يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - September 29 2024
کد خبر: 4203
تاریخ انتشار: 03 مهر 1392 15:23

به گزارش راه مردم، سخنگوی کاخ سفید تاكید كرد كه احتمال دیدار «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران و «باراك اوباما» همتای آمریكایی وی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دور از ذهن نیست. «بن رودز» سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت كه دیداری بین روسای‌جمهوری ایران و آمریکا برنامه‌ریزی نشده است اما نمی‌توان این دیدار را منتفی دانست. وی با تكرار برخی ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت كه اگر تهران به نگرانی‌هایی كه درباره فعالیت‌های هسته‌ای این كشور وجود دارد پاسخ بدهد، واشنگتن برای همکاری با دولت ایران در «سطوح مختلف» آمادگی دارد. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته در پاسخ به این سوال که کاخ سفید اعلام کرده امکان دیدار اوباما و روحانی وجود دارد و سخنگوی سازمان ملل نیز احتمال این دیدار را تایید کرده است، گفت: چنین برنامه تنظیم شده‌ای نداریم. اظهارنظرها و بحث‌هایی که مطرح شده مباحثی بوده که در محافل رسانه‌ای مطرح کرده‌اند. پس از آنکه مقام معظم رهبری در یک موضع ‌گیری مدبرانه از نرمش قهرمانانه گفتند، سیاست دولت روحانی نیز بر این مدار چرخید تا بوسیله گفت‌وگو با دنیا ضمن حفظ منافع و عزت ایرانی، ارتباطی متعادل نیز با کشورهای دنیا از جمله غرب برقرار شود. در این حین موضع‌گیری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای بیانات حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای باعث شد تا روحیه جدیدی در بین فعالین سیاسی کشور در رابطه با مسائل خارجی ایجاد شود. روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی آیت‌ا...‌ هاشمی‌رفسنجانی از قول وی نوشت: من در سال‌های آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود. این سایت از قول آیت‌ا...‌ هاشمی نوشت: با آنها هم می‌توانیم کار کنیم فکر می‌کنم هر کشوری در دنیا، عقاید خودش را دارد و عقاید ما هم پابرجاست. آنجایی که در عمل تضاد پیدا می‌کنیم، بحث دیگری است. با تعامل می‌شود. بسیاری از مشکلات را حل کرد.


رئیس‌جمهور چه گفت؟


روز گذشته رئیس‌جمهور در اولین سخنان خود در سفرش به نیویورک، ضمن اعلام برنامه‌هایش در این سفر گفت: امیدواریم بتوانیم در جهت تبیین اهداف نظام و احقاق حقوق ملت ایران گام‌های خوبی برداریم. حجت‌الاسلام حسن روحانی که به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی، در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح اهداف و برنامه‌های سفر خود، اظهار کرد: در جریان این سفر علاوه بر سه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اجلاس خلع سلاح و مجمع وزرای امور خارجه غیرمتعهدها، دیدارها و ملاقات‌هایی با سران منطقه، مقامات اروپایی و برخی رهبران دیگر کشورها خواهیم داشت.


برنامه‌ای برای دیدار آقای روحانی و هیگ تنظیم نشده است


دستگاه دیپلماتیک دولت یازدهم نیز با حضور به موقع در رسانه‌ها، سیاست‌های خارجی و مواضع دولت روحانی در مورد مسائل بین‌المللی را بیان می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات روز پنجشنبه میان ایران و 1+5 در نیویورک را شروع دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدارهای وزیر خارجه کشورمان در نیویورک با وزیران خارجه کشورهای مختلف از جمله انگلیس، خاطرنشان کرد: آقای ظریف چند روز قبل از رئیس‌جمهور راهی نیویورک شدند و برنامه‌ای بسیار فشرده و دقیق برای دیدار و ملاقات با مقامات مختلف، اصحاب رسانه و ایرانیان مقیم تاثیرگذار در بحث سیاست خارجی دارند. افخم همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره شاخص‌های مهم نرمش قهرمانانه از منظر دستگاه دیپلماسی، خاطرنشان کرد: نرمش قهرمانانه در دیپلماسی ایران مبتنی بر نوعی حرکت خردمندانه و هوشمندانه برای تامین منافع ایران است و این نرمش هیچگونه ضعف و عقب‌نشینی از مواضع و حقوق مسلم و آرمان‌های ملت ایران نباید تفسیر شود. نرمش قهرمانانه کاملا مبتنی بر آرمان‌ها و اصول مثبت نظام ایران با تکیه بر سه اصل مستحکم حکمت، عزت و مصلحت است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره دیدار ویلیام هیگ با رئیس‌جمهور کشورمان و افتتاح سفارتخانه‌ها در دو کشور گفت: برنامه‌ای برای دیدار آقای روحانی و هیگ تنظیم نشده است و در دستور کار نیست، صرفا در این باره بحث‌های رسانه‌ای است که مطرح می‌شود.


تمایل آمریکا به بهبود روابط با ایران


این در حالی است که دیروز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت كه «جان کری» وزیر خارجه این كشور از سخنان «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود درباره یک «پاسخ واقعی» استقبال می‌کند. جن پساکی اظهار کرد: «همچنان که پیش از این نیز تاكید كرده‌ایم، امیدواریم دولت جدید ایران به طور واقعی با جامعه جهانی همکاری کند تا به راه‌حلی دیپلماتیك برای مساله هسته‌ای ایران دست یابیم.» وی افزود: «اگر دولت روحانی به طور جدی در مسیر تعامل گام بردارد، آماده همكاری با ایران هستیم.» بر اساس این گزارش، قرار است جان كری پنجشنبه آینده در نشست گروه ۱+۵ كه با حضور ظریف در نیویورك برگزار می‌شود، شركت كند. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز با اشاره مجدد به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در روز پنجشنبه عنوان کرد: در این خصوص برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا وجود ندارد هر دیداری در چارچوب 1+5 انجام می‌شود.


استراتژی تعامل با خارج


به‌عنوان مهم‌ترین تحولی که حسن روحانی در دولت ایجاد کرد، ‌عموما از سیاست‌ها و تیم جدید اقتصادی وی یاد می‌شود. اما باید توجه داشته باشیم تحولی که با دولت جدید در دستگاه دیپلماسی کشور ایجاد شد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. محمدجواد ظریف از جمله کارکشته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دیپلمات‌هایی است که اکنون وزارت امور خارجه را مدیریت می‌کند. این روزها خیلی از رسانه‌ها و صاحب‌نظران از مساله نحوه و مدت‌زمان شروع و پیشبرد مذاکرات ایران و غرب و خصوصا مذاکره احتمالی با آمریکا صحبت می‌کنند. در این زمینه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، اظهار کرد: دولت یازدهم دولت تدبیر و امید است و بنده بسیار خرسندم که مردم به تدبیر این دولت بسیار امیدوارند اما سیاست خارجی ذاتا حوزه متانت، صبر، درایت و اقدامات سنجیده، حساب شده و هدفمند است. نمی‌توان توقع داشت که مشکلات انباشته شده با یک یا چند ملاقات حل و فصل شوند. برنامه‌های متعدد و متنوع و ملاقات‌های ریاست محترم جمهوری و بنده در این سفر، شروع این مسیر پرفراز و نشیب است. البته اطمینان دارم که این راه دشوار و زمانبر با دعا، صبر و پشتیبانی شما با موفقیت طی خواهد شد.
برچسب ها: اوباما
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر