پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 49349
تاریخ انتشار: 09 مهر 1398 19:07
لاریجانی در بخش دیگر سخنان خود، درباره بحران یمن، تأکید کرد که ایران به انصار الله یمن توصیه می‌کند که هر گونه آتش‌بس در این کشور را بپذیرد. وی همچنین اعلام کرد که هر گونه آتش‌بس در یمن به سود عربستان سعودی نیز است.
«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ضمن استقبال از اظهارات، ولی عهد سعودی درباره حل اختلافات ریاض و تهران، تأکید کرد که چنین گفت‌وگویی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

لاریجانی در گفتگو با شبکه خبری «الجزیره» قطر گفت که در‌های مذاکره با ایران به روی عربستان سعودی باز است.

وی با بیان اینکه «ما از اظهارات محمد بن سلمان [ولی‌عهد سعودی]مبنی بر اینکه خواستار حل اختلافات با تهران از طریق گفت‌وگوست، استقبال می‌کنیم»، در ادامه تصریح کرد که «هر گونه گفت‌وگویی بین ایران و سعودی می‌تواند بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل کند».

ادعای بن سلمان برای مذاکره با تهران در حالی مطرح شده است که روزنامه الاخبار لبنان امروز سه‌شنبه محتوای سندی جدید از ریاض را منتشر کرد که موضوع آن طرح براندازی نظام ایران طی سه سال از طریق شراکت با آمریکاست.

به گزارش الاخبار، سندی که این روزنامه لبنانی به آن دست پیدا کرده، کمک می‌کند که همکاری فعلی عربستان و آمریکا به ریاست دونالد ترامپ را بهتر درک کرد و دریافت که معامله بزرگ این دو که شامل طرح‌های سیاسی و میلیارد‌ها دلار پول است، چه ماهیتی دارد.

رئیس مجلس ایران در ادامه خاطر نشان کرد که تهران در پی تشکیل سیستم امنیتی جمعی مخصوص خلیج فارس است که با مشارکت همه کشور‌های حاشیه خلیج فارس صورت گیرد.

لاریجانی در بخش دیگر سخنان خود، درباره بحران یمن، تأکید کرد که ایران به انصار الله یمن توصیه می‌کند که هر گونه آتش‌بس در این کشور را بپذیرد.

وی همچنین اعلام کرد که هر گونه آتش‌بس در یمن به سود عربستان سعودی نیز است.

در همین ارتباط، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن، مستقر در صنعاء، دوشنبه (روز گذشته) از ابتکار یکجانبه آزادی سه اسیر سعودی در قالب ۳۵۰ اسیر ائتلاف سعودی خبر داد و از ائتلاف خواست تا حسن نیت خود را با اقدام مشابه نشان دهد.

المرتضی بعد از انتشار تصاویر اسارت چند هزار «نیروی اجیر شده ائتلاف سعودی» که طی دو ماه اخیر در طول عملیات موسوم به «نصر من الله» در جنوب عربستان (نجران) اسیر شدند، اعلام کرد که صنعاء طرح پیشنهادی خود برای تبادل ۳۵۰ اسیر که سه نفرشان نظامی سعودی هستند، به سازمان ملل ارائه کرده و این لیست طبق توافق سوئد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پایان درباره مذاکره تهران و واشنگتن اظهار داشت که «مذاکره با واشنگتن، ممنوع نیست، ولی در ابتدا باید [آمریکا]تحریم‌ها را بردارد».

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان حضور خود در نیویورک و پس از آن، اعلام کرد که هر گونه مذاکره بین تهران و واشنگتن، منوط به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است؛ تحریم‌هایی که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بار‌ها از آن تحت عنوان، تروریسم اقتصادی یاد کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش مدعی شد که برای دیدار با روحانی، تحریم‌ها علیه ایران را لغو نخواهد کرد، ولی نشریه نیویورکر روز گذشته گزارش داد که ترامپ در زمان حضور روحانی در نیویورک با وی تماس تلفنی گرفته بود، ولی رئیس جمهوری اسلامی ایران، پاسخ نداده بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر