جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 47125
تاریخ انتشار: 27 فروردين 1398 15:28
پویا جبل عاملی کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: بروکراسی دولت به جایی رسیده که تصمیم‌ها عملیاتی نمی‌شود و نوعی بی‌سرانجامی بر پیشنهادهایی که گره‌گشای وضعیت فعلی است، در بدنه دولت وجود دارد. در این شرایط کشور نیازمند یک نهاد تصمیم‌گیر کاراست.
به اعتقاد جبل عاملی سال 1398، حتی اگر سیاست‌گذاری معقولی را به خود ببیند، یکی از سخت‌ترین سال‌ها در دهه‌های اخیر خواهد بود. او معتقد است در این وضعیت نیاز به نهادی تصمیم گیر کارا بیش از گذشته احساس می‌شود. چرا که بروکراسی دولت به جایی رسیده است که تصمیم‌ها عملیاتی نمی‌شود.
این تحلیل‌گر اقتصادی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تصریح کرد: آنچه از سال 97 شاهد بودیم، تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی در بدنه دولت بود که منجر به شکل گیری وضعیت فعلی شده است؛ البته دستاوردهای برجام که تا قبل از سال‌ 97، باعث مثبت شدن رشد اقتصادی کشور شده بود نیز از دست رفت که البته این دستاورد بیش از آنکه تابع رویکرد اقتصادی دولت باشد، تابع سیاست خارجی همان زمان بود.
جبل عاملی تاکید کرد: در عرصه داخلی شاهد اشتباهات بسیاری بودیم که سیاست ارزی بر مبنای نرخ 4200 تومان یکی از مهم‌ترین آنها بود. سیاستی که خود فسادبرانگیز است و نتوانست جلوی تورم را بگیرد.
به اعتقاد این اقتصاددان، آنچه امروز با نگاهی به وضعیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور مشخص است، این است که کشور نیازمند اصلاحات اساسی است.
او در همین زمینه خاطرنشان کرد: هدف‌های اقتصادی به شدت تنزل پیدا کرده است. بطوریکه در حال حاضر تامین کالاهای اساسی به یک دغدغه اساسی در دولت تبدیل شده است؛ وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور به گونه‌ای است که حتی استهلاک را هم پوشش نمی‌دهد؛ از طرفی تحریم‌ها منجر به بروز مشکلات متعددی در کشور شده است و در این وضعیت اقتصاد ما که از اقتصاد جهانی منفک شده است، نمی تواند رشد اقتصادی مثبت را تجربه کند.

به گفته جبل عاملی، در این وضعیت نیاز به نهادی تصمیم گیر کارا بیش از گذشته احساس می شود. چرا که بروکراسی دولت به جایی رسیده است که تصمیم ها عملیاتی نمی شود و نوعی بی سرانجامی در بدنه دولت در رابطه با پیشنهادهایی که گره‌گشای وضعیت فعلی است،  وجود دارد.
دولت فکری اساسی برای کسری بودجه کند
پویا جبل عاملی در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به کسری بودجه که پیش از این پایگاه خبری اتاق ایران طی پرونده‌ای به بررسی ابعاد آن پرداخته بود، تاکید کرد: دولت باید فکری اساسی برای کسری بودجه داشته باشد. در حال حاضر کشور هزینه زیادی را بابت کسری بودجه می‌پردازد که این رقم با توجه به شرایط فعلی که درآمدهای ارزی دولت به شدت پایین آمده است، باید کنترل شود.
وی در همین راستا پیشنهاد داد: بدیهی است که وقتی درآمد کم است، به همان نسبت هم باید از هزینه‌ها کاسته شود. در همین زمینه باید هزینه های جاری که نهادهای مختلف به اشکال مختلف از بودجه دریافت می‌کنند، قطع شود.

اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام از دیگر مواردی بود که جبل عاملی تصمیم‌گیری درباره آنها را ضروری دانست و تاکید کرد: باید سقفی برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شود در غیر این صورت رشد اقتصادی کشور در بلند مدت دچار مشکل خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر