جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 45722
تاریخ انتشار: 25 دی 1397 12:05
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ساعاتی پیش در صفحه شخصی خود از قرار نگرفتن ماهواره «پیام» در مدار خبر داد.
به گزارش راه امروز: ماهواره پیام از سوی محققان دانشگاه امیرکبیر به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شد. بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد و غبار، حریق و اراضی کشاورزی، ذخیره و ارسال داده، بررسی اثر پرتوهای کیهانی و عملکرد ماهواره از جمله ماموریت‌های "پیام" بوده است.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه رسمی‌اش در توئیتر نوشت: بامداد با وزرایICT دولت‌های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی(ره) رفتیم. ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و "پیام" در مدار آرام نگرفت.

جهرمی در ادامه نوشت: ماهواره "دوستی" در انتظار حضور در مدار است و با جوانان عزم کردیم مجدد بسازیم.

وزیر ارتباطات در توئیت دیگری در این خصوص نوشته است: دوست داشتم با خبر خوب همه را شاد کنم اما گاهی زندگی آن‌طور که انتظار داریم پیش نمی‌رود. ولی نباید کوتاه بیاییم و متوقف شویم. دقیقا در همین شرایط است که ما ایرانیان با بقیه ملت‌ها در روحیه و شجاعت متفاوتیم.

این بار هم با تلاش بیشتر به دنیا ثابت می‌کنیم که " دوستی" موفق می‌شود.

ماهواره 

ماهواره پیام از سوی محققان دانشگاه امیرکبیر به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شد. بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد و غبار، حریق و اراضی کشاورزی، ذخیره و ارسال داده، بررسی اثر پرتوهای کیهانی و عملکرد ماهواره از جمله ماموریت‌های "پیام" بوده است.

لحظه پرتاب ماهواره پیام به فضا

تعداد بازدید : 822
00:0000:58
کد ویدیو دانلود
فیلم اصلی
بر اساس طراحی‌های صورت گرفته قرار بود در صورت در مدار قرار گرفتن "پیام" 15 گذر در هر روز داشته باشد.

وزن این ماهواره حداکثر برابر با ۱۰۰ کیلوگرم بوده و قرار بود توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار کم ارتفاع (LEO) و در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین و با شیب مداری ۵۵ درجه قرار گیرد.

مدل کیفی این ماهواره در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ در مراسم سالانه روز ملی فناوری فضایی رونمایی شد و به گفته دکتر مصطفی صفوی مجری طرح و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طول عمر عملیات پیش‌بینی شده برای این ماهواره ۲ سال است.
ماهواره
برای ماهواره پیام امیرکبیر سه مأموریت "تصویربرداری سه‌طیفی (سبز- قرمز و مادون قرمز نزدیک) و پانکروماتیک از محدوده ایران (به‌صورت نزدیک به زمان‌واقعی و ذخیره- ارسال) "، "ذخیره و ارسال پیام (S&F)" و "اندازه گیری تشعشعات فضایی" در نظر گرفته شده است. ایستگاه‌های زمینی در نظر گرفته شده برای ماهواره پیام امیرکبیر در محل مرکز ماهدشت و ایستگاه زمینی قشم خواهد بود و این دو ایستگاه، قابلیت دریافت همزمان تصویر و داده‌های تله‌متری از ماهواره را خواهند داشت.
ماهواره

مرکز کنترل مأموریت پروژه در مرکز ماهدشت مستقر خواهد بود. مطابق برنامه‌ریزی انجام شده این ماهواره قرار است با پرتابگر سیمرغ در مدار قرار گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر