جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 49028
تاریخ انتشار: 13 شهريور 1398 19:19
پیام‌های کدگذاری شده به مقاومت فرانسه در اخبار، ابهام کمتری داشت و شامل عبارت‌های کمی بود که در لابلای برنامه‌ها یا بخش اخبار خارجی بی بی سی گنجانده می‌شد.
شبکه بی بی سی، فقط یک رسانه نیست. بلکه گاهی اوقات برای پیشبرد منافع بریتانیا، حتی دست به فعالیت‌های سری نظامی می‌زند. این را خود بی بی سی می‌گوید. به گزارش فرارو، اسناد جدید، نقش بی بی سی در فعالیت‌های سری جنگ جهانی دوم را افشا کرد. ارسال سیگنال‌های کدگذاری شده به گروه‌های مقاومت اروپایی، از جمله این فعالیت‌ها بود. مصاحبه‌ها و اسنادی که توسط مجله «بی بی سی هیستوری» منتشر شده، نشان می‌دهد که این شبکه قصد داشت در صورت وقوع حمله هوایی، نسخه ضبط شده از زنگ ساعت «بیگ بن» را پخش کند. چرا که این امر، تضمین می‌کرد که آلمانی‌ها نمی‌دانستند هواپیماهایشان بر فراز وست مینستر پرواز می‌کرد.


به طرز مشابه، برنامه‌سازان بی‌بی‌سی، برای برقراری ارتباط با پیکارجویان لهستانی، موسیقی پخش می‌کرد. یک نماینده دولت، با نام مستعار «پیتر پترکین» به کارکنان بی بی سی، آهنگی می‌داد تا پس از بخش اخبار لهستان، پخش شود.

دیوید هندی، مورخ، می‌گوید: «مدت اخبار مخصوص لهستان عمدا به مدت یک دقیقه یا بیشتر کوتاه می‌شد و یک پیام‌رسان سری از دولت تبعیدی لهستان، نوار ضبط‌شده‌ای جهت پخش، تحویل می‌داد. نوع آهنگ، به پیکارجویان پیام می‌داد.»

الک سودرلند، مردی که بر پخش موسیقی پس از پایان اخبار نظارت می‌کرد، گفت: وظیفه او این بود که مطمئن شود تهیه‌کنندگان، نوار درست را پخش می‌کردند. حتی اگر نوار کیفیت خوبی نداشت. وی افزود پخش یک آهنگ اشتباه ممکن بود به منفجر شدن یک پل در لهستان منجر شود.

پیام‌های کدگذاری شده به مقاومت فرانسه در اخبار، ابهام کمتری داشت و شامل عبارت‌های کمی بود که در لابلای برنامه‌ها یا بخش اخبار خارجی بی بی سی گنجانده می‌شد.

شب پنجم ژوئن ۱۹۴۴، در شامگاه عملیات موسوم به پیاده‌سازی در نرماندی، عبارت فرانسوی «قلبم را با یک خستگی یکنواخت نوازش کن» به معنای این بود که حمله در آستانه شروع شدن بود.

علاوه بر این، نیرو‌های هوایی سلطنتی بریتانیا از دستگاه‌های اتصال بی‌سیم بی بی سی در کاخ الکساندرا در شمال لندن، برای پارازیت فرستادن به نیروی هوایی آلمان استفاده می‌کرد تا آلمانی‌ها مسیر خود را گم کنند.

موارد دیگری از فعالیت‌های سری بی بی سی در اسناد وجود دارد که شامل گزارش‌های شاهدان عینی درباره بمباران ساختمان شبکه و گزارش جان اسنگی، مجری اخبار بی بی سی، درباره ساعات منتهی به اولین اخبار او درباره عملیات پیاده سازی در نرماندی می‌شود. در آن لحظات، به منظور جلوگیری از درز اخبار، اسنگی تحت حراست شدید بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر