جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 46639
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1397 17:34
در ديدار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر تجارت کشور عراق تشريح شد

گشايش فصل جديد تجارت با عراق

تجارت ايران با عراق وارد فصل جديدي شد. در راستاي مذاكرات مقامات ايران و عراق، اخيرا وزير صنعت معدن و تجارت با همتاي عراقي خود در تهران ديدار كرد تا ضمن تعيين مواضع همكاري بلند مدت با اين كشور، مسايل و مشكلات تجارت ميان دو كشور را بررسي كنند. اما محور اصلي اين ديدار، هدفگذاري براي افزايش تبادلات دو کشور در طول دو سال به ۲۰ میلیارد دلار بود.
به گزارش راه امروز: حجم مبادلات ايران و عراق هم اكنون برابر با 12 ميليارد دلار است و عراق در مدت كوتاهي توانسته به نخستين شريك تجاري ايران بدل شود؛ جايگاهي كه پيش از آن متعلق به كشور چين بود. بنابراين مي توان گفت كه رسيدن به تجارت 20 ميليارد دلاري با اين كشور همسايه دور از دسترس نخواهد بود. تاسيس بانك هاي مشترك، ساخت شهرك هاي صنعتي مشترك، توسعه راه هاي ريلي و ايجاد مسير تجاري مستقل از ديگر زمينه هاي همكاري ميان دو كشور بود كه در اين ديدار مورد بحث واقع شد. علاوه بر اين،‌ طرف عراقي اعلام آمادگي كرده كه مسير ترانزيتي ميان تركيه، عراق، ايران و قطر ايجاد شود. اين در حالي است كه به گفته وزير تجارت عراق، اين كشور آمادگي دارد شرايط مبادلات تجاري ميان دو كشور را متفاوت از ساير كشورهاي همسايه با عراق صورت بندي كند.
تلاش برای رفع موانع تجاری همکاری بلند مدت
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، شامگاه پانزدهم اسفندماه با وزیر تجارت کشور عراق در تهران دیدار کرد. در این دیدار كه به منظور مذاکراتی برای ارتقای روابط استراتژیک ميان ايران و عراق صورت گرفت، با توجه به مرز گسترده‌ ۱۴۰۰کیلومتری که بین کشورهای ایران و عراق وجود دارد، مقامات دولتي هر دو کشور نسبت به هدف گذاري براي افزایش حجم تجارت في مابين به 20 ميليارد دلار تا دوسال آينده، تفاهم و اراده خود را ابراز كردند. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نيز در اين دیدار با بیان اینکه برای گسترش همکاری های تجاری با عراق آمادگی کامل داریم، از سفر رييس جمهور ايران به عراق براي توسعه روابط تجاري ميان دو كشور خبر داد. رضا رحمانی گفت: در جهت گسترش تجارت و مبادلات بین دو کشور هماهنگی های لازم انجام شده است. ما به عنوان کمیسیون مشترک دو کشور این مسئله را پیگیری کردیم و امیدوارم در این سفر تفاهم های لازم کسب شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تا کنون سه اجلاس مشترک بین دو کشور ایران و عراق برگزار شده که آخرین آن در سال ۹۳ شمسی در بغداد بوده و در این اجلاس ۱۲ سند همکاری امضا شده است. رحمانی با بیان اینکه این دو وزارتخانه می توانند زمینه توسعه روابط را در حوزه هاي اقتصادي دو کشور مهیا کنند، تصریح کرد: چند مورد مهم برای توسعه روابط وجود دارد که یکی از آن ها تسهیل مبادلات بانکی و گمرکی فی مابین و دیگری تطابق استانداردهای کالایی دو کشور است.
به گزارش شاتا، رحماني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما در صادرات و واردات، موارد مورد نیاز در حوزه استاندارد را رعایت می کنیم. در این خصوص علاوه بر اینکه تولید کنندگان ما حساسیت های لازم را دارند، سازمان استاندارد هم کنترل های لازم را برای ارسال و دریافت کالاهای استاندارد انجام ‌می دهد. به گفته وزير صنعت، برای تسهیل صادرات از هر دو کشور نیازمند همکاری های گمرکی در مرزها به خصوص گذرگاه های مشترک هستیم. او افزود: در این راستا، با توجه به گسترش روابط دو کشور، معتقدیم بازارچه های بین‌مرزی باید تقویت و فعال شود. یکی از امکاناتی که برای توسعه روابط تجاری و مردمی لازم است تسهیل رفت و آمد است. در این‌ رابطه، خط ریلی «خسروی» و «کردستان» هم می تواند مورد بحث باشد. اتصال برق میان ایران، عراق و سوریه هم یکی دیگر از موارد مورد نظر است. رحمانی خط ترانزیت زمینی بین عراق، ایران، سوریه و کویت را یکی دیگر از موارد ضروري در بهبود روابط دو كشور عنوان کرد. 

هدفگذاری افزایش تراز تجاری با عراق 
او با تاکید بر اینکه مرز مشترک دو کشور، همکاری استان های مرزی و توسعه روابط استان های همجوار می تواند روابط دو کشور را توسعه دهد، افزود: با توجه به تمام ظرفیت ها، ما آمادگی داریم همکاری های تجاری بین دو کشور تا دو سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. رحمانی با تاکید بر اینکه ما به کشور عراق برای تجارت بلند مدت نگاه می کنیم، گفت: بنابراین تهیه نقشه راه همکاری های تجاری بین دو کشور، ارتباطات مستمر و پیگیری رفع موانع در روابط بین دو طرف به تسهیل همکاری ها کمک می کند. همچنین علاوه بر افزایش هیات های تجاری و سرمایه گذاری مشترک، همکاری های نمایشگاهی، تاسیس مراکز تجاری بین دو کشور و ترانزیت می تواند توسعه پیدا کند. او با اشاره به سخنان رییس جمهور عراق در خصوص شهرک های صنعتی مشترک، یادآور شد: ما در این خصوص مطالعه انجام دادیم و به دنبال آن چند منطقه را مشخص کرده ایم که این مسئله می تواند یکی از محورهای این جلسه باشد. رحمانی با اشاره به اینکه کشورهای ایران و ترکیه موافقت نامه تعرفه ترجیحی صادرات و واردات بین دو کشور دارند، گفت: می توانیم این تفاهم نامه را با کشور عراق هم داشته باشیم.

در ادامه این ديدار،محمدهاشم عبدالمجید وزیر تجارت عراق، گفت: روابطی که بین و عراق برقرار است، رابطه ای عادی نیست و با روابط تمام کشورهای همسایه متفاوت است. او ادامه داد: عراق در حال حاضر کار بازسازی را در استان هایی که به تازگی از دست داعش آزاد شده آغاز کرده است. عبدالمجید با تاکید بر اینکه دولت عراق تمایل دارد تبادلات با ایران را افزایش دهد، گفت: از سرمایه گذاران ایرانی دعوت‌ می کنیم در استان هایی که از دست تروریست آزاد شده شرکت داشته باشند و سرمایه گذاری کنند.
وزیر تجارت عراق ادامه داد: تمایل داریم تکنولوژی های ایران را از طریق سرمایه گذاری و مشارکت به عراق منتقل کنیم. امیدوارم در این سفر موفق باشیم و بتوانیم مقدمات را برای امضا تفاهم نامه در هنگام حضور رییس جمهور ایران در عراق آماده کنیم. عبدالمجید در خصوص درخواست وزیر صنعت، معدن و تجات در خصوص مالیات گفت: مسئله مربوط به مالیات هماهنگ شده است. در خصوص تعرفه های گمرکی هم دولت عراق استقبال می کند که این تعرفه ها برای ایران نسب به دیگر کشورها تغییر داشته باشد. این موضوع را با رییس جمهور عراق در میان می گذارم، اما یقین دارم در این خصوص مشکلی نیست.
او تصریح کرد: در مورد ترانزیت هم عراق مانعی ندارد و بر اساس مذاكراتي كه با كشور قطر شده، قرار است تا یک خط ترانزیت بین ترکیه، قطر، ایران و عراق ايجاد شود. به گفته وزير تجارت عراق، مسئله دیگر مشکلات اقتصادی جدید برای ایران است که به دلیل فشارهای آمریکا به وجود آمده است. عراق در این زمینه هر کاری لازم باشد برای کنار زدن این مشکلات انجام می دهد. یکی از این‌ مشکلات مسایل بانکی است که عراق هم‌ می خواهد این مشکل حل شود. او با تاکید بر اینکه عراق تمایل دارد سطح تبادلات دو کشور در طول دو سال به ۲۰ میلیارد دلار برسد، عنوان کرد: در این خصوص درهای همکاری باز است.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر