يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 417
تاریخ انتشار: 02 تير 1392 10:22
مسیر بازار طلای ایران از بازار جهانی جدا می‌شود/انس تا 1100 دلار کاهش می‌یابد

یک کارشناس بازار طلا گفت : شنیده ها حاکی است که در 10 روز آینده تحریم طلای ایران آغاز می شود و آغاز تحریم طلا مسیر بازار طلا و سکه را از بازار جهانی جدا کرده و ممکن است این روند کاهشی جای خود را به روند افزایشی دهد.


به گزارش راه مردم، امیر حسین شریعتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، با اشاره به اینکه اظهار نظر "برنانکه" رییس فدرال رزرو آمریکا در خصوص توقف سیاست های انبساطی پولی آمریکا موجب سقوط انس در بازار جهانی شده است ،تصریح کرد:براساس سیاست های انبساطی آمریکا دولت تا 85 میلیارد دلار از اوراق قرضه عرضه شده توسط بانکها را خریداری می کند که به معنای تزریق دلار به بازار است.



شریعتی تصریح کرد: تقویت دلار موجب شد تا ارزش دلاراز شاخص استاندارد که برای 500سهام تعیین می شود از ابتدای سال با 14 درصد رشد اثر منفی خود را بر بازار طلا اعمال کند.



کارشناس مسایل اقتصادی خاطرنشان کرد: کاهش خرید اوراق قرضه توسط دولت آمریکا تا 2014 اثراتی همانند آنچه اکنون در بازار مشاهده می شود را به دنبال خواهد داشت.



وی بیان کرد: از ابتدای سال 2008 تا کنون طلا بیش از 70 درصد رشد را تجربه کرده  و نقدینگی که وارد بازار می شود به سمت بازار طلا هدایت شده است که یکی از مهمترین دلایل آن سیاست های انبساطی و تزریق دلار کشور آمریکا بوده که موجب افزایش تقاضای طلا نیز شده است .



شریعتی تصریح کرد: همچنین آمریکا در مقابل تعهدات خود به کشور چین به این کشور طلا تحویل داد که  این امر موجب صعود طلا تا هزار و 712 دلار شد .



وی ادامه داد: چند عامل در کاهش نرخ طلا در بازار موثر بوده است که یکی از آنها کاهش تولیدات صنعتی چین بوده و موجب شده تا نرخ رشد اقتصادی چین به کمتر از 7 درصد در 13 سال گذشته برسد و  نرخ رشد اقتصادی چین بیش از 7.5 درصد پیش بینی شده که به معنای کاهش تقاضای چین برای طلاست .



کارشناس مسایل اقتصادی خاطرنشان کرد: افزایش مالیات طلا از 6 به 8 درصد در هند نیز از دلایل کاهش خرید طلا در این کشور بوده که به طور طبیعی در کاهش نرخ انس جهانی موثر بوده است .



شریعتی تصریح کرد: فراموش نکنیم که سه عامل اصلی موجب سقوط طلا در بازار جهانی شده  که کاهش خرید اوراق قرضه در آمریکا ،افزایش مالیات بر واردات و رشد ارزش دلار ازجمله آنها ست .



وی اضافه کرد: قبل از سخنرانی برنانکه نرخ طلا در بازار در سطح 1 هزار و 374 دلار بوده است اما طلا طی یک هفته سه درصد کاهش یافت و برخی پیش بینی می کنند میانگین انس جهانی طلا تا پایان سال به کمتر از 1هزار و 100 دلار برسد که حدود 11 درصد کمتر از قیمت کنونی است .



کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به نوسان های نرخ طلا در روزهای اخیر یادآور شد : نرخ دلار در ساعات پایانی چهارشنبه هفته گذشته 3هزار و 430 تومان و انس هزار و 368دلار بود اما دلار ساعت 12 روز پنج شنبه 3 هزار و 270 تومان  و انس نیز به هزار و 330 دلار رسید و اکنون نیز هر انس طلا در محدوده 1هزار و 290 دلار است که در 32 ماه گذشته در پایین ترین سطح خود قرار دارد .



وی با اشاره به تاثیر نوسان های دلار بر بازار طلا و سکه گفت : طبیعی است که نوسان های ارز بر بازار طلا تاثیر گذار است .



شریعتی خاطرنشان کرد: نرخ رشد اقتصادی بیشتر کشورها پس از بحران اقتصادی مثبت بوده است و توقف سیاست های انبساطی مالی در آمریکا نیز نشان دهنده رشد اقتصادی این کشور است .



کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: پس از اعلام نتایج انتخابات نیز نرخ سکه کاهش  و پس از آن اندکی افزایش یافت که متاثر از فضای روانی مثبت ایجاد شده بود.



وی با بیان اینکه محدوده حمایتی 1 هزار و 280 تا هزار و 300 دلار برای هر انس قابل پیش بینی است ، تاکید کرد: کاهش نرخ طلا در بازار داخلی بیشتر متاثر از جو روانی است و 300 هزار قطعه سکه پیش فروش شده که به مشتریان تحویل شده است می تواند موجب ادامه روند کاهشی شود .

کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: شنیده ها حاکی است که در 10 روز آینده تحریم طلای ایران آغاز می شود که آغاز تحریم طلا مسیر بازار طلا و سکه را از بازار جهانی جدا می کند و ممکن است این روند کاهشی جای خود را به روند افزایشی دهد .



وی بیان کرد: دید کوتاه مدت بازار نشان می دهد که قیمت ها در روزهای آتی  کاهش می یابد اما در درازمدت بازار مسیر خود را سمت دیگری تغییر می دهد.

برچسب ها: طلا
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر