يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 4622
تاریخ انتشار: 12 مهر 1392 09:38
به گزارش راه مردم به نقل از ايرنا، جان كري وزير امور خارجه آمريكا كه به همراه چاك هيگل‌ وزير دفاع اين كشور براي ديدار با همتايان خود در ژاپن به سر مي‌برد، روز پنجشنبه در واكنش به اظهارات منفي و بحران ساز نخست وزير رژيم صهيونيستي، ادعاي صهيونيست ها را مبني بر اينكه آمريكا از ايران بازي خورده و به نوعي ساده لوح بوده‌ است، رد كرد و گفت: ايران در حال بازي دادن آمريكا نيست.
وي روز پنجشنبه با اشاره به اينكه مذاكرات با تهران بر سر برنامه اتمي مناقشه ‌برانگيز جمهوري اسلامي بر مجموعه‌اي از گام‌هاي عملي مبتني خواهد بود، تاكيد كرد: اطمينان دارد براي اين مشكل راه حل وجود دارد. هر چند ما اين را روشن كرده‌ايم كه هيچ چيز را مسلم فرض نمي‌كنيم.
وزير امور خارجه آمريكا، در عين حال با تاكيد بر اينكه امنيت اسراييل براي آمريكا در اولويت اول است، گفت: تهران بايد ثابت كند به ختم مناقشه اتمي جاري با غرب تمايل دارد.
كري ادامه داد: كشوري كه واقعا بخواهد برنامه‌اي صلح‌آميز داشته باشد،‌ در اثبات صلح ‌آميز بودن آن مشكلي نخواهد داشت و اگر ايران مي‌خواهد نيت صلح‌آميز خود را نشان دهد، براي اين كار راه مشخصي هست.
در حالي كه نخست وزير رژيم صهيونيستي تلاش دارد كه مقام هاي ارشد آمريكا را از تعامل با ايران و اتخاذ خط و مشي صلح آميز باز دارد، كري ابراز اميدواري كرد: با همكاري و خط مشي دولت روحاني در ايران مذاكرات دور آتي با موفقيت به سرانجام برسد.
خبرگزاري رويترز نيز از اميدواري كري براي مشاركت با دولت جديد ايران و موفقيت گفت وگوهاي آتي تهران- واشنگتن و متحدان آن در ژنو خبر داد.
در اين حال رابرت مندز رييس كميته روابط خارجي سنا آمريكا نيز اظهار داشت: برخي
مايل هستند تحريم هاي بيشتر نفتي عليه ايران وضع كنند، اما روي ديگر سكه نيز وجود دارد.
اين سناتور دمكرات و رييس كميته روابط خارجي سنا افزود: اگر دولت ايران به قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل عمل كند، ما هم در مورد برداشتن فشار تحريم ها جدي هستيم.
به گزارش رسانه هاي آمريكايي، مندي شرمن معاون سياسي وزارت خارجه آمريكا نيز از مخالفان تعامل با ايران خواست - تا نشست ژنو- شكيبايي به خرج دهند.
برخي تحليلگران رسانه هاي آمريكايي معتقدند: اگر ايران اقدامات اعتماد سازي كند، شايد آمريكا هم متقابلا در مورد تحريم ها تجديد نظر كند. اما فقط متناسب با عمل ايران و آن هم فقط تحريم هايي كه در رابطه با برنامه اتمي آن كشور وضع شده اند.
از سوي ديگر، حسن روحاني رييس جمهوري ايران، در هنگام اقامت در نيويورك، در راس هياتي بلندپايه به انحاء گوناگون تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي خواهان پايان دادن به مناقشه اتمي جاري است، موضعي كه نخست وزير اسراييل را خشمگين كرد و به واكنش منفي، كينه توزانه و بحران ساز واداشت.
رييس جمهوري ايران، در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به برخي انتقادها، اعلام كرد كه مكالمه اخيرش با اوباما تنها يك قدم كوچك بوده و دولت او قصد دارد در آينده قدم‌هاي بلندتري بردارد.
العربيه، به نقل از روحاني گزارش داده است كه گفت و گوي تلفني با اوباما قدم كوچكي است و او در رابطه با ايالات متحده، قدم هاي بلندتري برخواهد داشت.
نخست وزير رژيم صهيونيستي، همچنين طي سخنراني خود در نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك تلاش كرد به كشورهاي غربي به ويژه آمريكا هشدار دهد كه به گفته او فريب ميانه روي رييس جمهوري ايران را نخورند، تلاشي كه به اعتراف رسانه هاي غربي در ميان ديپلمات ها كه برخي شان حتي در جلسه سخنراني نتانياهو حاضر نشدند، خريدار چنداني ندارد.
اين در حالي است كه رييس جمهوري اسلامي ايران، در واكنش به سخنان سه شنبه گذشته نخست وزير اسراييل در مجمع عمومي سازمان ملل، گفت: اينكه يك رژيم تجاوزگر در منطقه نسبت به جمهوري اسلامي ايران با لحن درشت صحبت كند، نبايد ناراحت شويم. ما توقعي غير از اين از اسرائيل نداريم.
وي افزود: به هر حال اسراييلي‌ها وقتي مي‌بينند كه شمشيرشان كند و منطق در جهان حاكم ‌شده و نداي صلح ملت ايران كه هميشه به دنبال صلح بوده و دنبال تجاوز و جنگ نبوده بهتر به گوش جهانيان مي‌رسد، حتما ناراحت و عصباني مي‌شوند و اسراييلي‌ها از روز اول انتخابات لحن بسيار تندي نسبت به مردم و من كه خادم ملت و نماينده مردم هستم، اتخاذ كرده اند.
روحاني طرز سخنان نتانياهو را خيلي طبيعي دانست و گفت: اين گونه جملات نشان مي‌دهد كه راه ما دقيق و درست است و با استقامت بيشتري بايد اين راه را ادامه دهيم.
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران نيز در توييتر خود به زبان انگليسي در باره ملاقات اخير اوباما و نتانياهو و گفت وگوهاي رد و بدل شده بين اين دو نوشت:
پرزيدنت اوباما بايد براي پيش برد اعتمادسازي دو سره ثبات داشته باشد. تزلزل و تذبذب، اعتمادسازي را تخريب و اعتبار امريكا را مخدوش مي كند.
آقاي ظريف در فيسبوك خود كه در آن به فارسي مي نويسد، نيز نوشت:اجازه نخواهيم داد كه نتانياهو آينده مذاكرات ما را تعيين كند.
در اين حال رامي خوري يك تحليلگر، در مقاله اي با عنوان دوران بحران در روابط آمريكا و اسراييل در روزنامه لبناني ديلي استار نوشت: نخست وزير اسراييل احتمالا در مي يابد كه اين بار با رييس جمهوري اي سروكار دارد كه نسبت به ديدارهاي پيشين و ناموفقي كه در سال هاي اخير با او داشته، بسيار قوي تر است. به نظر مي رسد مردم امريكا نيز علاقه اي ندارند كه يك خارجي متعصب در نظام سياسي داخلي امريكا دخالت كند، آن هم در وضعيتي كه نظام به دليل اختلاف شديد ميان رييس جمهوري و كنگره با نابساماني روبه رو شده است.
وي نوشت: در حال حاضر فوري ترين مساله آمريكا نه سرنوشت فن آوري هسته اي ايران است و نه منافع استراتژيكي آن. در ماه هاي آينده شايد شاهد نوعي بازسنجي روابط آمريكا و اسراييل باشيم به صورتي كه سياست گذاري واشنگتن در منطقه خاورميانه چنان تنظيم شود كه به جاي آن كه به دستور، يا از ترسِ اسراييل و مدافعانش در واشنگتن باشد، توسط منافع ملي آمريكا تعيين شود و اين مي تواند تولد خاورميانه جديدي باشد....
وال استريت جورنال هم نوشت: نخست وزير اسراييل، امريكا را به خاطر نزديك شدن به ايران سخت سرزنش كرد.
نيويورك تايمز نيز نوشت: نتانياهو به خرابكاري در قبال تلاش هاي اوباما در مورد ايران دست زد.
انزوا و دست و پا زدن هاي بيهوده نخست وزير صهيونيست ها زماني بيشتر آشكار مي شود كه بر اساس آخرين نظر سنجي ها در آمريكا، ۷۵ درصد از آمريكايي ها از راه حل ديپلماتيك براي حل و فصل مسايل هسته اي ايران استقبال كرده اند.
اين نظرسنجي توسط مجله اكونوميست و موسسه معتبر علمي يو.جي.او.وي انجام شده است.
دولت هاي تاثيرگذار بر سياست جهاني و قدرتمندان گيتي تحت تاثير ديپلماسي فعال كنوني روحاني- ظريف قرار گرفته اند و به همين دليل است كه آمريكا به دليل تلاش در برقراري روابط ديپلماسي با جمهوري اسلامي، از سوي اسراييل تحت فشار قرار دارد تا بدانجا كه مجلس نمايندگان آمريكا - با اكثريت نمايندگان جمهوري‌خواهان- با تحريك لابي هاي فعال اسراييل، با حذف طرح بيمه همگاني دولت از بودجه آمريكا، اوباما را وادار به اعلام تعطيلي بخش‌هايي از دولت مي كند.
مكالمه تلفني اوباما با روحاني، همچنين تاثير بسزايي بر ديپلماسي جهاني و نشست هاي مجمع عمومي سازمان ملل گذارد. به طوري كه بان كي مون مي گويد: اين هفتمين سالي است كه به عنوان دبيركل در مجمع عمومي ملل متحد شركت مي كند و هيچگاه فضا اينگونه مثبت نبوده است.
روزنامه اسرائيلي يدوت آرنوت اخيرا اعتراف كرد: مكالمه تلفني كوتاه مدت اوباما با روحاني، پرچم هويت ديپلماتيك نتانياهو را به زير كشيد.
بسياري از آگاهان سياسي نيز بر اين باورند كه حضور جان كري در ملاقات محمدجواد ظريف با وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ در كنار صحبت هاي رييس جمهوري ايران و مقام هاي آمريكا، نشانه هايي از تلاش براي حل سريع مناقشه بر سر برنامه هسته اي ايران دارد، ولي نتانياهو همچنان بر طبل جنگ ، تهديد و بحران مي كوبد، تهديدي كه به نظر مي رسد تكراري، كهنه و فراتر از توانمندي و قدرت صهيونيست ها است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر