جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 47
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1392 23:31
به گزارش راه مردم، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این برنامه تلویزیونی که از شبکه سه سیما عصر امروز (چهارشنبه) پخش شد، در پاسخ به این پرسش که در رابطه با تعامل با سایر قوا چگونه عمل خواهد کرد؟ گفت: با تعامل میان قانون و وجدان، منافع کشور و فهم و درک از آینده به تعامل در این زمینه خواهم پرداخت.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا جایگاه ریاست جمهور به معنای مصونیت وی است گفت: این جایگاه مقامی است که با رای بالای مردم انتخاب می‌شود و درست است که دیگر نمایندگان کشور نیز به وسیله آرای مردم برگزیده می‌شوند، ولی تنها در انتخابات ریاست جمهوری است که تعداد بسیاری از مردم کشور به یک نفر رای می‌دهند و جایگاه رییس جمهور به عنوان دومین مقام مملکتی به دلیل پشتوانه آرای مردمی وی است و کلیت مجلس است که در راس امور است وگرنه این موضوع در رابطه با فرد فرد نمایندگان مجلس مصداق ندارد.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: پشتوانه مردمی برای ریاست جمهوری مصونیت نمی‌آورد، بلکه مصونیت بر اساس حرکت افراد در چارچوب قانون و رضایت مردم ایجاد می‌شود اما باید دانست که حتی رهبری نیز بر اساس قانون در برابر آن مانند دیگر افراد جامعه مساوی است و رییس جمهور نیز نمی‌تواند پا را از قانون فراتر بگذارد.

روحانی در پاسخ به این پرسش که در زمینه ایجاد اختلاف نظر میان قوا چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد گفت: اگر این اختلاف نظر ناشی از این باشد که یکی از قوا به قانون عمل نکرده باشد، از آنجایی که رییس جمهور وظیفه اجرای قانون اساسی را نیز بر عهده دارد می‌تواند در این زمینه تذکر بدهد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه‌اش برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت چیست ؟گفت: من این موضوع را به شکلی کلان‌تر در ارتباط میان دانشگاه و تولید اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات می‌بینم و در این زمینه ما باید تلاش کنیم که علوم را کاربردی کرده و رابطه دانش و فناوری را نیز نزدیک کرده و آن‌ها را تجاری کنیم.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: رابطه میان دانشگاه و تولید باید به نحوی باشد که برای هر دو طرف منفعت داشته باشد و در این صورت است که این ارتباط برای کشور نیز مفید خواهد بود و برای تحقق این امر باید بخش خصوصی و دولتی و دانشگاه‌ها را برای رفع مشکل کشور تشویق کرده و تجربه‌های موجود در این زمینه را نیز معرفی کنیم.

روحانی همچنین در پاسخ به این سوال که در برنامه‌هایش چه میزان به سند چشم‌انداز و اصل 44 قانون اساسی توجه خواهد کرد گفت: سند چشم‌انداز، استراتژی ملی را توسعه قرار داده که باید همه ملتزم به آن بوده و لوازم تحقق آن را نیز مد نظر قرار دهیم ولی باید توجه داشت که با وجود آنکه یک سوم از زمان اجرای آن گذشته، ما بسیار از آن عقب هستیم.

وی افزود: بر اساس سند چشم‌انداز باید نرخ رشد، 8 درصد به طور مستمر باشد، ولی در برنامه 5 ساله چهارم به جای این میزان نرخ رشد به 4 و نیم درصد رسید که در سال‌های اخیر نیز کمتر شده به نحوی که در سال گذشته که هنوز به طور رسمی این نرخ اعلام نشده، میزان آن منفی بوده است و ما برای اصلاح این امر باید رشدی پرشتاب را آغاز کنیم.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری همچنین تحقق اصل 44 را از جمله بخش‌ها برای رسیدن به توسعه مد نظر سند چشم‌انداز عنوان کرد و گفت: بر اساس این اصل قرار بود بخش‌های بزرگی در سند به مردم واگذار شود ولی فقط 13.5 درصد آن به بخش خصوصی و مابقی به بخش شبه دولتی واگذار شده و یا به صورت سهام عدالت درآمد.

روحانی با بیان این‌که اصل 44 تنها برای واگذاری مالکیت نبود، بلکه مدیریت‌ها را نیز باید به مردم واگذار می‌کردیم گفت: با اجرایی شدن مفاد سند چشم‌انداز و اصل 44 قانون اساسی ما شاهد یک تحول بزرگ در کشور خواهیم بود.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر بخشی از سند چشم‌انداز با برنامه‌های شما متفاوت باشد چه کار می‌کنید اظهار کرد: در این زمینه این راهکار وجود دارد که دولت می‌تواند لایحه اصلاحیه‌ای را به مجلس دهد و از آنجایی که مجلس نیز صلاح مملکت را می‌خواهد در این زمینه همکاری خواهد کرد.

روحانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با برنامه‌هایش در عرصه ورزش در کشور گفت: بعضی از افراد فکر می‌کنند که ورزش از امور حاشیه‌ای است در حالی که امر ضروری همگانی است و ورزش قهرمانی نیز امروز عاملی برای نشاط و غرور ملی و حاوی آثار معنوی و اخلاقی برای جامعه است و ما ورزش حرفه‌ای را باید به پهلوانی قدیم که در آن رادمردی وجود داشت تبدیل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در زمینه خروجی و محصول دانشگاه‌ها چه تدبیری خواهد اندیشید با بیان این‌که یکی از معضلات ما در حال حاضر وجود 3.5 میلیون بیکار در کشور است که از این میان 867 هزار نفر آنان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که باید برای اشتغال آنان فکر کرد گفت:ما باید تولید و بهره‌وری را در کشور به حرکت درآوریم و با توسعه فناوری‌های نو و مشاغلی که سرمایه زیادی برای راه‌اندازی نمی‌خواهند و نیز اشتغال خانگی تلاش کنیم که این مسئله را مرتفع کنیم و این مهم از جمله مهم‌ترین وظایف دولت آینده خواهد بود.

روحانی گفت: ما باید تلاش کنیم که در بازار کار در عرصه تقاضا انبساط در عرضه انقباض و در محیط کار انعطاف ایجاد کنیم و بر این اساس می‌توانیم در سال اول شاهد تحول باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت رییس جمهور شدن مطالبات گروهی که به وی رای نداده‌اند برایش چه جایگاهی خواهد داشت گفت: رقابت‌ها و مباحث قبل از انتخابات برای همان زمان است و به محض انتخاب رییس جمهور وی خود را باید رییس جمهور تک تک مردم کشور بداند و اگر این طور نباشد به معنای این است که وی نمی‌داند که رییس جمهور است اما باید بدانیم که ارزش رای به خودمان به اندازه ارزش رای به رقیب است.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در مورد رویکردش با منتقدان عملکردش اظهار کرد: ما باید قدر نقد و نقاد دلسوزانه را بدانیم، زیرا گاهی آمادگی برای تصحیح اقدامات از خود تصحیح آن‌ها مهم‌تر است و من دست نقادان خود را بویژه دانشگاهیان و جوانان را می‌بوسم.

روحانی در پاسخ به این سوال که چه رویکردی در زمینه سینمای انقلاب خواهد داشت گفت: باید اول انقلابی در سینما شود.

وی با بیان این‌که در چند سال اخیر بیش از 200 فیلم ساخته شد که امکان نمایش در داخل کشور را پیدا نکرد گفت: خوب است که میزان فروش سینماها را در سال 91 با سال 63 که در کشور جنگ بود، مقایسه کنیم.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما باید سینما را به سینمافهمان، هنرمندان و تشکل‌های متشکل از آنان بدهیم و آن را به ملت واگذار کنیم زیرا مردم بهترین انتخاب را خواهند کرد.

وی افزود: یادمان باشد اخلاق، ایمان، وطن‌دوستی و فرهنگ و ارتقای آن‌ها با زبان سینما و هنر بیشتر در دل افراد جایگزین می‌شوند و می‌توان با قانونی شفاف، اداره این امور را به تشکل‌های صنفی سینمایی واگذار کرد و دانست که در این عرصه فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی است که مهم‌ است.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با جایگاه خرد جمعی در دولت خود اظهار کرد: در دولت من از صاحب‌نظران دولتی، خصوصی و تشکل‌های مردمی در قالب گروه‌ها و تشکل‌هایی استفاده می‌شود و من در انتخاب وزیر نیز از این تشکل‌ها نظر خواهم خواست.

روحانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با مراجع ارزیابی عمل رییس جمهور اظهار کرد: از نظر قانونی مراجع مختلفی مانند رهبری، مجلس،‌ دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور وجود دارند که در چارچوب قانون در این زمینه عمل می‌کنند ولی از نظر مردمی خود مردم هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و به نظر من اگر روزی مجلس از وزرای دولت سوال می‌پرسد رییس جمهور نباید ناراحت شود.

وی اظهار کرد: من دوست دارم که در سفرهای استانی مردم بویژه جوانان و دانشجویان به من به صورت واقعی و نه تشریفاتی نامه بنویسند و از من نقد کنند.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به اینکه اگر دستگاه‌های نظارتی به این نتیجه برسند که تیم کاری شما باید عوض شود چه رفتاری را اتخاذ خواهید کرد اظهار کرد: به هر حال انتخاب افراد با دقت بوده ولی اگر تخلفی باشد همگان در برابر قانون مساوی هستند و خط قرمزی در این زمینه وجود ندارد و اگر وی از نزدیکان من نیز باشد در مورد او باید دقت بیشتر و اگر لایق مجازات باشد، مجازاتش باید شدیدتر باشد.

روحانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با نظرش پیرامون انرژی هسته‌ای و احقاق حقوق ملت در این زمینه گفت: حتما در برابر حق هسته‌یی مانند صدها حق دیگر چون رفع تحریم و عزت کشور، ایستادگی خواهم کرد.

وی افزود: انرژی هسته‌ای برای توسعه و عظمت کشور است و دولت من با کمترین هزینه این حق را تثبیت کرده و پیش می‌برد.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی سخن خود با مخاطبان این برنامه اظهار کرد: من به جوانان کشورم می‌گویم که اگر در انتخابات پیروز شوم علاقه‌ای به جشن گرفتن برای پیروزی ندارم، بلکه برای شاغل بودن مردم و بهبود و ارتقای رفاه زندگی آنان و رفع غم از چهره کارگران، ایجاد محیطی باصفا و علمی در دانشگاه‌ها و قرار دادن ایران در جایگاه پرغرور در دنیا و در هم شکستن تحریم وایجاد روابط خوب با دنیا و افزایش صادرات غیر نفتی و ایجاد احساس رضایت در مردم جشن خواهم گرفت.

منبع:ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر