پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 48182
تاریخ انتشار: 11 تير 1398 19:40
حملات دلواپسان همچنان ادامه دارد، یک روز شخص رئیس جمهور را هدف می گیرند، روز دیگر بر وزیر امور خارجه می تازند و دیگر روز وزیر نفت را زیر تیغ می برند. این‌ها همه تکه‌های پازل جنگ روانی علیه دولت هستند.
بزنگاه انتخابات نزدیک است و بازار تندروی روز به روز داغ‌تر می شود؛ دلواپسی دلواپسان هم که انگار تمامی ندارد و فقط از زمانی به زمان دیگر منتقل می شود. تا دیروز با مذاکرات هسته ای مخالفت می کردند و برجام را بلای جان کشور می خواندند و امروز هم با هر چه در توان بر لوایح مرتبط با  FATF و میزان فروش نفت در دوران تحریم می تازند و در آخرین اقدام هم به جان اینستکس افتاده اند.

سنگ اندازی‌ در مسیر مذاکرات هسته‌ای
ماجرای دیروز و امروز نیست، دلواپسان از همان زمان که در سال ۹۲ کاندیدای اصلح‌شان با کمی بیش از ۴ میلیون رای از دور رقابت ها حذف شد دست به کار شدند و در نخستین گام مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم را هدف گرفتند. آنها از ابتدای شروع مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم انتقادات شدیدی را از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای مطرح کردند به طوریکه نمایندگان این جریان در مجلس شورای اسلامی از هیچ تلاشی برای سنگ اندازی در مسیر مذاکرات دریغ نکردند. در راس آنها علیرضا زاکانی بود؛ او که با تلاش گسترده همفکرانش به ریاست کمیسیون ویژه برجام رسید  تمام تلاش خود را برای متوقف ساختن مذاکرات هسته ای و ایجاد خدشه در برجام انجام داد، تلاش هایی که اگرچه در آن مقطع به جایی نرسید اما همین افراد روزهای بعدتر که بسیاری در شوک خروج یکباره ترامپ از برجام بودند، سرخوش از این اقدام نسخه ای از برجام را در صحن مجلس به آتش کشیدند.

سناریوهای چندگانه برای تخریب دولت
به گزارش خبرآنلاين، دلواپسی دلواپسان سر دراز دارد. دلبستگان این جریان در کنار فعالیت‌های تخریبی خود علیه مذاکرات هسته ای دولت، نیم نگاهی هم به کابینه داشته و هر از چند گاهی یکی از وزرا را در مرکز حملات خود قرار می دهند و البته در انتشار اخبار غیرواقع و تهمت و انگ و برچسب علیه آنها هیچ کم نمی گذارند. یک روز خبر برکناری فلان وزیر را منتشر می‌کنند و روز دیگر نیز خبر از استیضاح و سوال از بهمان وزیر می دهند تا جنگ روانی علیه دولت را به زعم خودشان به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند.

زاکانی و دلواپسان نوظهور در خط مقدم حمله به زنگنه
کارنامه کاری زاکانی کم از این دست اقدامات تخریبی علیه دولت ندارد، به طوریکه او به موازات سنگ اندازی در مسیر مذاکرات هسته ای دولت بارها و بارها اتهام های گروه های تندرو را علیه برخی وزرای دولت از جمله بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت تکرار کرده و همین اواخر نیز در توییتی تهدید به رو کردن اسناد علیه وزیر نفت در پرونده کرسنت کرد.

اگرچه در مجلس قبل گویی وظیفه حمله به وزیر نفت در چارچوب وظایف زاکانی تعریف شده بود اما در مجلس دهم این وظیفه به دلواپسان نوظهوری همچون ابوالفضل ابوترابی و حسینعلی حاجی دلیگانی سپرده شده است، او طی ماه های اخیر سه ادعا مبنی بر وجود سه کارت‌خوان با گرش مالی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در دفتر وزیر نفت (ادعایی که از سوی حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر نماینده دلواپس نوظهور در مجلس هم مطرح شده بود)، گلایه مندی محمدجواد ظریف از زنگنه به دلیل کم تحرکی وی در فضای بین المللی و در نهایت برکناری وزیر نفت به دلیل اختلاف با رئیس‌جمهوری را مطرح کرد که البته هر سه از سوی مراجع رسمی تکذیب شد اما داستان شایعه پراکنی علیه دولت همچنان دارد.

سعید جلیلی، بازهم توپخانه اش را به سمت دولت گرفت
سعید جلیلی کاندیدای اصلح جبهه پایداری هم که در مناظرات انتخاباتی سال ۹۲ هر آنچه در چنته داشته رو کرد، هر از چند گاهی به انتقاد از سیستم مدیریت دولت پرداخته و راهکاری برای برون رفت ارائه می دهد گو اینکه همین او نبود که طی چند سال مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت و مذاکرات و کشور را در حالت تعلیق نگه داشته بود.

او با کارنامه روشن کاری طی روزهای اخیر اما به شکل فعال تری و در قالب یکی از کانون‌های اصلی انتشار ادعاهایی علیه مدیریت فعلی در وزارت نفت وارده عمل شده است. جلیلی در برنامه ای تلویزیونی در مورد میزان فروش نفت در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد ادعاهایی را مطرح و شخص زنگنه را متهم به کندی و کم‌کاری کرده بود. ادعایی که البته از سوی زنگنه بی پاسخ نمانده و او را به مناظره فراخوانده است.

البته این نخستین بار نیست که سعید جلیلی تلاش هایی در جهت تضعیف دولت داشته است. او از بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هم خیمه دولت سایه را برپا کرد و آنجا را مقر انتقادپراکنی علیه دولت روحانی کرد. 

مسئولان اصلی جنگ روانی علیه ظریف در مجلس
با وجود تکذیب های پی در پی اما سریال اتهام زنی پایداری ها علیه دولت همچنان ادامه دارد، دلواپسان اگر وظیفه وزیر نفت را به زاکانی و ابوترابی سپرده اند، افرادی مانند جواد کریمی قدوسی و مجتبی ذوالنوری در مجلس را مسئول جنگ روانی ضد حسن روحانی و محمدجواد ظریف کرده اند.

شاید بتوان گفت خبرسازترین هجمه کریمی قدوسی به دولت ادعای شنود مکالمه یکی از مقامات کشور با MI۶ بود. ادعایی که البته بلافاصله از سوی سپاه تکذیب شد و کریمی قدوسی نیز در چرخشی ۱۸۰ درجه ای در توئیتر خود نوشت: "هیچ نماینده‌ای مدعی ارتباط مستقیم MI۶ (سرویس امنیتی انگلستان) با رئیس‌جمهور آقای روحانی نبوده است."

او البته گاه و بیگاه در تلاش است تا با طرح سوالی یا جمع آوری امضا برای استیضاح، وزیر امور خارجه را به مجلس بکشاند، تلاش هایی که البته همیشه بی نتیجه مانده است. البته به این تلاش ها باید انتشار اخبار کذب درباره استعفای وزرا را هم به کارنامه کاری دلواپسان افزود، اقدامی که طی روزهای اخیر از سوی کریمی قدوسی انجام و در خبری مدعی استعفای وزیر نفت شد تا پازل جنگ روانی خود علیه دولت را تکمیل کند اما باز هم تیرش به سنگ خورد.

اما در بیرون مجلس وظیفه حملات به ظریف بر عهده افرادی همچون حسین شریعتمداری است. او علاوه بر تلاش های بی امان برای تضعیف دولت، در آخرین اظهارنظر خود علیه ظریف گفته است که او به صورت علنی از آمریکا دعوت کرده تا ایران را نابود کند اشاره او به مصاحبه ظریف با سی ان ان است. این ادعای شریعتمداری درباره ظریف در حالی است که رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر از ظریف بارها با تعابیری همچون فرزند انقلاب، امین، غیور، شجاع و متدین، خستگی‌ناپذیر، باوجدان و صاحب احساس مسئولیت یاد کرده اند.

سکوت نصفه و نیمه آقای منتقد شکست
محمود نبویان نیز که بعد از ناکامی برای حضور در مجلس دهم در سکوتی نصفه و نیمه به سر می برد با نزدیک شدن به هنگامه انتخابات بر فعالیت تخریبی خود علیه دولت افزوده تا شاید بتواند به تعبیر علیرضا زاکانی مجلس آینده را به دور برگردان انقلاب تبدیل کند. او اخیرا در مصاحبه ای بر حسن روحانی و محمد جواد ظریف تاخته و با ادبیاتی نامناسب تاکید کرده که این دو شخصیت گرفتار عجب تکبر و خود برتربینی هستند و هیچ کس را قبول ندارند. او همچنین در ادعایی ظریف را خشن و عصبی ترین وزیر کابینه توصیف کرده که البته این ادعا با تعجب خبرنگار رسانه همسو با دلواپسان روبرو شده است.

روح الله حسینیان نیز از اعضای تاثیرگذار جبهه پایداری و از سخت دلواپسان که انتقاداتش علیه دولت در زمان حضورش در مجلس فراموش نشدنی است نیز اخیرا در فضای رسانه ای فعال شده و گاها انتقاداتی به دولت می کند. او که از نخستین روز آغاز به کار دولت یازدهم با طرح سوال و کشاندن وزیران به مجلس به شدت حسن روحانی را تحت فشار قرار می دادند تیر خلاصش را به علی اکبر صالحی زد؛ آن جا که علی اکبر صالحی در صحن علنی مجلس از تهدید او پرده برداشت و گفت: آقایی مرا تهدید کرده و گفته تو را در قلب اراک دفن کرده و رویت سیمان می ریزیم!

ادعایی که از سوی حسینیان تایید شد و دربیانیه ای اعلام کرد: در جایی گفته ام اگر آمریکا به ایران موشک زد اگر من کاره‌ای بودم آقای صالحی را محکوم می‌کنم که سیمان‌هایی که در قلب رآکتور اراک ریخته، بیرون آوَرَد و خودش را داخل رآکتور کرده و سیمان به اطرافش تزریق کند، حسینیان به صراحت این مجازات را متناسب با جرم خوانده بود.

اتاق فرمان جنگ روانی علیه دولت کجا برپا شده است؟
مسلم آن است که حلقه ای موسوم به دلواپسان، کلید اتاق فرمان جنگ علیه دولت را در دست دارند، اعضای این حلقه هر آنچه دولت انجام بدهد یا ندهد اعتراض می کنند. گفته می شود یکی از سررشته های حملات به دولت در دست حاضران در دولت سایه است و هدف نهایی آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر