سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 44325
تاریخ انتشار: 28 شهريور 1397 12:19
یکی از همین سایت‌ها که تبلیغات گسترده‌ای به عنوان امن‌ترین مرکز خرید و فروش جواهر داشته است، امروز به کلاهبرداری اینترنتی و فرار مدیران آن متهم شده است که میلیاردها تومان از سرمایه‌های مردم را با خود برده و خبری از آنان نیست.
 ایسنا نوشت: در پی کلاهبرداری یک سایت خرید و فروش اینترنتی سکه و طلا که به گفته مال‌باختگان، از حدود ۳۰۰۰ نفر از این طریق کلاهبرداری شده است، رییس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد که هیچ کدام از سایت‌های خرید و فروش آنلاین سکه و طلا از این اتحادیه مجوز ندارند و به آن‌ها مجوزی نمی‌دهیم و مردم هم نباید در این مراکز سرمایه‌گذاری کنند. در بازار امروز طلا و سکه که نوسانات و قیمت‌های جدیدی را هر روز در آن شاهدیم، اتفاقات دیگری هم افتاده است؛ از جمله این‌که خرید و فروش آنلاین و مجازی این کالای سرمایه‌ای رونق گرفته و مرم به جای گشت و گذار در کوچه و خیابان‌های شهر به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند و معاملات و سودهای جدیدی برای خود ثبت می‌کنند. این سایت‌ها با وجود داشتن "نماد اعتماد الکترونیک" از سازمان تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مجوز از مرکز فناوری اطلاعات سامانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ولی هیچ مجوزی از اتحادیه طلا و جواهر ندارند.
 یکی از همین سایت‌ها که تبلیغات گسترده‌ای به عنوان امن‌ترین مرکز خرید و فروش جواهر داشته است، امروز به کلاهبرداری اینترنتی و فرار مدیران آن متهم شده است که میلیاردها تومان از سرمایه‌های مردم را با خود برده و خبری از آنان نیست.
 این مرکز خرید و فروش آنلاین طلا و سکه تا ۲۴ شهریور ماه امسال به طور فعال کار می‌کرد و مردم معاملاتشان را از طریق آن انجام می‌دادند، اما از آن روز به صورت ناگهانی بخش معاملات آنلاین را متوقف و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل انتقال سرور و انجام خدمات پشتیبانی فنی، این سایت طی ۲۴ ساعت معامله‌ای انجام نخواهد داد. البته این بخش همچنان غیرفعال است و هزاران مال‌باخته نمی‌دانند که آینده و سرنوشت پولشان چه خواهد شد و مدیران سایت کجا هستند، چون دفتر کار سایت تعطیل شده و هیچ کسی در آنجا نیست. 
یکی از این مالبختگان که جوانی ۳۰ ساله و اهل مشهد است، این گونه توضیح داد که "از ابتدا و زمانی‌که می‌خواستم پولم را در این زمینه سرمایه‌گذاری کنم، این سایت خرید و فروش سکه دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجوزهای دیگر بود و حتی از اتحادیه طلا و جواهر هم مجوز داشت و به همین دلیل به این سایت اعتماد کردم و حدود ۲۰ میلیون تومان از این سایت سکه خریداری کردم". وی افزود: "من کوچکترین مال باخته در میان مالباختگان این پرونده هستم، چراکه برادرم حدود ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌اش را از دست داده و در مشهد مالباختگانی را می شناسم که به دادگاه مراجعه کرده و بیش از یک میلیارد تومان سکه از این مرکز خریداری کرده‌اند". مالباخته دیگری که همه سرمایه‌اش را پای این سایت ریخته، جوانی بیست و چند ساله از تهران است. 
او گفت: "بر اساس پیگیری‌هایی که همه مالباختگان از سراسر کشور انجام داده‌اند، تقریبا ۳۰۰۰ نفر سرمایه‌شان را از دست داده‌اند و در این شرایط تنها گلایه ما از دستگاه‌های نظارتی و متولی است که با وجود آن‌که شکایت بسیاری از این فرد شده، آن طور که باید پیگیر این پرونده نیستند." اگر اماکن، این شرکت را پلمب می‌کرد این همه مالباخته نداشتیم
 درباره این سایت خرید و فروش آنلاین طلا و سکه، ابراهیم محمد ولی - رییس اتحادیه طلا و جواهر، توضیح داد که شرکت مورد نظر هیچ مجوزی از اتحادیه طلا و جواهر ندارد و طبق چارچوب و قانون چندین بار به او اخطار داده بودیم. 
همچنین حدود دو ماه گذشته نامه‌ای به اداره اماکن نوشتیم که باید با او برخورد و این شرکت پلمب شود، اما این اتفاق نیفتاد که اگر می‌افتاد این همه مالباخته "کاسه چه کنم چه کنم دستشان نمی‌گرفتند". وی با بیان این‌که اینگونه معاملات به هیچ وجه مورد تایید اتحادیه طلا و جواهر نیست، گفت: شاید بتوان بستر الکترونیک و فضای مجازی را برای خرید و فروش کالاهای دیگر مورد استفاده قرار داد اما از نظر فنی، هنوز بسترهای لازم و فرهنگ‌سازی مناسب برای خرید و فروش آنلاین طلا و جواهر وجود ندارد. رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که هیچ یک از سایت‌های خرید و فروش آنلاین طلا و جواهر مجوزی از اتحادیه ندارند و به آن‌ها هیچ مجوزی نخواهیم داد، اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم که قبل از سرمایه‌گذاری در چنین حوزه‌هایی از اتحادیه‌ تخصصی آن استعلام‌های لازم را بگیرند تا با چنین ضرر و زیان هنگفتی مواجه نشوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر