جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48986
تاریخ انتشار: 11 شهريور 1398 17:23
دفترچه‌های ۴۰ برگ دولتی در استان‌ها با قیمت هزار و ۷۰۰ تومان توزیع خواهد شد. دفترچه‌های ۶۰ برگ دو هزار و ۵۰۰ تومان است و قیمت دفتر مشق ۸۰ برگ رقمی معادل سه هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده. با تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب برای دفتر مشق ۱۰۰ برگ دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود که اختلاف خیلی زیادی با قیمت‌های بازار دارد.
توزیع دفتر مشق دولتی آغاز شده و قیمت‌هایی که برای آن اعلام شده به نظر خیلی مناسب می‌آید. آنطور که وزارت صمت اعلام کرده دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت هستند و بعد از آن نوبت به ۱۰ استان محروم و سپس دیگر استان‌ها می‌رسد. قیمت دفتر مشق دولتی بر اساس تعداد برگ، بین هزار و ۷۰۰ تا چهار هزار و ۲۰۰ تومان متفاوت است. باید توجه داشته باشید که قیمت دفتر مشق‌های ۱۰۰ برگ در بازار بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.
 
پنج جلد دفتر مشق برای دانش‌آموزان محروم
۱۵ میلیون جلد دفتر مشق که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تامین شده، قرار است بین دانش‌آموزان توزیع شود. آنطور که وزارت صمت گفته، حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار جلد از این دفاتر مشق دولتی به دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی تعلق دارد که تعداد آن‌ها حدود ۴۰۰ هزار نفر است. با این حساب به هر کدام از دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، پنج جلد دفتر مشق تعلق می‌گیرد.
 
۱۳ میلیون جلد دفتر مشق بین استان‌ها توزیع می‌شود
بعد از اختصاص دو میلیون دفتر مشق به دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، نوبت به دیگر دانش آموزان می‌رسد. با مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، نیمی از دفاتر مشق باقی مانده، یعنی رقمی حدود هفت میلیون جلد دفتر مشق به ۱۰ استان محروم اختصاص دارد که بر حسب تعداد دانش‌آموزان هر استان تعلق پیدا می‌کند. آنطور که وزارت صمت می‌گوید، تعداد دانش آموزان هر استان و سهمیه دفتر مشق را وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد.

نصف دیگر دفاتر مشق باقی مانده، به ۲۱ استان دیگر می‌رسد. به عبارتی حدود شش تا هفت میلیون دفتر مشق نیز با توجه به تعداد دانش‌آموزان هر استان که توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام شده، به ۲۱ استان دیگر تعلق خواهد گرفت.

علاوه بر دفتر مشق دولتی، قرار است نوشت‌افزار مورد نیاز دانش‌آموزان هم در بین استان‌ها تقسیم شود. بر اساس آمار اعلام شده توسط انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور، تعداد ۴۴۰ هزار قراص مداد مشکی و رنگی، ۲۰۰ هزار قراص مداد پلیمری و ۲۰ میلیون خودکار آماده توزیع در استان‌ها است. توجه داشته باشید که هر قراص، معادل ۱۴۴ قلم است. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که تعداد نوشت‌افزار‌های دولتی که بین استان‌ها تقسیم می‌شود حدود ۶۳ میلیون قلم مداد مشکی و رنگی، ۲۹ میلیون قلم مداد پلیمری و حدود ۲۰ میلیون خودکار خواهد بود. قیمت نوشت‌افزار دولتی فعلا اعلام نشده است.
 
قیمت دفتر مشق دولتی؛ هزار و ۷۰۰ تا چهار هزار و ۲۰۰ تومان
بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفترچه‌های ۴۰ برگ دولتی در استان‌ها با قیمت هزار و ۷۰۰ تومان توزیع خواهد شد. دفترچه‌های ۶۰ برگ دو هزار و ۵۰۰ تومان است و قیمت دفتر مشق ۸۰ برگ رقمی معادل سه هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده. با تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب برای دفتر مشق ۱۰۰ برگ دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود که اختلاف خیلی زیادی با قیمت‌های فعلی بازار دارد.
قیمت دفتر مشق در بازار چقدر است؟
دفتر مشق ۶۰ برگ در بازار به صورت تکی حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد. البته این قیمت برای دفتر مشق‌های معمولی است. انواع دفتر مشق سیمی با قیمتی حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته می‌شوند. دراین بین ممکن است قیمت بعضی مدل‌های دفتر مشق ۶۰ برگ به حدود ۱۷ هزار تومان هم برسد. 
قیمت دفتر مشق ۸۰ برگ در بازار رقمی حدود ۱۵ هزار تومان است و انواع سیمی آن حدود ۱۷ هزار تومان فروخته می‌شود. اگر به صورت عمده یا جینی بخرید، طبیعتی قیمت تمام شده برایتان پایین‌تر خواهد بود. طوری که بعضا قیمت پک‌های ۱۰ عددی دفتر مشق به ۷۶ هزار تومان می‌رسد که نشان می‌دهد قیمت تمام شده هر دفتر مشق تنها هفت هزار و ۶۰۰ تومان است. 

دفتر مشق ۱۰۰ برگ دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومان است، اما در بازار دیگر خبری از این قیمت‌ها نیست. طوری که دفتر مشق ۱۰۰ برگ طرح‌دار ب. در بازار حدود ۲۲ هزار تومان قیمت دارد. آن‌هایی که صحافی سیمی دارند قیمتشان حدود ۲۶ هزار تومان است و هزینه خرید بعضی از انواع خاص آن تا بیشتر از ۳۰ هزار تومان می‌رسد. 
بهترین گزینه برای خرید دفتر مشق این است که سراغ عمده فروش‌ها بروید. در چنین شرایطی قیمت دفتر مشق ممکن است تا شش هزار تومان پایین بیاید. یکی دیگر از گزینه‌ها برای دانش‌آموزان بزرگ‌تر خرید دفتر‌های کلاسور است. قیمت دفتر‌های کلاسور باکیفیت بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است. خرج کاغذ آن‌ها در بسته‌های ۱۰۰ تایی عموما بین پنج تا ۱۰ هزار تومان است و هر بار تمام شد می‌توانید با همین خرج، یک بسته ۱۰۰ تایی دیگر بخرید. با این کار دیگر لازم نیست چندین دفتر مشق داشته باشید و نگران جا گذاشتن آن‌ها باشید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر