جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 43670
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1397 11:05
«هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه شب گفته بود: در صورتی که ایران رفتارش را تغییر دهد، واشنگتن آماده دیدار با مقام‌های این کشور است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین اظهار نظر درباره شروع گفت و گو با ایران گفته که احساس می کند ایرانی ها «به زودی با ما صحبت خواهند کرد.»
شب گذشته فرمانده سپاه پاسداران در واکنش به اظهارات آقای ترامپ دایر بر آمادگی برای دیدار مستقیم با ایران برای حل اختلافات گفت چنین دیداری "هرگز" انجام نخواهد شد. سرلشکر جعفری گفت: "آقای ترامپ، ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد." ترامپ روز سه شنبه در یک گردهمایی سیاسی در شهر تمپا در فلوریدا گفت: «احساس من این است که آنها به زودی با ما صحبت خواهند کرد. شاید هم نه، اما این هم عیبی ندارد.» 
او روز دوشنبه گفته بود مایل است به طور نامشروط با ایران دیدار و برای حل اختلافات دو کشور پس از خروج آمریکا از توافق جامع هسته ای، برجام، تلاش کند. فرمانده سپاه اما در پاسخ به ترامپ گفت: "مردم ایران ... هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.»
او افزود: "شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دریافت نمایند. هرگز چنین روزی را نخواهید دید. همچنان در کاخ سیاه‌تان بنشینید و در توهم ملاقات با مقامات ایرانی بمانید و بدانید این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی روسای جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید.»
 هوگان گیدلی معاون سخنگوی کاخ سفید سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره گشایش هرگونه خطوط ارتباطی با ایران گفت: «چیزی تغییر نکرده...ترامپ آماده ملاقات است، می خواهد به راه حلی برسد و هر وقت بیانیه ای داشته باشیم به اطلاع شما خواهیم رساند.»
 حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز سه شنبه گفت که خروج ترامپ از برجام «غیرقانونی» است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه نیز در توییتی نوشت که واشنگتن باید خود را مقصر بداند چون با خروج از برجام به تعامل با این کشور پایان داد. سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفت پیشنهاد آقای ترامپ مغایر اقدامات واشنگتن برای اعمال تحریم ها بر ایران و اعمال فشار بر سایر کشورها برای پرهیز از تجارت با جمهوری اسلامی است.
 کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و وزیر خارجه سابق این کشور هم گفت: «به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش چندان نمی‌اندیشد.»
 ترامپ در اظهاراتش گفته بود که به «ملاقات» به عنوان راهکردی موثر اعتقاد دارد. از سوی دیگر یک مقام اسرائیلی گفت که کشورش در ارتباط با ایران "در ارتباط دائم" با دولت آمریکاست. 
این مقام، که اظهارات او بدون ذکر نامش نقل شده، تاکید کرد: "مقام های ارشد آمریکایی گفته اند که در سیاست سختگیرانه آنها در مورد ایران هیچ تغییری رخ نداده." ترامپ چه گفت؟ ترامپ روز دوشنبه در واشنگتن در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا، در پاسخ به سوالی گفت اگر ایرانی ها بخواهند او هم حاضر با ملاقات با آنهاست.
 ترامپ در پاسخ به سوالی درباره شرایطش برای دیدار با مقام های ایرانی چند بار تاکید کرد که هیچ شرطی برای چنین دیداری ندارد. ترامپ گفت: "هیچ شرطی وجود ندارد. اگر آنها بخواهند ملاقات کنند، ما هم ملاقات می کنیم. این هم برای کشور خوب است، هم برای آنها، هم برای ما و هم برای جهان." به گفته ترامپ، این دیدار «نه از موضع قدرت خواهد بود و نه از موضع ضعف. بلکه اگر منجر به توافقی معنی دار شود که مانند توافق قبلی بی ارزش نباشد، کار مناسبی است.» 
ساعاتی پس از سخنان آقای ترامپ مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، شرایطی را برای چنین مذاکراتی تعیین کرد و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌بی گفت که "ما این موضوع را پیشتر مطرح کرده‌ایم که رئیس جمهوری مایل به ملاقات با دیگران برای حل مشکلات است" اما افزود که برای موفقیت در چنین مذاکراتی، شرایطی هم وجود دارد. 
«پومپئو» در تشریح شروط چنین مذاکراتی گفت که "اگر ایرانیان تعهد خود برای تغییر اساسی در نحوه رفتار با مردم خود را نشان دهند، رفتار مخرب خود را کنار بگذارند، بتوانند قبول کنند که ارزش دارد که وارد یک توافق هسته‌ای شوند که در عمل مانع از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای خواهد، آنگاه رئیس جمهوری [آمریکا] گفته است که آماده است تا بنشیند و با آنها گفتگو داشته باشد." صحبت از مذاکره درحالی است که ترامپ ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌ها را علیه ایران ازسر می‌گیرد. و همچنین مرحله اول تحریم‌های ضدایرانی ۴ آگوست (۱۳ مردادماه جاری) اعمال می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر