سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 49333
تاریخ انتشار: 08 مهر 1398 12:14
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جزییات طرح صلح هرمز به زودی برای هشت کشوری که به این ائتلاف دعوت شده اند، به صورت مکتوب ارائه می‌شود.
به گزارش راه امروز: «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و فرماندهان جنگ تحمیلی و روز مولانا گفت: مهمترین تحول دیپلماتیک طی روزهای اخیر، برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که ایران در آن، حضور پررنگ و فعالی داشت. روحانی در این سفر که به مدت سه روز طول کشید، دیدارهای پرباری داشت و سخنرانی مهمی را مطرح کردند.
وی با اشاره به ابتکار طرح هرمز برای امنیت منطقه توسط رئیس‌جمهوری و دیدار وی با ۱۵ تن از سران کشورهای مهم دنیا و گفت وگو با اندیشمندان و رسانه‌های مهم آمریکایی، اظهار داشت: محمد جواد ظریف در نیویورک با ۲۲ تن از همتایان خود و هفت نفر از مقامات سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت و گو کرد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: وی علاوه بر همراهی با رئیس‌جمهوری در نشست‌ها، در برخی از نشست‌ها به صورت جداگانه شرکت و سخنرانی کرده و مواضع ایران را تشریح کردند. حدود هشت مصاحبه و ۱۰ دیدار با نخبگان و کانون‌های اندیشه‌ور انجام دادند و عصر امروز هم همراه با رئیس‌جمهوری عازم ارمنستان هستند.
وی با اشاره به سفر امروز رئیس جمهوری به ایروان (پایتخت ارمنستان) اظهارداشت: سفر رئیس‌جمهوری علاوه بر اجلاس اوراسیا، دوجانبه نیز ارزیابی می‌شود و وی با مقامات ارمنستان و کشورهای دیگر نیز دیدارهایی انجام می‌دهد

جزئیات طرح صلح هرمز به زودی به صورت مکتوب ارائه می‌شود
موسوی درباره جزییات طرح صلح هرمز تصریح کرد: جزییات طرح به زودی به صورت مکتوب ارائه می‌شود به ویژه برای هشت کشوری که دعوت کرده‌ایم که در این ائتلاف حضور داشته باشند. این ابتکار زیر چتر سازمان ملل ارائه شده است. هدف این طرح، ایجاد صلح و امنیت منطقه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، درباره ادعای گاردین مبنی بر تهدید اروپا برای خروج از برجام در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی خاطرنشان کرد: من از تهدید اتحادیه اروپا خبری ندارم اما اگر منظورش این است که می‌خواهند از مکانیزم کاهشی استفاده کنند، غیرقانونی است. اگر بخواهند "اسنپ بک" انجام دهند، این اقدام از اکنون مرده است چراکه ما اقدامات جبرانی برای خود و آنها در برجام پیش‌بینی کرده بودیم.
وی افزود: اگر ایران نقض برجام انجام می‌داد، آنها می‌توانستند اسنپ بک را انجام دهند اما اگر قرار بر این بود که آنها نقض برجام انجام دهند، ایران در قالب دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام، اقدامات جبرانی انجام دهد.
موسوی خاطرنشان کرد: اگر آنها بخواهند در پاسخ به اقدامات جبرانی ما، اقدامات جبرانی انجام دهند، اقدام خنده‌دار و اشتباهی است و ما به آنها توصیه می‌کنیم که این اقدامات را انجام ندهند.

امکان استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت درخصوص برجام گفت: همانطور که گفتم، چنین طرحی مرده است و از نظر حقوقی و قانونی امکان استفاده اروپا از مکانیزم ماشه و اسنپ بک وجود ندارد.

درباره سفر عبدالمهدی به ایران هنوز چیزی قطعی نشده است

دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره احتمال تنش‌زدایی و میانجیگری میان ایران و عربستان ابراز داشت: همیشه امکان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو وجود داشته است. ایران تلاش کسانی که بخواهند منطقه دچار ناامنی نباشد را نفی نمی‌کند. ما همیشه اعلام می‌کنیم که چه به صورت مستقیم و چه به صورت مستقیم و میانجیگرانه، این اقدامات را نفی نمی‌کنیم ولی قبلا کشورهایی از آسیا و اروپا بودند که این تلاش را کردند، به ایران اطلاع دادند و ایران پذیرفت و گفت که از این تلاش‌ها استقبال می‌کند ولی طرف مقابل براساس برخی محاسبات و توهمات این آمادگی را ندارد ولی هر وقت این آمادگی ایجاد شد، ما آماده تنش‌زدایی هستیم.
وی درباره احتمال سفر عادل عبدالمهدی به تهران بیان کرد: اگر بخواهند بیایند، قدم‌شان روی چشم ماست. هنوز چیزی قطعی نشده است و اگر نهایی شد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره فشار رژیم صهیونیستی به ایران درخصوص عدم بازی کردن ورزشکاران ایرانی در مقابل صیهونیست‌ها یادآور شد: رژیم‌های نامشروع از هر راهی برای خودنمایی استفاده می‌کند و رژیم صهیونیستی نیز درصدر این رژیم‌ها است. آنها اخیرا با استخدام برخی ورزشکاران به دنبال افتخارآفرینی برای خود هستند.
موسوی با بیان اینکه ایران این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد و موضوع، بازی کردن تیم‌ها با آنها نیست، بیان کرد: نه ضعف داریم و نه نگرانیم بلکه موضوع آن است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و اعتباری برای ما ندارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوهای ظریف با نمایندگان کنگره در سفر اخیرش به نیویورک اظهار داشت: ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند، همیشه وجود داشته است. تا قبل از تحریم، آنها به محل اقامت ظریف یا مکان‌های دیگر می‌آمدند و دیدار انجام می‌شد. پس از تحریم ملاحظه کردند و سعی کردند رایزنی‌ها، تلفنی و غیرحضوری باشد.
وی یادآورشد: گفت‌وگوها درباره تحولات منطقه‌ای و دوجانبه بوده و آنها تلاش کرده‌اند از نقطه نظرات ایران مطلع شوند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر