سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 48598
تاریخ انتشار: 09 مرداد 1398 11:31
گمرك ايران از پيشنهاد جديد سازمان برای ترخیص ۱۰۴۸ خودرو دپو شده، خبر مي دهد؛ این سازمان به وزارت اقتصاد پیشنهاد داد عبارت «مهلت ترخیص» در مصوبات هیات وزیران را به عبارت «مهلت صدور پروانه الکترونیکی» تغییر دهد تا زمینه برای ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دارای پروانه الکترونیکی مهیا شود.
به گزارش راه امروز: هرچند مهلت ترخیص خودروهای دپو شده از گمرک به اتمام رسيده اما صاحبان خودرو همچنان منتظر تمدید دوباره این زمان هستند. در شرایطي كه حدود ۶۴۰۰ خودرو در گمرک بلاتکلیف باقی مانده، موضوع دولت اين است كه فعلا زمانی برای آن در نظر گرفته نخواهد شد. البته سرپرست سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با «اگزيم نيوز» فشار صاحبان خودروهاي دپو شده در گمرك را يك ترفند و شگرد عنوان مي كند كه مي­خواهند با فشار دولت را مجاب كنند كه خودروهايي را كه غيرقانوني در گمركات نگه داري كردند؛ ترخيص كنند. با اين حال اما، گمرك ايران از پيشنهاد جديد سازمان برای ترخیص ۱۰۴۸ خودرو دپو شده، خبر مي دهد. گمرک ایران به وزارت اقتصاد پیشنهاد داد عبارت «مهلت ترخیص» در مصوبات هیات وزیران را به عبارت «مهلت صدور پروانه الکترونیکی» تغییر دهد تا زمینه برای ترخیص 1048 خودروی دارای پروانه الکترونیکی مهیا شود. از این رو، اگر با پیشنهاد گمرک به وزارت اقتصاد موافقت شده و مهلت ترخیص به مهلت صدور پروانه تغییر یابد آنگاه این ۱۰۴۸ دستگاهی که پروانه دریافت کردند،  نیز به زودی ترخیص خواهند شد. حال با وجود ديدگاه هاي مختلف در زمينه ترخيص خودروهاي معطل مانده در گمرك، بايد منتظر تصميم دولت در اين زمينه ماند.

ماجراي خودروهاي دپو شده در گمرك چيست؟
حدود ۱۳ هزار خودروي وارداتی از حدود 2 سال پیش به دلایل مختلف از جمله ثبت سفارش غیر قانونی و یا تغییر سیاست‌های ارزی در بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اماکن گمرکی دپو شده بودند و مجوز ترخیص آنها وجود نداشت، تا اينكه سرانجام در نیمه دوم سال 97 در مورد آنها تصمیم‌گیری شد و دولت مهلت يك مهلت 4 ماهه يعني از اواخر دی‌ماه تا نیمه اردیبهشت‌ماه تعیین کرد تا صاحبان خودرو  بتوانند براي ترخيص اقدام كنند. اما با با پایان مهلت در نظر گرفته شده،  بار دیگر این زمان تمدید و فرصت 2 ماهه دیگری در اختیار مخاطبان قرار گرفت که پايان آن نيمه تيرماه بود. حال با اتمام اين فرصت، خودروهايي كه در اين بازه هاي زماني قادر به ترخيص شدند به حدود ۶۶۵۰ دستگاه مي رسد؛ اين در حالي است كه هنوز بنابرآمارها، نزدیک به ۶۴۰۰ دستگاه دیگر به دلایل مختلف در گمرک معطل مانده است.   از ۶۴۰۰ دستگاه خودرو مانده در گمرک، ۱۰۴۰ دستگاه حتی پروانه الکترونیکی دریافت کرده‌اند. ولی با توجه به این‌که مجوزهای خروج آنها تکمیل نشده بلاتکیف باقی مانده است. ۳۴۰ دستگاه خودرو نیز همچنان پروانه دریافت نکرده بودند و مابقی هم جزئیات عدم ترخیص آنها مشخص نیست، اما پرونده‌های قضایی یکی از مسائلی است که پیش روی آنها قرار دارد.

تكليف ترخيص خودروهاي مانده در گمرك ؟

اما نهادهاي مختلف نسبت به ترخيص اين خودروها واكنش هاي متفاوتي داشتند. در اين ميان، گمرک ایران اعلام کرده بود تا زمانیکه هیات دولت به عنوان مرجع اصلی در مورد تمدید زمان ترخیص تصمیم‌گیری نکند، مجوزی برای این موضوع ندارد و منتظر اقدام هیات دولت است. از آنسو، اما اظهارات چندي پيش وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان از اين داشت كه دولت فعلا تصمیمی برای تمدید زمان برای ترخیص خودروهای دپو شده ندارد. به گفته رضا رحماني، از آنجا كه قبلا مهلت ترخيص داده شده، فعلا مجددا این تمدید انجام نخواهد شد.

 با این حال بنابر اعلام وزیر صمت، برخی از خودروهای دپو شده دارای ظرفیت بیش از ۲۵۰۰ سی سی هستند و برخی دیگر ضوابط فنی و استاندارد آنها تعریف نشده است.اما در همين رابطه سرپرست سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با «اگزيم نيوز» درباره موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ترخيص اين نوع خودروها مي گويد: وزاتخانه با ترخیص خودروهای دپو شده هیچ مشکلی ندارد و می‌توانند ثبت سفارش انجام دهند، اما خودروهایی که با موانع قضایی مواجه هستند و از طرف دادگاه توقیف شده‌اند، از اختیار وزارت صمت خارج هستند. همچنين بنابه اظهارات محمد رضا مودودي، اگر خودروها در زمان قانوني و بارعايت تشريفات قانوني واردات خود را انجام داده باشند، مشكلي نخواهند داشت؛  اما اجازه ترخيص به واركنندگاني كه به بهانه رسوب كالا و هدرفت منابع ارزي كشور، به دنبال اين هستند تا دولت را تحت فشار قرار دهند، داده نخواهد شد. مودودي معتقداست كه اين ترفند وشگرد برخي واردكنندگان است كه طي سنوات گذشته هم كالاهاي خود را بدون رعايت تشريفاتي قانوني وارد و در گمركات نگه داري مي كردند. سپس به بهانه هاي مختلف از قبيل هدر رفت منابع ارزي كشور و آسيب محصولات وارداتي به دليل دپو شدن در گمرك، تلاش مي كنند تا دولت را مجاب كرده كه كالاهايشان را ترخيص كنند.  

اما پيشنهاد گمرك  چيست؟
حال اما گمرك ايران از پيشنهاد جديد سازمان برای ترخیص ۱۰۴۸ خودرو دپو شده، مي گويد. گمرک ایران طی پیشنهادی به وزارت امور اقتصاد و دارایی خواستار آن شد که با اصلاح مصوبه‌های هیات وزیران در رابطه با ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده، عبارت «مهلت ترخیص» را به «مهلت صدور پروانه الکترونیکی» تغییر دهد تا در این حالت امکان ترخیص ۱۰۴۸ خودرو که پروانه دریافت کرده‌اند اما به دلیل اتمام مهلت در گمرک باقی مانده‌اند، فراهم شود.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرک گمرک ایران موضوع پیشنهاد جدید گمرک ایران به وزارت امور اقتصاد و دارایی درباره ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده را اعلام کرد.

آنطور که ارونقی توضیح داد مهلت ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در نیمه تیر ماه به پایان رسید و آمار از این حکایت داشت که ۶۶۵۳ دستگاه ترخیص شدند، اما ۱۰۴۸ دستگاهی که پروانه‌های آن صادر شده بود به دلیل اتمام زمان تعیین شده در گمرکات باقی ماند وترخیص نشد. 

به گفته او در این شرایط رئیس گمرک ایران برای تسهیل روند ترخیص خودروهای وراداتی دپو شده به وزارت اقتصاد و دارایی پیشنهاد داده است تا با طرح موضوع در مراجع ذیصلاح، ‌ اصلاحی در بند (۳) تصویب نامه هیات وزیران در تاریخ ۱۶ دی­ماه سال گذشته انجام شود و عبارت ترخیص کالا به صدور پروانه الکترونیکی تغییر کند که در این حالت مهلت ترخیص کالا به مهلت صدور پروانه تغییر خواهد کرد. بنابه اظهارات ارونقي، اگر این اصلاح انجام شود آنگاه این ۱۰۴۸ دستگاه که برای آنها پروانه الکترونیکی صادر شده امکان ترخیص پیدا خواهند کرد بدون اینکه زمان برای ترخیص تمدید شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر