سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 45917
تاریخ انتشار: 06 بهمن 1397 15:33
نایب رئیس اتاق ایران معتقد است كه امروز بخش خصوصی در کشور ما زیر شدیدترین سوءظن‌ها و بدبینی‌ها در طول تاریخ قرار دارد. شاید از ابتدای انقلاب و حتی پیش از انقلاب تاکنون هیچ زمانی نبوده که بخش خصوصی تا این حد در مظان اتهام باشد
به گزارش راه امروز: نایب رئیس اتاق ایران  با بيان اينكه در همه جوامع افرادی هستند که به اخلاق کسب‌وکار کمتر توجه و سعی می‌کنند چارچوب‌های قانونی را برای کسب سود بیشتر دور بزنند، مي گويد: در میان اعضای اتاق‌های بازرگانی نیز ممکن است چنین افرادی حضور داشته باشند اما این احتمال را نمی‌توان معادل وجود گروه‌های سازمان‌یافته در اتاق بازرگانی در مسیر رانت‌جویی دانست. اتهام‌هایی که در این باب به اتاق زده می‌شود عمدتاً یا از جانب گروه‌هایی مطرح می‌شود که بعضاً در انتخابات بعضی اتاق‌ها ناکام بوده‌اند یا از جانب کسانی است که از اتاق‌ها فاصله دارند و نوعی سوءظن بی‌پایه نسبت به اتاق‌ها دارند.

پدرام سلطانی در ادامه اظهار مي كند: به عنوان کسی که 12 سال در اتاق حضور داشته است، تاکنون موردی از رانت‌جویی سازمان‌یافته در اتاق را مشاهده نکرده‌ام. باید گفت که یکی از کاستی‌های نظام‌های انتخاباتی، هم در کشور ما و هم در سایر کشورهای دنیا، احتمال ورود کسانی با توسل به کارهایی مانند وعده‌های فریبنده به یک نهاد مبتنی بر انتخابات است که بدین وسیله منافع شخصی خود را دنبال کنند. 
به گفته او، بعضا مسائلی برای برخی از نمایندگان اتاق‌ها رخ داده است و منجر به برخوردهای قضایی نیز شده است. اما باید به این نکته توجه کرد که نمی‌توان پیش از پایان رسیدگی قضایی ادعا کرد این افراد قطعاً متخلف هستند.

او بنابه اظهارات او، نقد جدی که به دولت،‌ مجلس و سایر سازمان‌های حاکمیتی وارد است، این است که در طول این سال‌ها با پیچیدگی‌های قانونی، عدم اجرای درست قانون، برخوردهای سلیقه‌ای و بعضاً سیاسی، زمینه سوءظن به بخش خصوصی را فراهم کرده‌اند.
سلطاني ادامه مي دهد:  برخوردها، رویه‌ها و قوانین نادرست و پیچیده موجب شیوع سوءاستفاده می‌شود، سوءاستفاده‌های انجام‌شده به پای بخش خصوصی نوشته می‌شود و ناظران بیرونی، شهروندان و بعضاً رسانه‌ها موضوع را از یک یا چند مورد به کل بخش خصوصی تعمیم می‌دهند.

 نایب رئیس اتاق ایران در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه امروز بخش خصوصی در کشور ما زیر شدیدترین سوءظن‌ها و بدبینی‌ها در طول تاریخ قرار دارد، بر اين باور است كه حتي از ابتدای انقلاب و حتی پیش از انقلاب تاکنون هیچ زمانی نبوده که بخش خصوصی تا این حد در مظان اتهام باشد و قوای حاکمیتی در مانور مبارزه با فساد خود چهره بخش خصوصی را مخدوش کرده‌اند و این در حالی است که پشت بسیاری از فسادهای کلان جریان‌های قدرتی قرار دارند که زمانی خود در مصدر کار بوده‌اند.

هفته نامه تجارت فردا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر