شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 47417
تاریخ انتشار: 18 ارديبهشت 1398 10:30
وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تغییراتی که ایران در خصوص اجرای تعهدات خود در قبال برجام اعمال خواهد کرد، واکنش نشان داد.
حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت با بیان اینکه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه درست یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و از زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، اظهار کرد: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی را به عرض ملت ایران برسانیم. اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود و برجام نه یک تصمیم فردی، نه تصمیم جناحی و نه تصمیم دولتی بود، بلکه تصمیم ملی و تصمیم کل نظام بود.

پس از ناکامی سایر اعضای توافق هسته‌ای در تضمین منافع اقتصادی ایران از این توافق در یک سال گذشته، این کشور، ضمن تعیین ضرب الاجل شصت روزه برای سایر اعضای توافق یادشده، اجرای محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین را متوقف کرد و هشدار داد که در صورت عدم عملیاتی شدن تعهدات سایر اعضا در حوزه‌های بانکی و نفتی، ایران در مرحله بعدی محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی و فرآیند مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک را هم متوقف خواهد کرد. گفتنی است که یک روز پیش از اعلام این تصمیم، یک منبع در ریاست‌جمهو ی فرانسه به خبرگزاری رویترز گفته بود که اگر ایران بخشی از تعهدات توافق هسته‌ای را نقض کند، اروپا مجبور خواهد بود تحریم‌های خود را علیه ایران بازگرداند.

پمپئو: ایران یا در برجام هست یا نیست!

وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تغییراتی که ایران در خصوص اجرای تعهدات خود در قبال برجام اعمال خواهد کرد، واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه آمریکا متن کامل گفت‌وگوی مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با خبرنگاران همراهش را در جریان سفر غیرمنتظره او به عراق منتشر کرد.

در بخشی از این گفتگو از پامپئو درباره تغییرات ایران در رویکرد خود در قبال برجام پرسیده شد که او پاسخ داد: من هم برخی از این گزارش‌ها را خوانده‌ام که نشان می‌دهد آن‌ها تغییراتی ایجاد خواهند کرد.

پامپئو ادامه داد: فکر می‌کنم در گزارشی آمده که آن‌ها فقط اندکی کمتر به برجام عمل خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: این مسأله صفر و یکی است. شما یا متعهد [به توافق]هستید یا نیستید. ما مشخصاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که آن‌ها چه انتخابی می‌کنند، اما این امر، به صورت صفر و یکی است. شما یا به توافق متعهد هستید یا نیستید. ببینید، ما از توافق خارج شدیم. ایرانی‌ها باید درباره این که می‌خواهند چگونه ادامه دهند، انتخاب خودشان را داشته باشند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر