جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 46978
تاریخ انتشار: 16 فروردين 1398 19:16
سیلاب، به تریبون‌های مصلی‌ها هم رسید

روز کم‌حاشیه در خطبه‌های نمازجمعه

ائمه جمعه در نماز جمعه این هفته سراسر کشور از موضوع سیل تا مسائل اقتصادی را مطرح کردند.
خبرآنلاین نوشت: فاجعه سیل لرستان که همه دغدغه و اخبار کشور را به خود اختصاص داده بود مسئله نبود که بتوان از کنار آن عبور کرد برای همین مهمترین محور خطابه‌های امروز ائمه جمعه در سراسر کشور بر این اتفاق مهم متمرکز شده بود. از درخواست برای جبران خسارات سیل‌زدگان گرفته تا روایت مشاهدات از این واقعه؛ مثلا امام جمعه خرم آباد بعد از بیان سخنانی درباره کنترل نفس و تبریک روز هسته‌ای و روز پاسدار درباره سیل ویرانگر لرستان گفت: «مسئولینی که می‌گویند در کنار مردم هستیم امیدواریم تا آخر در کنار مردم لرستان باشند و آنها را تنها نگذارند. او اشاره‌ای هم به وعده‌های مسوولین کرد و گفت: مسئولان به وعده‌هایی که می‌دهند عمل کنند، مبادا عمل نکنند و باز اعصاب مردم را خورد کنند، در جلسه با آقای لاریجانی رئیس مجلس گفتم اصلاً وعده ندهید اما اگر می‌دهید عمل کنید و با اعصاب مردم بازی نکنید». شاید این صحبت امام جمعه خرم آباد کنایه‌ای باشد از آن وعده‌ای که علی لاریجانی در سخنرانی‌اش مطرح کرده بود و گفته بود« مردم نگران خسارت سیل نباشند»

البته در میان خطبه‌های این هفته صحبت‌های دیگری هم درباره سیل مطرح شد که با دیگر صحبت‌ها کمی فرق داشت مثلا امام جمعه بوشهر سیل اخیر را عامل رسوایی آمریکا اعلام کرد او گفت: ادعای دلسوزی آمریکا نسبت به سیل زدگان ایران بی اساس و دروغین است و این سیل استکبار جهانی را رسوا کرد.

برخی هم از این حوادث به عنوان عاملی برای نزدیک شدن دل‌های مردم به یکدیگر یادکردند. برای مثال امام جمعه سمنان گفت: سیلاب گریبان‌گیر ۲۰ استان کشور از جمله سمنان شد، اضافه کرد: با توجه به زیاد بودن عمق فاجعه می‌بایست علاوه بر دولت، نهادهای امدادی و مردمی نیز پای‌کار حضور یافته و تا پاک‌سازی محل‌های آسیب‌دیده همچنان کمک‌های خود را در این مناطق ارائه کنند. او با بیان اینکه رفع مشکلات سیل‌زدگان به‌تنهایی از توان دولت خارج است، ابراز داشت: می‌بایست بار دیگر وحدت دوباره بین مردم و دولت خودنمایی کرد و همچون جبهه‌های نبرد حق علیه باطل همچنان یکدیگر را پشتیبانی و حمایت کردند.

تلاش حلقه بنیاد واشنگتن علیه ایران
هرچند بیشتر صحبت‌ها حول محور سیل و خسارات ناشی از آن بود اما این تنها موضوعی نبود که از تریبون نماز جمعه مطرح شد بلکه باز پای اقتصاد و رونق اقتصادی هم به میان آمد. در این میان صحبت‌های ابوترابی‌فرد امام جمعه تهران از همه مهمتر بود چراکه او در کنار سخن گفتن از تلاش برای رونق اقتصادی از حلقه واشنگتن در زمینه مبارزه با جمهوری اسلامی هم سخن به میان آورد. او گفت: قطعاً برای اقتصاد ایران، تولید برق کشور، از بین رفتن ریزگردها، پر شدن تالاب‌ها و دریاچه ارومیه و تحول در کشاورزی نقش مهمی ایفا می‌کند. امروز با همه مشکلات و تنگناها جزء بیست اقتصاد اول دنیا هستیم اما این زیبنده انقلابی نیست که در عرصه سیاسی قدرت تعیین کننده جهان است. قدرت‌های بزرگ در یک طرف میز می‌نشینند و مقابل آن قدرت ایران قرار می‌گیرد. این اقتدار و وزن سیاسی و علمی کشور است. او ادامه داد: حلقه بنیاد واشنگتن یکی از پنج حلقه اقتصادی است که به کنگره و دولت آمریکا در چگونه مبارزه کردن با جمهوری اسلامی ایران مشورت می‌دهد. آقای پاتریک یکی از این مشورت دهندگان است. در دی ماه سال ۱۳۹۶ در سمیناری با عنوان تحریم‌های مجدد ایران چگونه و چرا گفت  که اقتصاد ایران یک اقتصاد متنوع است. ایران سرشار از منابع طبیعی است. حدود سی و هفت میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی داریم. معادن فعال داریم. جامعه مهندسی ایران بعد از آمریکا بالاترین رتبه را در جهان دارد. بیش از ۳۶ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص و بیش از ۲۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کنار ذخایر نفت و گاز است.

درکنار صحبت‌های ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت مشهد از تلاش برای حل مشکلات اقتصادی سخن گفت البته با این تفاوت که او یک راه‌کار هم داشت. حجت‌الاسلام فرزانه معتقد بود ورود جوانان حزب الهی و انقلابی می‌توانند مشکلات کشور از مسکن تا پیاز را حل کنند، نه پیرهای غیر حزب الهی! او مثال سپاه پاسداران را مطرح کرد و گفت: نمونه این مجموعه وجود دارد، سپاه پاسداران مگر مشکل جنگ و گروهک‌ها را حل نکرد؟، مگر تکنولوژی سلاح و موشک کشور را ارتقاء نداد؟، مگر در خارج از مرزها گلوی آمریکا را فشار نداد و او را از منطقه بیرون نکرد؟، مگر در کار سازندگی موفق نشد و هزاران گروه جهادی را برای حل مشکلات مناطق محروم سازماندهی نکرد؟، مگر امنیت هواپیماها در آسمان و مرزهای این کشور را تامین نکرد؟، سپاه پاسداران که مجموعه‌ای از جوانان حزب الهی و انقلابی است که توانست این خدمات را به کشور بکند، آیا نمی‌تواند مشکل مسکن تا پیاز مردم را حل کند؟!
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر