جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 50122
تاریخ انتشار: 17 آذر 1398 18:12
ناتوانی در تشخیص منشا بوی بد پایتخت

معمای عجیب شهر تهران

هفته گذشته نیز به موازات آلودگی هوای تهران بوی نامطبوعی در پایتخت به خصوص مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ تهران، مشام شهروندان را آزار داد. ساکنان محدوده‌های ونک، پل مدیریت، پیروزی، یافت آباد، آزادی، انقلاب، میدان امام حسین این بو را استشمام و شکایت کرد بودند. بویی که مثل بوی تخم‌مرغ گندیده بود.
بازهم بوی نامطبوع تهران را فراگرفته است و از صبح امروز گزارش‌هایی از استشمام این بوی مرموز در برخی نقاط پایتخت منتشر شد. هفته گذشته نیز تهران شاهد انتشار بوی نامطبوع بود. اتفاقی که در دو سال اخیر چند باری رخ داده است. استاندار تهران هفته گذشته گفته بود که بوی نامطبوع تازه مسابه بوی پارسال نیست.

به گزارش فرارو، پس از گذشته حدود یک هفته از انتشار بوی نامطبوع در تهران دوباره این پدیده به پایتخت بازگشته است. با این حال هنوز نهاد‌های مسئول نتوانسته اند منشا این بو را کشف کنند.

صبح امروز رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به شهرداری تهران در خصوص فراهم کردن منابع لازم برای ایجاد سیستم پایش بو در تهران تذکر داد.

آرش حسینی میلانی صبح امروز یک شنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: "با توجه به تکرار مساله بوی نامطبوع در آذرماه سال جاری، همچنان شاهد عدم واکنش سریع برای شناساسایی منشاء آن هستیم."

او با اشاره به اینکه سال گذشته مقرر شده بود تجهیزات لازم برای پایش بو خریداری شود، تاکید کرد: «با عنایت به نگرانی‌های شهروندان به شهرداری تهران تذکر می‌دهم در اسرع وقت منابع لازم برای تجهیز مدیریت شهری که به سیستم پایش بو اختصاص یافته و ساماندهی لازم جهت پایش سریع، فراهم شود.»

هفته گذشته نیز به موازات آلودگی هوای تهران بوی نامطبوعی در پایتخت به خصوص مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ تهران، مشام شهروندان را آزار داد. ساکنان محدوده‌های ونک، پل مدیریت، پیروزی، یافت آباد، آزادی، انقلاب، میدان امام حسین این بو را استشمام و شکایت کرد بودند. بویی که مثل بوی تخم‌مرغ گندیده بود.

پس از این اتفاق چند سازمان و نهاد مهم به دنبال یافتن منشا بو بودند. معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت و محیط زیست در این باره گفت موضوع انتشار بو در مناطق یاد شده در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران مطرح شده و کارشناسان در حال بررسی برای یافتن منشا بو هستند. محمد رستگاری اعلام کرد که اگر نوع آلودگی مشخص شود، برای تشخیص منشا آن هم می‌توان گام برداشت.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز گفت که پس از تماس‌های مردمی، دو ایستگاه به محدوده مرکزی و جنوب غربی تهران اعزام شده است: «آتش‌نشان‌ها اعلام کرده‌اند که در برخی از مناطق بویی کم حجم و نامتعارف استشمام می‌شود، اما منشا آن معلوم نیست.»

مسئله بوی نامطبوع سال گذشته مطرح شد و شهروندان تهران در نقاط مختلف پایتخت درگیر آن شدند. تا مدت‌ها بررسی برای یافتن منشا بود در جریان بود. آن زمان فرضیه‌های مختلفی از جمله شیرابه‌های آرادکوه، فاضلاب، ماده شیمیایی مرکاپتان - که به گاز شهری تزریق می‌شود - به عنوان منشا بوی نامطبوع پایتخت مطرح شد، اما هیچگاه منشاء دقیق این بو اعلام نشد.
 
در این بین بازار شایعات نیز داغ بود و هر کسی ادعایی مطرح می‌کرد.

اما ظاهرا بوی جدید با بویی که پارسال استشمام شد فرق دارد. استاندار تهران اعلام کرد که بوی بد امسال مشابه بوی سال گذشته نیست.

در همین حال مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی گفته که علت بوی تهران وزش باد از جنوب همراه با رطوبت است: «هر زمان جهت باد در تهران به سمت جنوب تغییر کند این بو به مشام می‌رسد.»

جنوب تهران در محدوده فرودگاه امام خمینی یکی از کانون‌های بوی بد است. در همین راستا سال گذشته رهبر انقلاب از این موضوع به شدت گلایه کردند و دستور دادند این مشکل تا پایان دولت دوازدهم رفع شود. اما اقدام موثری برای رفع آن انجام نشده است.

نکته جالب این است که هنوز دقیقا روشن نیست منشا بوی بد چیست. اسفند ماه سال گذشته استاندار تهران گفته بود: «از فرودگاه حضرت امام خمینی تا مرقد ایشان، ۲۸ نقطه و کانون شناسایی شده که بعد از ۳۰ سال بوی بد به مشام می‌رسد. باید بفهمیم که منشاء این بوی بد از کجاست.»

این در حالی است که پیش‌تر وعده داده شده بود که بوی بد جنوب تهران تا تابستان سال ۹۷ رفع می‌شود وعده‌ای که حالا مشخص شده  پوچ بوده است.
 
معمای عجیب شهر تهرانجنوب تهران سالهاست که به عنوان محل جمع آوری زباله و فاضلاب است
ناتوانی نهادهای مسئول در تشخیص منشا بو
اما این روزها وعده‌ها تقلیل هم پیدا کرده اند، انتشار بوی بد تازه در پایتخت مسئولان را به تکاپو انداخته و نهایتا می‌گویند به زودی منشا اش را شناسایی می‌کنند.

شیما انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفته است: «به محض مشخص شدن علت، شهروندان را در جریان اطلاعات قرار می‌دهیم.»

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم اعلام کرده که تمامی نیرو‌های شهرداری تهران اعم از آتش‌نشانی، پسماند و خدمات شهری مامور شده‌اند علل انتشار بو در پایتخت را بررسی کنند.

در همین حال رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور به "باشگاه خبرنگاران جوان" اعلام کرده که دفعه قبل مشکوک به بوی گاز مرکاپتان بودیم، اما شرکت نفت و گاز این موضوع را تکذیب کرد: «سازمان بحران هم گفته که منشا بو به چهار گازی که بررسی کردیم، از جمله سولفور گوگرد ربطی ندارد.»

علیرضا جلالی افزوده که سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی موضوع است: «نظرش این است که به خاطر وارونگی هوا و اثر اولیه بارندگی است، ولی یقین ندارند.».

اما به نظر می‌رسد نهاد‌های مسئول حتی توان و امکان تشخیص منشا بو را هم ندارند. جواد حیدریان، روزنامه‌نگار در توییتر نوشته است: «از معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست و مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران درباره منشا‌ء بوی بد تهران سوال کردم؛ دلیل قطعی نامعلوم است. هیچ آزمایشگاه سنجش بویی در تهران فعال نیست. بوی سال قبل هم معلوم نشد. گمانه‌هایی درباره تزریق ماده شیمیایی مرکاپتان به گاز شهری مطرح است که قطعی نیست.»

به این ترتیب مشکلی دیگر به سیاهه مشکلات عمومی تهران (ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تراکم جمعیت) اضافه شده است. اما این مشکل جدید ناشناس هم است و کسی از مبدا و منشا اش سر در نمی‌آورد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر