شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 50433
تاریخ انتشار: 10 دی 1398 18:50
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: براساس مطالعات این سازمان 15 کشور همسایه ایران سالانه 1160 میلیارد دلار واردات دارند که براساس تحلیل گروه‌های کالایی صورت گرفته، ایران این پتانسیل را دارد که 100 میلیارد دلار از آن را تامین کند.
به گزارش راه امروز: رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این همایش، با اشاره به رقم صادرات 31.9 میلیارد دلاری و واردات 31.8 میلیارد دلاری کشور طی مدت 9 ماهه امسال، گفت: با توجه به شرایط سختی که سال گذشته اقتصاد کشور و بنگاه‌ها با آن مواجه بودند، دست تمامی صادرکنندگانی که در مسیر ارزآوری برای کشور همچنان حضور دارند، باید بوسید.

حمید زادبوم سپس به پژوهش صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد که بر اساس آن وضعیت اقتصاد و تجارت 15 کشور همسایه ایران مورد بررسی قرار گرفته‌ است. او با بیان اینکه میزان واردات این کشورها طی سال 2018 میلادی معادل 1160 میلیارد دلار بود، افزود: طبقه‌بندی کالایی واردات 15 کشور همسایه ایران در حال حاضر تدوین و برای اطلاع صادرکنندگان کشور روی وب‌سایت سازمان توسعه تجارت در دسترس است.

زادبوم افزود: بر اساس ظرفیت امروز بنگاه‌های تولیدی و اقتصای کشور، از رقم 1160 میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه، 100 میلیارد دلار آن امکان تولید و صادرات از سوی ایران وجود دارد.

به گفته وی، طی سال گذشته ارزش صادرات غیرنفتی کشور به 15 کشور همسایه معادل 24 میلیارد دلار بود که با توجه به بازار این کشورها و ظرفیت کالاهای تولیدی در ایران، این رقم تا 100 میلیارد دلار قابل افزایش است.

رییس سازمان توسعه تجارت سپس از آمادگی این سازمان برای کاهش تعرفه صادراتی به بازار کشورهای همسایه خبر داد و افزود: بخش خصوصی نیز باید در تولید گروه‌های کالایی که مورد پذیرش بازار کشورهای همسایه است اهتمام جدی داشته باشد.

وی سپس از اتاق تهران برای برگزاری سومین رویداد معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه سال 98 استان تهران تقدیر کرد و گفت: اتاق تهران در حال حاضر، اتاق پیشرو در کشور است و این اتاق طی ادوار گذشته از نهادی صرف برای صدور کارت بازرگانی پا را فراتر گذاشته و مطالعات کارشناسی و راهکارهای اتاق تهران به مرجعی قابل اطمینان برای دستگاه‌های دولتی تبدیل شده است به طوری که وب‌سایت اتاق تهران در حوزه اخبار و رویدادها، تحلیل‌ها و گفت‌وگوها و کارهای مطالعاتی و پژوهشی یکی از مراجع مطالعاتی بنده و همکارانم در سازمان توسعه تجارت است.

زادبوم در عین حال، از تشکیل کارگروه مشترک سازمان توسعه تجارت با اتاق تهران برای بررسی موافقت‌نامه اوراسیا و تعیین گروه‌های کالایی ورودی به تجارت آزاد ایران با این منطقه اقتصادی خبر داد.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر