جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 47542
تاریخ انتشار: 26 ارديبهشت 1398 16:22
آیا «ترامپ» از مواضع جنگ‌طلبانه مشاوران ارشد خود عقب نشینی کرده است؟

نزاع در کاخ سفید بر سر ایران!

همزمان با اوج‌گیری تنش‌ها میان ایران و آمریکا، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از مواضع جنگ‌طلبانه مشاوران ارشد خود ناراحت شده و معتقد است که الان وقت مناسبی برای تشدید تنش‌های نظامی با ایران نیست.
به گزارش راه امروز: در حالی که ترامپ تقریبا به طور منظم از بولتون گلایه می‌کند، نارضایتی او از مشاور امنیت ملی، به سطوح نارضایتی‌اش از رکس تیلرسون در زمان تصدی وزارت خارجه نزدیک نشده است. علاوه بر ترامپ، برخی مقامات پنتاگون هم رویکرد تهاجمی‌تر بولتون را دردسرساز توصیف کرده‌اند. در چند روز اخیر، دولت آمریکا اقداماتی در منطقه انجام داده است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در هر لحظه ممکن است به نیرو‌های آمریکایی حمله کند. پس از اعزام انواع تجهیزات نظامی، آمریکا برخی دیپلمات‌های غیرضروری خود را از عراق خارج کرد و نیروهایش در این کشور را به حالت آماده باش درآورد.


اما برخی سیاستمداران آمریکایی و غیرآمریکایی، از جمله خود ترامپ، معتقدند که این همه تنش‌زایی علیه ایران، منطقی نبوده و ایران تهدید فوری برای نیرو‌های آمریکا در منطقه نیست. به نظر می‌رسد که همین ارزیابی آتش اختلاف را در کاخ سفید برافروخته است.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، برای افزایش تنش‌های نظامی با جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند، ولی ترامپ از این امر راضی نیست. برخی منابع حتی از احتمال اخراج بولتون از دولت نیز سخن گفته‌اند.

ترامپ، اما، در پاسخ به این گزارش‌ها، دیروز در توئیتی اختلاف نظر در کاخ سفید را طبیعی خواند و رسانه‌ها را به خاطر انتشار چنین اختلافاتی سرزش کرد. او در چند توئیت نوشت: «رسانه جعلی واشنگتن‌پست و حتی رسانه جعلی‌تر نیویورک‌تایمز اخباری می‌نویسند مبنی بر اینکه در خصوص سیاست قوی من در خاورمیانه، یک دعوای داخلی وجود دارد. هیچ دعوای داخلی وجود ندارد. دیدگاه‌های متفاوتی بیان می‌شود و من تصمیم نهایی و قاطع را می‌گیرم. این یک فرآیند بسیار ساده است. همه طرف‌ها، دیدگاه‌ها و سیاست‌ها در نظر گرفته می‌شود. من مطمئن هستم که ایران به زودی خواهان گفتگو خواهد بود.».

اما به رغم تکذیب صریح دعوای داخلی توسط ترامپ، رسانه‌های آمریکایی همچنان بر وجود اختلاف‌نظر میان ترامپ و دو تن از مقامات ارشد دولتش، مشخصا بولتون و پومپئو، تاکید می‌کنند. روزنامه واشنگتن‌پست پس از انتشار توئیت ترامپ گزارش مفصلی درباره اختلاف نظر او با بولتون و پومپئو منتشر کرد و گفت ترامپ از مشاوران خود ناراحت شده و بر این باور است که الآن وقت مناسبی برای حمله به ایران نیست.

چندین مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند که ترامپ از برخی مشاوران ارشد خود راضی نیست و معتقد است که این مشاوران ممکن است به طور شتابزده آمریکا را وارد یک تقابل نظامی با ایران کنند و وعده دیرینه خود مبنی بر خروج از جنگ‌های پرهزینه خارجی را نابود کنند. ترامپ رویکرد دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد و خواهان گفتگوی مستقیم با سران ایران است. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که از گفتگو‌های ترامپ با بولتون و پومپئو آگاه است، گفته ترامپ اواخر هفته گذشته درباره برنامه‌ریزی جنگی در مقابل ایران خشمگین شده است. این مقام گفت: «آن‌ها خیلی شتابزده عمل می‌کنند و ترامپ آزرده خاطر شده است.» بولتون قبل از ورود به دولت ترامپ، از سیاست تغییر رژیم در ایران حمایت کرده بود و اکنون در دولت با ترامپ تفاوت‌هایی دارد. هر چند که ترامپ هم مدت‌ها قبل از استخدام بولتون، منتقد سرسخت ایران بود. به گفته این مقام آمریکایی، «ترامپ می‌خواهد با ایرانیان گفتگو کند؛ او یک توافق می‌خواهد» و از مذاکرات با دولت ایران استقبال می‌کند. ترامپ «از این همه صحبت از "تغییر رژیم" خرسند نیست.»

به گزارش راه امروز: یک مقام بلندپایه کاخ سفید گفته است ترامپ تمایلی به پاسخ دادن به شکل زورمندانه ندارد مگر اینکه ایرانیان «اقدام بزرگی» انجام دهند. با این حال، اگر نیرو‌های آمریکایی بمیرند یا تشدید تنش سریع اتفاق بیافتد، ترامپ به چنین پاسخی تمایل خواهد داشت. در حالی که ترامپ تقریبا به طور منظم از بولتون گلایه می‌کند، نارضایتی او از مشاور امنیت ملی، به سطوح نارضایتی‌اش از رکس تیلرسون در زمان تصدی وزارت خارجه نزدیک نشده است. علاوه بر ترامپ، برخی مقامات پنتاگون هم رویکرد تهاجمی‌تر بولتون را دردسرساز توصیف کرده‌اند.

خارج از دولت نیز شک‌وتردید‌ها درباره سیاست کاخ سفید در برابر ایران در حال افزایش است. اعضای کنگره، از دولت ترامپ خواسته‌اند که به آن‌ها درباره تنش‌ها با ایران گزارش دهد. اما تا به حال دولت ترامپ گزارش مفصلی در این مورد نداده است. سناتور باب منندز، عضو کمیته روابط خارجی سنا، از دولت ترامپ پاسخ‌هایی درباره ایران خواسته است. او گفت: «ما نمی‌توانیم و اجازه نخواهیم داد که به یک ماجراجویی خطرناک نظامی هدایت شویم.»

اعضای کنگره از دو حزب، از دولت ترامپ خواسته‌اند که درباره استراتژی‌اش در برابر ایران شفاف باشد. دولت در پاسخ به این درخواست، روز پنج‌شنبه به رهبران کنگره از دو حزب دمکرات و جمهوریخواه گزارش می‌دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر