جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 50485
تاریخ انتشار: 14 دی 1398 16:14
سعید کاظمی/ مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی
به گزارش راه امر‍وز: صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی بر اساس بند  «ش»  ماده 3 ، فصل دوم (وظایف و اختیارات) و بند  «ز» ماده 5 ، فصل چهارم (ارکان ) ، قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی ، شکل گرفته و فعالیت خود را شروع کرده است. 
با دقت در نام این تشکیلات، مشخص می‌شود که هدف نهایی آن ، ایجاد شرایط لازم برای رفاه و خدمات مورد نیاز جامعه خدوم پزشکی اعم از پزشکان در تمام رشته‌های طب ، دندانپزشکان ، داروسازان، علوم آزمایشگاهی، لیسانسیه‌های پروانه‌دار در سال‌های گذشته به همت مسولین وقت صندوق ، اقدامات مناسبی انجام گرفته است ، که جای تقدیر و تشکر از آنان دارد. 


به طور کلی می‌توان خدمات این رکن مهم سازمان نظام پزشکی را به دو بخش عمده تقسیم کرد ، بخش اول تامین نیازهای معمول خانواده پزشکی مانند مسکن ، خودرو ، پوشش‌های بیمه‌ای، تامین نیازهای روزانه و.... و بخش دوم سرمایه‌گذاری‌های کلان و زیر بنائی با هدف تجمیع سرمایه‌های پراکنده جامعه پزشکی و برقراری درآمدها و منابع پایدار است.

برای نمونه می‌توان به فعالیت‌هایی مانند ارائه خدمات بیمه‌ای در تمام شاخه‌های بیمه، تامین مسکن ،پرداخت تسهیلات و وام‌های کم بهره ، برگزاری مراسم‌های فرهنگی و هنری ، تفاهم‌نامه با مراکز ارائه خدمات و تسهیلات با شرایط ویژه ( بانک‌ها ، موسسات مالی،شرکت‌های واسپاری وابسته به نظام بانکی و تهیه و تامین ارزاق و کالاهای عمومی و روزمره با شرایط مناسب با توجه به وضعیت اقتصادی و بازار و همچنین برنامه‌های گردشگری داخلی و خارجی اشاره کرد.

تعداد اعضا تحت پوشش این صندوق حدود سیصدهزار نفر است که با عنایت به ضریب نفوذ جغرافیایی و اجتماعی آنان و از طرفی میزان تمکن مالی این حوزه ، بایستی برنامه‌ریزی اقتصادی مناسبی برای بهره‌وری از آن صورت پذیرد.
 اعضا سازمان نظام پزشکی در قالب  دویست سازمان نظام پزشکی در سطح کشور ساماندهی شده‌اند و همچنین در بیش از 280 انجمن علمی مشغول به فعالیت‌های علمی و صنفی هستند. در کنار این تقسیم‌بندی‌های ساختاری ، توجه به میزان اثربخشی جامعه پزشکی در حوزه سلامت و اهمیت سلامت برای آحاد جامعه و دولتمردان، اهمیت و تاثیرگذاری این صنف در سطح کشور بیشتر مشخص و بارز می‌شود. از طرف دیگر توجه به این نکته که بازهم این گروه در چهارچوب‌های دیگری مانند مطب‌ها،درمانگاه‌ها،مراکز پاراکلینیکی،بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و دانشگاه‌ها و سایر موسسات و سازمان‌های علمی و اجرایی در سطح کشور در حال ارائه خدمت هستند، شرایط ویژه و تاثیرگذاری این صنف را در بخش‌های اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و صنفی و حتی سیاسی مشخص می‌کند.
با توجه به شناخت کامل از ظرفیت‌ها و با تکیه بر تجربه و زحمات و برنامه‌های اجرا شده در صندوق در ادوار گذشته، اقدام به طراحی نقشه راه و برنامه‌ریزی برای ارتقاء اهداف تعیین شده ، در هیات مدیره صندوق صورت گرفته است و با استفاده از روش‌های علمی و آینده پژوهی در این حوزه،  هدف‌گذار‌ های لازم انجام شده است که به تعدادی از آن‌ها بطور کلی و به اجمال اشاره می‌شود:
طراحی و اجرای پلتفرمی برای منسجم و یکپارچه‌سازی خدمات پیش‌بینی شده ، مذاکراتی برای راه‌اندازی شرکت تامین سرمایه ،راه‌اندازی درگاه اینترنتی بانکی ، برنامه‌ریزی برای حضور فعال در بازار بورس برای سرمایه‌گذاری مطمئن و کم ریسک آن و سیاست‌گذاری برای ایجاد سهام و عرضه واحدهای تشخیصی و درمانی در تالار بورس،تجمیع خدمات بیمه ای ، تامین مسکن در نظر گرفته شده است.  
نکته حائز اهمیت در تصمیمات هیات مدیره صندوق تعاون و رفاه نظام پزشکی در حال حاضر ، ارزش افزوده بسته‌های خدمتی برای عرضه کننده و مصرف کننده خدمات، ایجاد شرایط لازم برای تامین نیازها با کم کردن واسطه‌ها،تجمیع آنان، گسترش ارائه خدمات در سطح کشور به واسطه نظام پزشکی‌های شهرستان‌ها و سهل الوصول بودن،نیاز سنجی مناسب و علمی و ایجاد نیازهای واقعی و نهایتا نظرسنجی از گیرندگان خدمت برای ارتقا خدمات است.
امیدواریم که این نهاد با ارتباط مناسب با گروه‌های هدف بتوان برنامه‌های مناسب و منطبق برواقعیت‌ها و درخور جامعه خدوم پزشکی طراحی و به اجرا درآوریم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر