جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48684
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1398 18:17
همه چیز درباره اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی

رصد آنلاين قیمت کالا‌های اساسی؛ شوخی جدید تنظیم بازار!

اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی و سامانه ۱۲۴ می‌گوید شکر باز را کیلویی سه هزار و ۴۰۰ تومان بخریم، اما نگفته از کجا؟ در حال حاضر حتی نهاد‌های رسمی هم قیمت شکر را تقریبا دو برابر آنچیزی که اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی اعلام کرده، گزارش می‌کنند.
 اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی امروز رونمایی شد و حالا کاربران فضای مجازی دست به کار شده‌اند و این طرف و آن طرف گوگل را به دنبال لینک دانلود این اپلیکیشن می‌گردند. این در حالی است هنوز از اپلیکیشن سامانه ۱۲۴ که به اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی معروف شده، خبری نیست. قضیه از این قرار است که سامانه ۱۲۴ به نشانی www.124.ir با کمی تغییرات به روز رسانی شده و می‌توان قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی را از آن استعلام گرفت. با این وجود به نظر نمی‌رسد زیاد بتوان روی این سامانه به عنوان راه‌حلی برای کنترل قیمت‌ها حساب کرد. در این گزارش سراغ قیمت‌هایی که در سامانه www.124.ir اعلام شده‌اند می‌رویم.
 
رصد ۱۰۰ قلم کالا خبری است که قائم‌مقام وزارت صمت اعلام کرده. شاید فکر کنید این ۱۰۰ قلم کالا، همان محصولاتی است که روزانه از فروشگاه‌های سطح شهر خرید می‌کنیم، اما تعریف وزارت صمت از کالای اساسی کمی متفاوت است و اقلامی مثل فولاد، سیمان، لوازم خانگی، نهاده‌های دامی و ... هم جزو کالای اساسی به حساب می‌آیند که قیمت آن در اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی درج می‌شود. حسین مدرس خیابانی می‌گوید ۱۰۰قلم کالای اساسی تعیین شده و تمرکز روی تنظیم بازار این ۱۰۰ قلم کالا قرار گرفته است. در کنار آن، سایر کالا‌های دیگر در اولویت بعدی مورد اجرای سیاست‌های تنظیم بازار قرار می‌گیرند. 

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی می‌گوید این سامانه در فاز اول حداقل قیمت، حداکثر قیمت و قیمت عرف ۱۰۰ قلم کالا را به صورت روزانه به اطلاع مردم می‌رساند. ملاک برای ما قیمت عرف سامانه است که در ۲۵ قلم کالا قیمت مصوب و در سایر اقلام قیمت عرف در سامانه ۱۲۴ اعلام می‌شود. این ۲۵ کالا، مواردی هستند که بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت بقیه کالا‌ها خوداظهاری است و بر اساس فرمولی که در اختیار تولید کننده است در سامانه بارگذاری می‌شود. 

آنطور که تابش می‌گوید، مردم می‌توانند از طریق اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی و سامانه ۱۲۴ از طریق اینترنت، سامانه را رصد کنند. این درحالی است که هنوز از اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی در سایت سامانه ۱۲۴ خبری نیست.
 
اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی کدام کالا‌ها را قیمت‌گذاری کرده؟
۱۰۰ قلم کالایی که اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی و سامانه ۱۲۴ سراغ آن‌ها رفته، در شش گروه عمده مواد غذایی، لوازم مصرفی خودرو، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی تقسیم می‌شوند.

در گروه مواد غذایی می‌توان قیمت انواع غلات و حبوبات از قبیل برنج داخلی و خارجی، نخود، لوبیا، لپه، عدس و ماکارونی، قمیت انواع میوه و صیفی‌جات از قبیل گوجه، خیار، پیاز، سیب‌زمینی، هندوانه، موز و خرما، قیمت انواع مواد پروتئینی از قبیل گوشت قرمز و مرغ، لبنیات، تخم مرغ و دام زنده، قیمت قند و شکر، روغن خوراکی و... را مشاهده کرد.

اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی در گروه لوازم مصرفی خودرو قیمت لاستیک و روغن موتور را هم اعلام می‌کند. در سامانه ۱۲۴ می‌توان قیمت انواع لوازم بهداشتی مثل دستمال کاغذی، مایع ظرفشویی و دستشویی، پودر لباس و صابون را مشاهده کرد.

گروه لوازم خانگی اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی قیمت تلویزیون، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و اجاق گاز پنج شعله را اعلام می‌کند. لوازم تحریر مثل کاغذ و دفترچه از دیگر کالا‌هایی است که می‌توان قیمت آن‌ها را از اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی و سامانه ۱۲۴ استعلام کرد. 

در اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی قیمت روز سیمان، گچ، تیرآهن، میل‌گرد، ورق آهنی و سیم و کابل هم در گروه مصالح ساختمانی قابل مشاهده است، اما بعید به نظر می‌رسد زیاد به درد کاربران عمومی اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی بخورد.
 
منظور از اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی همان سامانه ۱۲۴ قدیمی است
به گزارش فرارو، شاید فکر کنید موضوع اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی یک اتفاق جدید و شگفت‌انگیز است، اما متاسفانه باید بگویم سامانه ۱۲۴ پیش از این هم فعالیت می‌کرد و در این سامانه می‌توانستیم قیمت مصوب کالا‌ها را مشاهده کنیم. قیمت‌هایی که صرفا روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شوند و در فروشگاه‌ها خبری از آن‌ها نیست. حالا سامانه ۱۲۴ کمی به‌روز شده. شکل و شمایل آن تغییر کرده و کمی جذاب‌تر شده است، اما محتوا، همان محتواست و قیمت‌ها همان قیمت‌هایی که کسی کاری به کارشان ندارند.
 
بیایید با هم چند نمونه از قیمت کالا‌های اساسی که در سایت www.124.ir اعلام شده و قرار است روی اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی قرار بگیرد را با قیمت بازار مقایسه کنیم. برای اینکار حتی می‌توان سراغ گزارش‌های رسمی مرکز آمار رفت تا ببینیم این قیمت‌ها تا چه حد در بازار مصرف قابل اعتنا هستند.
 
شکر؛ سه هزار و ۴۰۰ تومان!

یکی از شگفتی‌های اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی قیمت شکر است. سامانه ۱۲۴ می‌گوید شکر بسته‌بندی شده ۹۰۰ گرمی باید بین چهار هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان در بازار فروخته شود و قیمت عرف آن چهار هزار تومان است. این در حالی است که شکر چهار هزار تومانی صرفا در فروشگاه‌های تنظیم بازار پیدا می‌شوند و هنوز قیمت شکر‌های موجود در بازار بالای هشت هزار تومان است. گواه این موضوع، گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری است که می‌گوید قیمت هر کیلوگرم شکر در کل کشور حدود شش هزار و ۵۰۰ تومان است. این گزارش می‌گوید شکر در بازار بین چهار هزار و ۸۰۰ تومان تا هفت هزار و ۸۰۰ تومان فروخته می‌شود. اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی و سامانه ۱۲۴ پا را فراتر گذاشته و می‌گویند شکر باز را کیلویی سه هزار و ۴۰۰ تومان بخریم، اما نگفته‌اند از کجا؟ در حال حاضر حتی نهاد‌های رسمی هم قیمت شکر را تقریبا دو برابر آنچیزی که اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی اعلام کرده، گزارش می‌کنند.
 
قند شکسته؛ شش هزار تومان!
اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی و سامانه ۱۲۴ می‌گوید قند شکسته باید در بازار با قیمت بین پنج هزار و ۵۰۰ تومان تا شش هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته شود. رقمی که حتی در گزارش رسمی مرکز آمار هم آن را نمی‌بینیم، چه رسد به کف بازار! گزارش مرکز آمار از قیمت محصولات خوراکی نشان می‌دهد میانگین قیمت قند در بازار کل کشور حدود هشت هزار و ۱۰۰ تومان است.
روغن مایع؛ شش هزار و ۱۰۰ تومان!
آنطور که اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی اعلام می‌کند، هر بسته ۸۱۰ گرمی روغن مایع مخلوط باید در بازر شش هزار و ۱۵۰ تومان باشد. این در حالی است که مرکز آمار میانگین قیمت روغن مایع در کل کشور را هشت هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده و حتی گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد کسی اهمیتی برای قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ و اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی قائل نیست.
برنج ایرانی؛ ۱۹ هزار تومان!
قیمت انواع ممتاز برنج طارم و هاشمی ایرانی در بازار به بالای کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده و گزارش مرکز آمار با تخفیف میانگین قیمت برنج ایرانی در کل کشور را ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده است. با این وجود اپلیکیشن قیمت کالا‌های اساسی و سامانه ۱۲۴ معتقد است برنج ایرانی باید حدود ۱۹ هزار تومان قمیت داشته باشد. طوری که برنج طارم را کیلویی ۱۸ تا ۲۳ هزار و برنج هاشمی را کیلویی ۱۶ تا ۲۲ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است. باید توجه داشته باشید برنج طارم و هاشمی بهترین انواع برنج موجود در بازار هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر