جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 44730
تاریخ انتشار: 02 آبان 1397 17:24
چویک نوشت: «حتی اگر ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، (محمد بن) سلمان را نجات دهد، در چشم جهانیان او یک فرد قابل تردید خواهد بود که دستان او به خون خاشقجی آلوده هستند.»
دیروز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تلویحا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، را به دست داشتن در عملیات ترور جمال خاشقجی متهم کرد. امروز مشاور او صریحا دستان بن سلمان را به خون خاشقجی آلوده دانست. به گزارش فرارو، امروز یکی از مشاوران رئیس‌جمهور ترکیه با بیانی صریح اعلام کرد دستان محمد بن سلمان به خون خاشقجی آلوده است. این صریح‌ترین اظهارنظر یک مقام نزدیک به اردوغان درباره ارتباط بن سلمان با مرگ خاشقجی است. جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، در دوم اکتبر به هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. عربستان، عناصر خودسر را مقصر مرگ این روزنامه‌نگار دانست. 
اما مقامات ترکیه، تلویحا این روایت را رد کردند. توضیحات متغیر عربستان درباره شرایط مرگ خاشقجی با شک‌وتردید جهانی مواجه شده و انتقادات ترکیه و غرب از ریاض را بیشتر کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه گفته مقامات سعودی در ماجرای قتل خاشقجی "بدترین سرپوش‌گذاری" را نشان دادند. 
حال امروز، النور چویک، مشاور اردوغان، طی یادداشتی در روزنامه ینی بیرلیک صریحا بن سلمان را به قتل خاشقجی متهم کرد و نوشت: این (قتل) یک ننگ است که (سرنخ‌های آن) به ولیعهد (محمد بن) سلمان می‌رسد. حداقل پنج عضو تیم اعدام، دست راست (محمد بن) سلمان هستند و افرادی هستند که بدون اطلاع او اقدام نمی‌کردند. 
چویک نوشت: "حتی اگر ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، (محمد بن) سلمان را نجات دهد، در چشم جهانیان او یک فرد قابل تردید خواهد بود که دستان او به خون خاشقجی آلوده هستند". چویک، یکی از چندین مشاور اردوغان است و به گفته خبرگزاری رویترز مشاور برجسته‌ای نیست. هنوز معلوم نیست که آیا دیدگاه‌های یادداشت چویک، بازتاب‌دهنده دیدگاه اردوغان است یا خیر. اردوغان در سخنرانی دیروز بر ضرورت محاکمه همه مسئولان واقعه -"از کسانی که دستور دادند تا کسانی که آن را اجرا کردند" - تاکید کرده بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر