جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 46571
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1397 16:10
قاسمی افزود: «من در مورد اینکه این بخش‌های ناقص و دست‌کاری شده چگونه ساخته و پرداخته شده و در اختیار چند سایت قرار گرفته است، هیچ گونه اطلاع و قضاوتی ندارم و اصولا فاقد تخصص لازم در این زمینه هستم؛ ولی تا این لحظه اطلاعات من نشان می‌دهد که متن کامل استعفای وزیر امور خارجه در اختیار هیچ رسانه‌ای قرار نگرفته است».
از استعفای ۳۰ ساعته محمدجواد ظریف یک هفته گذشته، اما هنوز فضای رسانه‌ای دنبال گره‌گشایی از آن است. متنی که هفته گذشته منتسب به ظریف شد و گفته شد که در ایمیلی به رئیس‌جمهور ارسال شده، موضوع روز گذشته برخی رسانه‌ها بود که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، به آن پاسخ داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، در این‌باره گفته است: متن کامل استعفای وزیر امور خارجه در اختیار هیچ رسانه‌ای قرار نگرفته است. عصر شنبه علیرضا رحیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی، از رصدشدن ایمیل وزیر خارجه از سوی برخی در داخل خبر داده بود.

این نماینده مجلس بعد از ملاقات روز شنبه نمایندگان فراکسیون امید با محمدجواد ظریف، در توییتی نوشته بود: «متن ایمیل محرمانه دکتر ظریف به رئیس‌جمهور چگونه رصد و منتشر شد؟ ‏دکتر ظریف، می‌داند ایمیلش به رئیس‌جمهور و متن محرمانه استعفایش، شنود شده و در سایت‌ها منتشر شده است، اما چیزی نمی‌گوید، چون هم عادت کرده و هم دنبال حاشیه نیست. ‏در دیدار امروز (شنبه) نمایندگان امید با ظریف نکاتی شنیدنی در سخنانش بود». اما سخنگوی وزارت خارجه تلویحا این اظهارات را رد کرد.

بهرام قاسمی در پاسخ به سؤالی در موضوع توییت یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص متن استعفای وزیر امور خارجه، گفت: «من در این مورد می‌توانم عرض کنم که تاکنون متن کامل و دقیق استعفای هفته گذشته وزیر امور خارجه که مورد پذیرش ریاست جمهوری قرار نگرفت، منتشر نشده است. آنچه از هفته گذشته در برخی سایت‌ها منتشر شد بخش‌های گزینشی و متنی دست‌کاری‌شده از قسمت‌هایی از متن استعفا بوده و فاقد اعتبار و صحت است و دور از همه واقعیت‌های مندرج در متن اصلی به حساب می‌آید».

قاسمی افزود: «من در مورد اینکه این بخش‌های ناقص و دست‌کاری شده چگونه ساخته و پرداخته شده و در اختیار چند سایت قرار گرفته است، هیچ گونه اطلاع و قضاوتی ندارم و اصولا فاقد تخصص لازم در این زمینه هستم؛ ولی تا این لحظه اطلاعات من نشان می‌دهد که متن کامل استعفای وزیر امور خارجه در اختیار هیچ رسانه‌ای قرار نگرفته است».

هفته گذشته سایتی به اسم راه دانا متنی منتشر کرده و مدعی شده بود نامه محمدجواد ظریف به رئیس‌جمهوری است. طبق ادعای آن سایت، ظریف در ایمیل خود خطاب به روحانی نوشته بود: «با توجه به اقدام امروز در پخش عکس‌های ملاقات ریاست‌جمهوری سوریه با حضرت‌عالی و با توجه به درخواست‌های مکرر قبلی برای معاف‌شدن از این مسئولیت رسما از همین ساعت استعفای خود را تقدیم می‌دارم/ جناب آقای رئیس‌جمهور/ اگر جناب‌عالی که در هر زمان که اراده می‌فرمایید بدون توجه به ملاقات‌های داخلی و خارجی و متن سخنرانی‌های عمومی بنده (حقیر فدوی) را احضار می‌کنید، ذره‌ای برای اعتبار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی ارزش قائل بودید، می‌توانستید پس از ورود آقای بشار اسد (به فرض عدم اطلاع قبلی شما) به دفترتان دستور می‌دادید که بنده را بدون اعلام دلیل، احضار کنند و سپس از ملاقات عکس و فیلم تهیه می‌کردید. فاصله دفتر من تا کاخ ریاست جمهوری پنج دقیقه است جناب رئیس‌جمهور».

همان‌زمان که این متن منتشر شده بود نیز بهرام قاسمی به آن واکنش نشان داده و گفته بود: «متن انتشاریافته در برخی از رسانه‌ها تحت عنوان «استعفانامه آقای محمدجواد ظریف خطاب به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران» مورد تأیید نیست. متأسفانه متن انتشاریافته دست‌کاری شده و ناقص است». اما شبکه راه دانا مدعی بود که حتی زمان این استعفا را می‌داند دوشنبه‌شب، رأس ساعت ۲۳:۳۰. این نشان می‌دهد که ماجرای دستیابی و هک‌کردن ایمیل جواد ظریف تا حدود زیادی می‌تواند درست باشد. البته در این حال، یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهوری اظهارات یک نماینده مجلس درباره شنود‌شدن استعفای ایمیلی وزیر امور خارجه به رئیس‌جمهور را تکذیب کرد و گفت: اساسا بین رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت دولت ارتباط ایمیلی برقرار نیست.

در پاسخ به این اظهارات، یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهور به ایرنا گفت: اصلا بین رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت ارتباط ایمیلی برقررا نیست و لذا شنودشدن ایمیل اساسا صحت ندارد. اصولا در دولت هیچ مکاتبه محرمانه و دارای طبقه‌بندی از طریق ایمیل منتقل نمی‌شود.

این در حالی است که این دلیلی برای شنودنشدن ایمیل ظریف نیست. لزوما استعفا آن هم وقتی نسخه اصلی اعلام استعفا از طریق اینستاگرام به عنوان یک رسانه شبکه اجتماعی بدون فیلتر منتشر شده، ممکن است برای وزیر جزء اسناد طبقه‌بندی‌شده محسوب نشود.

منبع: شرق
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر