جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 49945
تاریخ انتشار: 04 آذر 1398 13:40
خشم کاربران شبکه های اجتماعی از عملکرد وزیر ارتباطات

محاکمه مجازی آذری جهرمی

در این بین برخی فعالان تندرو در شبکه‌های اجتماعی معتقدند تحریم کارساز نیست و باید با اعمال فشار بر شبکه‌های اجتماعی مقامات حکومتی را از این فضای اخراج کرد. در همین راستا تحرکاتی هم صورت گرفته است، نفر اول نیز آذری جهرمی است. البته به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی تن به این اقدام دهند.
قطع یک هفته‌ای اینترنت در کشور انتقادات زیادی را علیه محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات برانگیخته است. او که توانسته بود به واسطه فعالیت هایش در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط نزدیک با کاربران اعتماد بخشی از فعالان فضای مجازی را جلب کند، پس از اتفاقات یک هفته اخیر کمتر کسی به دفاع از او می‌پردازد.

 در شبکه‌های اجتماعی اکثر دولتمردان مورد انتقاد شدید قرار گرفته اند. در صدر آن‌ها حسن روحانی رییس جمهور قرار دارد که به نظر می‌رسد حتی طرفداران دو آتشه او هم از عملکردش ناامید شده اند و هیچ دفاعی از او نمی‌کنند.

اما پس از روحانی این آذری جهرمی است که زیر فشار انتقادات قرار گرفته است. کاربران معتقدند که او نباید زیر بار قطع اینترنت می‌رفته است و بخش مهمی از مسئولیت خسارت های این اتفاق را متوجه آذری جهرمی می‌دانند.

منتقدان می‌گویند حتی اگر فشار سنگینی هم برای بستن اینترنت وجود داشته، وزیر ارتباطات باید با استدلال مانع از این کار می‌شد.

آذری جهرمی در چند روز اخیر تلاش بسیار زیادی انجام داده تا نشان دهد که در این باره تقصیری نداشته است و قطعی اینترنت تصمیم شورای امنیت کشور بوده است و او نمی‌توانسته مانع از این تصمیم شود.

وزیر ارتباطات برای تغییر دادن فضا سعی می کند با مردم سخن بگوید او شب گذشته ویدئویی منتشر کرد و ضمن عذر خواهی از مردم اعلام کرد یک گیگ اینترنت رایگان به مشترکان داده خواهد شد.

البته سخنان آذری جهرمی دردی را دوا نکرد و حمله لفظی به او از سر گرفته شد. کاربران فضای مجازی آذری جهرمی را "ریاکار" و "دروغگو" خطاب می‌کنند.

برخی نیز معتقدند بستن اینترنت خوش خدمتی او برای آینده سیاسی اش بوده است، به عقیده این عده وزیر ارتباطات خود را آماده می‌کند که در آینده رییس جمهور ایران شود.

برخی کاربران می‌گویند آذری جهرمی اگر آنگونه که مدعی است نگران مردم، کشور و حق الناس است این موضوع را با استعفای خود نشان دهد.

او البته از جانب دیگری نیز تحت فشار است کاربران اصولگرا درباره آذری جهرمی می‌گویند اگر صداقت دارد و به فکر کشور است سریعتر شبکه ملی اطلاعات را تقویت کند تا کشور نیازمند اتصال به اینترنت جهانی نباشد. در همین طیف صدا‌هایی هم شنیده می‌شود که از قطعی اینترنت دفاع و به آذری جهرمی حمله می‌کنند که چرا اینقدر زود به دنبال وصل شدن اینترنت بوده است.

بیشتر واکنش‌ها به وزیر ارتباطات ناشی از خشم فراوان کاربران به خاطر بسته شدن اینترنت است، خشمی که ممکن است مانع از اظهار نظر منطقی شود. در این بین کاربران اندکی هم هستند می‌گویند وزیر ارتباطات در این فقره نقش مخربی نداشته و اگر انتقاد هم وارد باشد به شورای امنیت کشور است. این عده دیگر کاربران را به رعایت انصاف دعوت می‌کنند و می‌گویند اگر شورای امنیت اینترنت را قطع کرده "چرا باید فحشش را آذری جهرمی بخورد. "
 
آذری جهرمی د حالی مورد شدید ترین انتقادات قرار گرفته است که به نظر می رسد این وزیر کشور است که باید پاسخگوی قطع اینترنت باشد. وزیر کشور رییس شورای امنیت کشور است و حتی برخی گزارش ها از این حکایت دارد این شورا تصمیم گیری درباره اینترنت را به شخص رحمانی فضلی واگذار کرده است. 

تحریم آذری جهرمی
در راستای قطع اینترنت در ایران، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا محمد جواد آذری جهرمی را به خاطر "سانسور اینترنت" در لیست تحریم‌ها قرار داد.

آذری جهرمی به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و به محض اینکه اینترنت وصل شد در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به تحریم خود از سوی آمریکا در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: من تنها کسی نیستم که بر اساس افسانه‌های ساختگی دونالد ترامپ تحریم شده ام. قبل از من استارت‌آپ‌ها، رنامه نویسان، بیماران سرطانی و کودکان مبتلا به «ای بی» نیز تحریم شده اند. من همچنان از دسترسی به اینترنت دفاع می‌کنم و اجازه نمی‌دهم آمریکا پیشرفت‌های ایران را متوقف کند.»

این واکنش هم انتقادات فراوانی را در پی داشت. منتقدان به وزیر ارتباطات حمله کردند که چه سریع به تحریم خود واکنش نشان داده است، اما برای وصل شدن اینترنت کاری نکرده است. برخی منتقدان می‌گویند ادعای آذری جهرمی درباره اینکه "مدافع دسترسی به اینترنت است"، کذب است.

تحریم آذری جهرمی در میان مقامات واکنش‌هایی داشت از جمله وزارت خارجه آن را محکوم کرد و برخی نمایندگان مجلس در این باره اظهار نظر کردند.

در این بین برخی فعالان تندرو در شبکه‌های اجتماعی معتقدند تحریم کارساز نیست و باید با اعمال فشار بر شبکه‌های اجتماعی مقامات حکومتی را از این فضای اخراج کرد. در همین راستا تحرکاتی هم صورت گرفته است، نفر اول نیز آذری جهرمی است. البته به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی تن به این اقدام دهند.
تاثیر قطعی اینترنت بر کسب و کار‌ها
در روز‌های اخیر سخنان زیادی از تاثیر منفی قطعی اینترنت بر کسب و کار‌های مختلف مطرح شده است. آذری جهرمی نیز چند باری در این باره حرف زده است. او می‌گوید "برخی خسارت‌ها جبران ناپذیر است." با این حال تاکنون آمار دقیقی از خسارت چند روز قطعی اینترنت در دست نیست. محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران رقم خسارت وارد شده را حدود یک ونیم میلیارد دلار اعلام کرده است.
 
کسب و کار‌های مختلف هر یکی به صورت مستقل در این باره اعتراض کرده اند. شاید بیشتر از همه این استارتاپ‌ها باشند که در این باره آسیب دیده اند. فعالان این حوزه می‌گویند آذری جهرمی باید با تشریح اثرات منفی قطعی اینترنت برای مسئولان امنیتی کشور مانع از این خسارت بزرگ می‌شد.

برخی منتقدان می‌گویند رقم خسارتی که از این طریق به اقتصاد کشور وارد شده احتمالا بیشتر از درآمدی است که دولت از محل افزایش قیمت بنزین کسب می‌کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر