شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 43085
تاریخ انتشار: 04 تير 1397 11:13
غلامعلی دهقان- فعال سیاسی
حالا دیگر می‌توان ادعا کرد تیم ملی فوتبال ایران تیمی شش‌دانگ و در کلاس بالای جهانی است. در شرایطی که برخی تیم‌های مطرح جهان با جام بیستم خداحافظی می‌کنند، تیم ایران امیدوارتر از همیشه می‌تواند به مرحله بعدی و حتی یک‌چهارم نهایی صعود کند. دراین‌باره نکات زیر شایان توجه است: 

۱- مهم‌ترین عامل رشد و شکوفایی جوانان ایرانی در عرصه فوتبال در سال‌های اخیر، انگیزه بالای آنان در این زمینه است. البته انگیزه رشد و پیشرفت پیش از این هم در دهه‌های گذشته بوده است، اما آنچه این انگیزه‌ها را در وضعیت فعلی به فعلیت رسانده، حضور مدیریت مربی بزرگی به نام کارلوس کی‌روش است. حکایت امروز تیم ملی حکایت پیرمردی است که در سپاه ایران در لشکرکشی به هند شجاعانه می‌جنگید و باعث تعجب نادرشاه شده بود. نادر پرسید در محاصره اصفهان کجا بودی؟ گفت من بودم، ولی تو نبودی! واقعیت این است که حضور این مربی سطح یک جهانی، همچنان به نفع فوتبال ماست. 
۲- دلیل دیگر رشد و شکوفایی فوتبال ایران در سال‌های اخیر، به موضوع پیشرفت روحیه کار جمعی در جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ برمی‌گردد. پیش از این هم فعالیت‌های جمعی درخور توجهی از سوی جوانان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی مشاهده شد. در عرصه ورزش نیز مطرح‌شدن والیبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و... در سطح بالای جهان از سوی تیم‌های ایرانی، ماحصل تغییر در رفتارهای جمعی جوانان نسل سوم است. 
۳- سه مقوله زندگی، سیاست و بازی فوتبال شباهت‌های فراوانی با هم دارند؛ اول اینکه محدوده زمانی در هر سه، برای کنشگران و بازیگران مشخص است و فقط ممکن است گاهی وقت اضافی وجود داشته باشد. پس باید در این مدت محدود، بازیگری کرد تا به نتایج آن رسید. دوم اینکه بدون برنامه نباید امید موفقیت در این سه عرصه را داشت و سوم اینکه با وجود داشتن برنامه و تاکتیک، نمی‌توان از وقوع حوادث در هر سه موضوع غافل بود که می‌تواند همه رشته‌ها را پنبه کند؛ در زندگی یک تصادف، در سیاست به‌قدرت‌رسیدن یک ترامپ و در فوتبال یک گل‌به‌خودی. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر