سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 4429
تاریخ انتشار: 07 مهر 1392 13:00
معاون وزیر امور خارجه کشورمان اظهارات روز گذشته یکی از مقامات آمریکایی را نادرست خواند و گفت که آمریکا خواستار گفت و گوی تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی شده بود نه ایران.

به گزارش راه مردم، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و عضو تیم مداکره کننده ایران در نیویورک در برنامه نگاه یک درباره گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا گفت: «در فضایی که شوق و علاقه برای دیدار با روحانی از سوی همه کشورها و رسانه ها وجود داشت، اوباما تقاضای ملاقات با روحانی را کرد.»

وی افزود: «تنظیم این ملاقات از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و این طور نیست که پس از یک دوران طولانی و روابط پرتنش به سادگی ملاقاتی صورت گیرد.»

عراقچی با بیان اینکه روحانی تصمیم گرفت این ملاقات انجام نشود، افزود: «تماس ها بین نمایندگی های دو کشور برقرار و طرح های دیگری مطرح شد و در نهایت این تصمیم گرفته شد که گفتگوی تلفنی صورت گیرد و اوباما با آقای روحانی تماس گرفت.»

وی در این باره که طرف آمریکایی اعلام کرده تماس از سوی ایران بوده تآکید کرد: «درخواست ملاقات بین دو رییس جمهور از طرف مقامات آمریکایی بود.»

وی افزود: «یکی از مقامات آنها عبارت نادرستی به کار برده بود و بعد هم بعضی از رسانه ها که نمی خواهند ارتباط صورت گیرد این را بزرگ کردند ما هم اعتراض کردیم و گفتند اصلاح می کنند.»

روز گذشته برخی رسانه های داخلی به شکل گسترده ای اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا را منتشر کردند. رایس در گفت و گو با سی ان ان عنوان کرده بود که تماس تلفنی بین روسای جمهور ایران و آمریکا به درخواست روحانی انجام شده است.

در آخرین دقایق حضور حسن روحانی در نیویورک ناگهان خبری از سوی رسانه ها منتشر شد که واکنش گسترده ای در رسانه های جهان پیدا کرد. اتفاق تازه ای رخ داده بود و تحلیلگران این اتفاق را تاریخی می دانند. رییس جمهور ایران و رییس جمهور آمریکا پس از 35 سال به صورت تلفنی بایکدیگر گفت و گو کردند.

این خبر واکنش های متفاوتی را برانگیخته است. در  داخل ایران برخی رسانه ها با رویکرد منفی به آن نگاه کرده اند.

مذاکرات ایران و 1+5
عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در بخش دیگری از سخنان خود با مذاکرات آتی ایران با 1+5 اشاره کرد و گفت: «مذاکرات آتی 15 و 16 اکتبر در ژنو که یک شهر بین المللی است، خواهد بود. درباره سطح مداکرات نیز قرار شد رایزنی ها ادامه یابد. حضور ظریف و اشتون قطعی است، سطح بقیه هیات ها نیز در حال مذاکره است.»

سه روز پیش محمد جواد ظریف و وزرای امور خارجه 1+5 در نیویورک دور یک میز نشستند و مرحله تازه ای از مذاکرات هسته ای را کلید زدند. این نشست از سوی تمامی وزرای خارجه حاضر در مذاکرات مثبت و سازنده ارزیابی شد.

عراقچی در این باره گفت: «بعد از جلسه نیویورک که ارزیابی خوبی داریم ژنو را خواهیم داشت و سپس در مورد جلسات بعدی و شکل ادامه کار مذاکره صورت می گیرد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر