترور سردار سلیمانی با مطبوعات گفتگو نکنند تا اظهارات ورزا این تلقی را ایجاد نکند که اسرائیل در عملیات ترور سردار سلیمانی نقش داشته است.
نتانیاهو در جلسه با وزرای کابینه امنیتی خود گفته است ترور سردار سلیمانی «یک اتفاق آمریکایی است نه اتفاق اسرائیلی؛ و لذا باید از آن دور بمانیم.»  عربستان و اسرائیل از تبعات ترور سردار سلیمانی نگران هستند.

عربستان هم نگران است
به طرز مشابهی، عربستان هم سعی می‌کند از پاسخ احتمالی ایران به آمریکا دور بماند. سعودی‌ها، با تاخیر به ماجرای ترور سردار سلیمانی واکنش نشان دادند و خواستار تنش‌زدایی شدند. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، روز دوشنبه، با بیان اینکه وضعیت فعلی منطقه «بسیار خطرناک» است، اعلام کرد عربستان نمی‌خواهد شاهد تشدید تنش بیشتر در این برهه بسیار خطرناک باشد.

بن فرحان افزود عربستان بسیار مراقب است که هیچ گونه تشدید تنشی در منطقه ایجاد نشود. رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان همچنین ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌ها گام‌هایی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها بردارند.

همزمان، ریاض شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع و پسر کوچکتر پادشاه سعودی، را به واشنگتن و لندن اعزام کرد. این شاهزاده با تعدادی از مقامات سیاسی و نظامی آمریکا دیدار و گفتگو کرد. خالد بن سلمان در توئیتی حفظ امنیت و صلح در منطقه و جهان را محور رایزنی‌های خود در واشنگتن دانست.

مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز گفته اند مباحثات بن سلمان در واشنگتن بر نحوه کاهش تنش‌ها و جلوگیری از تقابل نظامی در خلیج فارس متمرکز بود.

سعودی‌ها نگران هستند پاسخ ایران به آمریکا، دامنگیر عربستان شود. به همین دلیل، خالد بن سلمان در واشنگتن نحوه مواجهه با اقدامات احتمالی ایران علیه کشورش را بررسی کرد. دولت عربستان از تکرار حمله به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو بیمناک است. ۱۴ سپتامبر، بزرگترین تاسیسات نفتی جهان در شرق عربستان مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت. آمریکا و عربستان ایران را به انجام این حمله متهم کردند. اتهامی که ایران قویا آن را رد کرد. حال، با اوج‌گیری تنش‌ها میان ایران و آمریکا، سعودی‌‎ها نگران هستند که حمله مشابهی انجام شود. به همین خاطر آن‌ها تاکید می‌کنند که جنگ در خلیج فارس برای جهان تبعات منفی زیادی دارد. در حمله آرامکو، نیمی از تولید نفت عربستان (حدود پنج میلیون بشکه در روز) مختل شد.

یک مقام سعودی به سی ان ان گفت: «ما خواهان هرج و مرج در منطقه نیستیم. ما قبلا هدف قرار گرفتیم. ممکن است بار دیگر هدف قرار بگیریم.»
 
به هر حال، ایران برای گرفتن «انتقام سخت» از آمریکا آماده می‌شود. کم و کیف این انتقام هنوز معلوم نیست. محافل اطلاعاتی اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند ایران بعد از پایان مراسم تشییع سردار سلیمانی، احتمالا عملیات انتقام جویی را آغاز کند. باید منتظر ماند و دید که آیا این عملیات به نیرو‌های آمریکایی محدود می‌شود یا اینکه دامن اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها را هم خواهد گرفت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر