جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 50544
تاریخ انتشار: 17 دی 1398 11:40
حمیدرضا خلیلی گفت: تلاش برای متنوع سازی سبد مشتریان می تواند مهمترین گام برای نفوذ در بازارها ی صادراتی و حفظ آنها باشد.
حمیدرضا خلیلی مدیر عامل نفت پارس در گفت وگو با «اگزیم نیوز» به برخی از مشکلات که در حال حاضر سد راه صادرات کشور شده اند، اشاره کرد. این فعال اقتصادی، نخستین مشکل گمرکی صادرات را نرخ پایه صادراتی عنوان کرد و ارزش پایه های صادراتی کالاها  را غیرمنصفانه و غیرواقعی خواند و در توضیح این مشکل گفت: برای تعیین ارزش صادراتی کالاها که بعدا متناسب با آن تعهد ارزی برای صادرکننده ایجاد می شود، باید با صادرکننده همفکری و مشورت شود؛ چراکه با مراجعه به صادرکننده است که می توان ارزش صادراتی کالا را به درستی تشخیص داد. 

پایه صادراتی یکی از موضوعاتی است که پس از افزایش نرخ ارز و موضوع پیمان سپاری ارزی سرو صدای زیادی بپا کرد. صادرکننده برای تعیین قیمت کالا‌های صادراتی خود باید به کمیسیون نرخ گذاری مراجعه کند. این کمیسیون مرکب از نمایندگان سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، گمرک ایران و بانک مرکزی است.  قیمتی که در سامانه ارزش سایت سازمان توسعه تجارت ایران اعلام می‌شود، قیمت پایه صادراتی بوده و در پروانه گمرکی لحاظ می‌گردد و جایزه صادراتی و عوارض بر مبنای آن محاسبه می‌شود.

اما در سال گذشته وماه های ابتدایی سال جاری، صادرکنندگان همواره  نسبت به نرخ پایه صادراتی کالا‌ها معترض بوده و عنوان می‌کردند که کمیسیون نرخ گذاری قیمت کالا‌ها را بالاتر از قیمت بازار هدف تعیین می‌کند و این موضوع برای تجار مشکل ساز شده و تجار باید چگونه مابه التفاوت را به کشور برگرداند.

هرچند در ادامه نرخ پایه صادراتی تا حدی اصلاح شد، اما ظاهراباز هم نتوانسته نظر فعالان اقتصادی را جلب کند. از همین رو، برخی نسبت به نرخ پایه صادراتی همچنان معترضند و آن را غیرمنصفانه و غیرواقعی می دانند.  

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه از مشکل رفع تعهد ارزی گلایه کرد و برخورد یکسان با تمامی صادرکنندگان و التزام همه به بازگرداندن ارز صادراتی را به عنوان یک مسئله ی مهم دیگر اعلام کرد و چنین استدلال کرد که بعضی از صادرکنندگان این ارز را برای واردات مواد اولیه نیاز دارند و ممکن است با  رفع تعهد ارزی صورت گرفته برای بازگرداندن ارز دیگر توان واردات مواد اولیه را نداشته باشد.

به گفته او، این مساله هم تولید و هم خود صادرات را نشانه می گیرد. بر همین اساس ودر این زمینه باید رفتارهای متفاوت و به اقضای شرایط با صادرکنندگان داشت.

مدیر عامل نفت پارس همچنین تشکیل کارگروه های ویژه ای را برای حل مشکلات رفع عهدات  ارزی و ارزیابی شرایط صادرکنندگان جهت رفتار منصفانه با آنان در این خصوص پیشنهاد کرد.

او در عین حال یکی از مهمترین اهداف صادرات را نفوذ در بازارهای بین المللی عنوان کرد و تاکید کرد که در این زمینه اقداماتی خوبی در حوزه ما در زمینه مطالعه بازارها برای  جذب مشتری در عرصه جهانی صورت گرفته است.

مدیر عامل نفت پارس همچنین تاکید کرد که سبد صادراتی محصولاتشان در مقایسه با رقبایشان برای حضور در مقاصد صادراتی متنوع تر خواهد بود.  براساس اظهارات او، تلاش برای متنوع سازی سبد مشتریان می تواند مهمترین گام برای نفوذ در بازارهای صادراتی و حفظ آنها باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر