جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 43769
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1397 18:33
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران خبر داد

بسته جديد «كوچك ها» در راه است

متولي سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران، از تدوين يك بسته براي حمايت از بنگاه هاي جوان پس از اجرايي شدن سياست جديد ارزي دولت طي روزهاي اخير از سوي وزارتخانه صنعت، معدن وتجارت خبر داد.
به گزارش راه امروز: متولي سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران، از تدوين يك بسته براي حمايت از بنگاه هاي جوان پس از اجرايي شدن سياست جديد ارزي دولت طي روزهاي اخير از سوي وزارتخانه صنعت، معدن وتجارت خبر داد. بسته اي كه راهي دولت شده و در انتظار تصويب است. از همين رو، صادقي نجفي، صحبت درباره جزئيات اين بسته را به روزهاي آينده موكول كرد. او در عين حال، از تلاش وزارت صنعت براي تامین نقدینگی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در آینده نزدیک خبر داد و از قول وزير صنعت، به تهيه اين بسته حمايتي براي حل مشكل نقدينگي صنايع كوچك و متوسط در شرايط جديد ارزي اشاره كرد. البته متولي صنايع كوچك ومتوسط در آستانه روز ملي حمايت از صنايع كوچك ومتوسط خبرهاي خوش ديگري هم براي صاحبان اين صنايع داشت. «اعطاي مشوق هاي صادراتي، ترزيق مالي 200 میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط  و اعطاي 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات با درصدهای پایین» را مي توان جزو امتيازات ويژه اي قلمداد كرد كه در اختيار اين صنايع قرار خواهد گرفت. 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در آستانه روز حمايت از صنايع كوچك در 21 مردادماه روزگذشته به ساختمان سميه آمد تا از برنامه هايش براي حمايت از بنگاهاي جوان بگوييد.  
صادق نجفي در جمع خبرنگاران به كارنامه كاري اين سازمان و فعاليت هاي كه طي سال 97 انجام شده استف نيز گريزي زد. طبق برنامه ريزي ها، قرار بود طي سال گذشته حدود 130 هزار شغل در شهرك¬ها و نواحي صنعتي كشور ايجاد شود، اما ظاهرا ميزان اشتغالزايي در اين حوزه در سال گذشته، بيش از ميزان پيش بيني شده بوده است. اما بنابه آمار اعلامي از سوي نجفي،  در مجموع ۱۶۶ هزار شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی سال گذشته مدنظر قرار گرفت. 
از ديگر ماموريت¬هاي اين وزارتخانه كه بارها مورد تاكيد وزير صنعت نيز قرار گرفته است؛ «نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال 97 است، موضوعي كه مورد اشاره نجفي نيز قرار گفت و در اين باره توضيح داد: قرار بر این است که طی مدت سه سال ۳۱ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی، نوسازی و بهسازی شود.
«فعاليت و صادرات بنگاه هاي جوان» محور ديگر نشست روز گذشته متولي صنايع كوچك بود. بنابه آمار اعلامي، با فعالیت ۱۰۹۴ واحد صنعتی صادراتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ميزان صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری را شاهد بوديم. از آنسو، آمار جذب سرمايه در شهرك هاي صنعتي نيز نشان از اين دارد، كه با فعالیت ۲۰۴ سرمایه گذار خارجی، اشتغال ۱۷ هزار و ۱۰ نفری و سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری به ثبت رسيده است. ۵۴ شرکت مدیریت صادرات نیز با ۵۰ میلیون دلار صادرات نيز تشکیل شده است. او همچنین در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید و واحدهای به بهره‌برداری رسیده و نیز اشتغالزایی صورت گرفته نیز گفت: ۷۳ هزار و ۵۲۴ قرارداد منعقد شده و ۴۱ هزار و ۹۰۴ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۷۲۷ هزار نفر و سرمایه‌گذاری معادل ۹۹۷ میلیارد ریال مدنظر قرار گرففته است. این در حالی است که راه‌اندازی ۵۰۴۷ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال با اشتغال ۹۰ هزار نفری صورت پذیرفته و این در حالی است که ۳۰ هزار و ۱۰ طرح در حال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد.
نجفی در بخش بعدي صحبت هاي خود، وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کل کشور را نيز مورد اشاره قرار داد. به گفت او، در مجموع ۹۶۰ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی مصوب شده که ۷۹۶ مورد آنها در حال بهره‌برداری است.  متولي سازمان صنايع كوچك، به تشکیل ۶۰ کنسرسیوم صادراتی در حوزه صنایع غذایی، خشکبار، محصولات پلاستیکی، سنگ، پوشاک و کفش با ظرفیت معادل ۷۶ میلیون دلار صادرات اشاره کرد و گفت: اتمام ۹۲ پروژه خوشه صنعتی در دست اجراست و ۳۱ پروژه امکان سنجی توسعه خوشه‌ای در دستور کار قرار دارد. علاوه بر اين، در سطح كشور حدود 430 پروژه توسعه خوشه اي مورد شناسايي قرار گرفته و 34 پروژه توسعه نيز در مراحل مطالعه شناختي و پياده سازي قرار دارند. از ديگر اقدامات سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران نيز مي توان به برگزاري 3199 تور صنعتي براي حدود 7500 نفر از پرسنل واحدهاي صنعتي اشاره كرد. همچنين بنا به اظهارات نجفي، 48 درصد اشتغال مربوط به صنایع کوچک و متوسط بوده و بیش از یک میلیون فرصت شغلي در 800 شهرک فعال کشور در جریان است.
مشوق هاي ويژه به بنگاه هاي جوان
اما دو خبر خوش نجفي را مي توان«تدوين يك بسته حمايتي از صنايع كوچك» و «اعطای تسهیلات ویژه سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی به سرمايه گذاران»  عنوان كرد. او رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی را دغدغه وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: وزیر صنعت برای حل مشکل نقدینگی صنایع کوچک و متوسط در شرایط جدید ارزی، دستور تهیه بسته‌ حمایتی را صادر کرد.  به گفته او، این بسته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه می شود و پس از تصويب اعلام خواهد شد. بنابه اظهارات نجفي، هفته گذشته تصویب شد که با اخذ 5 درصد هزینه¬های سرمایه گذاری و اقساط 60 ماهه، از سرمایه گذاران حمایت کنیم و برای استارتاپ ها 60 درصد و مابقی 50 درصد مشوق ارائه دهیم. او همچنين با اشاره به توافق با سازمان توسعه تجارت برای در اختیار قرار دادن بخشی از مشوق های صادراتی به بنگاه هاي جوان گفت: بخشی از این مشوق¬ها در اختیار صنایع کوچک قرار می گیرد و اسامی 120 واحد صنعتی کوچک که صادرات داشته اند نیز برای اخذ مشوق صادراتی در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار گرفت.
از آنسو، با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی نيز مقرر شده، 200 میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط تزریق شود و 4 هزارمیلیارد تومان نیز تسهیلات با درصدهای پایین در اختیار این صنایع قرار گيرد. البته به گفته نجفي، در مذاکره با بانک¬های کشور، مقرر شد تا صنایع کوچک در اولویت باشد و بخشی از رشته¬های صنعتی مانند نساجی در اولویت ویژه قرار داده شود.
همكاري صنايع كوچك ومتوسط ايران با ديگر كشورها به ويژه كشورهاي اروپايي محور بعدي سخنان مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بود. او از رایزنی با «کره جنوبی» خبر داد وگفت: دفتر فرش را در شانگهای چین و دفتر خشکبار را در گوانگجو راه اندازی کردیم و در نشست با کنسولگری ها نیز مزیت های کشور تشریح شده است. به گفته او، سیاست اين سازمان در خارج، ورود صنایع کوچک است و برای حمایت از این صنایع نیز مشوق¬های خوبی در اختیار واحدهای کوچک و متوسط قرار خواهیم داد.
نجفی همچنين با اشاره به ممنوعیت واردات هزار 339 قلم کالا برای حمایت از تولید داخل گفت: در 4 ماهه امسال 340 واحد در داخل شهرک صنعتی که تاکنون تعطیل بودند، راه اندازی شدند.  
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش ديگري از صحبت هاي خود، به سرانه سرانه صادرات پوشاک در کشور اشاره و آن را  معادل ۸۹ سنت عنوان كرد. اين در حالي است سرانه صادرات پوشاک در کشور چین معادل ۸۰ دلار و در کشور ترکیه معادل ۱۴۰ دلار است اما سرانه پوشاک در کشور ما حتی به یک دلار هم نمی‌رسد. بنابه اظهارات او، به همین منظور طرح ملی توسعه پوشاک در مناطق روستایی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قرار گرفته است که اشتغالزایی مستقیم ۹۰ هزار نفری را در بر خواهد داشت و در این رابطه شرکت ملی پشتیبان ایجاد شده و قرار است به صورت پایلوت از استان کرمانشاه طی هفته‌های آتی طرح مربوطه آغاز شود. معاون وزير صنعت، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طرح ملی توسعه تولید پوشاک در مناطق روستایی ادامه داد: شناسایی سرمایه‌گذاران در پنج استان پایلوت که به تایید مسئولان استانی رسیده است، انجام شده و شناسایی محل سرمایه‌گذاری شرکت‌های پشتیبانی استانی نیز معین شده است تا به این طریق تعیین نوع پوشاک تولیدی هر استان بر اساس چشم‌انداز طرح با همکاری انجمن پوشاک ایران در دستور کار قرار گیرد.
نجفي در نهايت گفت: با توجه به وضعیت بین‌المللی، برای حمایت از واحدهای صنعتی به خصوص صنایع کوچک و متوسط برنامه¬هایی در دستور کار قرار گرفته که برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران یکی از آنهاست كه در روزهاي 21 و 23 مردادماه برگزار خواهد شد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر