شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: 4147
تاریخ انتشار: 02 مهر 1392 15:13
به گزارش راه مردم، رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید، گفت: «نرخ فعلی دلار در بازار نرخ کف است و بیشتر از این پایین نخواهد آمد.»

وی تصریح کرد: بانک مرکزی اجازه کاهش بیش از میزان فعلی را به نرخ دلار در بازار نخواهد داد.

ولی‌الله سیف صبح امروز (سه‌شنبه) در حاشیه صبحانه کاری اتاق ایران در جمع خبرنگاران به بیان جزئیات این نشست پرداخت و اظهار کرد: «این جلسه باعث شد بنده و معاونانم در بانک مرکزی در جریان ریز مسائل اجرایی تولید و شکوفایی اقتصادی کشور قرار گیریم؛ فعالان اقتصادی سؤالاتی را مطرح کردند که بنده نیز بر حسب وظیفه پاسخ آنها را دادم.»

گزیده سخنان رییس کل بانک مرکزی به این شرح است:

  • در روزهای اخیر یک بخشنامه درباره تجدیدنظر گشایش اعتبارات اسنادی ابلاغ کردیم، در گذشته روال به این شکل بود که بعد از ثبت سفارش متقاضی باید به بانک مراجعه و اعتبارات اسنادی را تأمین می‌کرد؛ البته باید به‌عنوان خریدار از بانک مرکزی کسب مجوز می‌کرد و بعد به مرکز مبادلات مراجعه و اقدام به گشایش اعتبار می‌نمود.



  • در گذشته متقاضیان می‌بایست صددرصد ارز مورد نیاز را از مرکز مبادلات خریداری می کردند و بعد گشایش اعتبار انجام می‌شد ولی با بخشنامه بانک مرکزی این امکان فراهم شد که با واریز حداکثر 30 درصد ارز مورد نیاز گشایش اعتبار انجام شود. البته مابقی تعهدات را در زمان‌بندی باید پرداخت کنند.



  • برای گشایش کننده اعتبار این امکان فراهم شد که در صورت تقاضا ارز مورد نیاز بیش از 30 درصد نیز در همان مقطع پرداخت شود.



  • در فهرست ممنوع الخروج‌های بانکی تجدیدی نظر می کنیم. طبق سیاست جدید بانک مرکزی یک‌سوم از مشمولین فهرست ممنوع الخروج‌ها از این فهرست خط خوردند؛ بانک مرکزی موظف است برای جلوگیری از محرومیت حقوق شهروندی (ممنوع الخروج شدن عملاً باعث محروم شدن از حقوق شهروندی می‌شود) درباره فهرست ممنوع الخروج‌ها تصمیم‌گیری کند.



  • درباره سایر افرادی که در فهرست ممنوع الخروج‌های بانکی هستند نیز تجدیدنظر انجام خواهد شد، بانک‌ها اگر مستندات کافی برای ادامه ممنوع الخروج شدن این افراد ارائه ندهند آنها را نیز از فهرست حذف می‌کنیم.


تأکید مجدد بر متعادل‌سازی نرخ سود بانکی

  • سیاست فعلی دولت در جهت کنترل و پایین آوردن نرخ تورم است. در یک بازار متعادل اقتصادی نرخ سود و نرخ تورم متعادل خواهند بود؛ نرخ سود به‌دور از نرخ تورم نخواهد بود.


سوئیفت موضوع پیچیده‌ای نیست

  •  سوئیفت برای بانک مرکزی و سیستم بانکی موضوع پیچیده‌ای نیست چرا که جایگزین‌های مناسبی برای این امکان پیدا کرده‌ایم.



  • اگر سوئیفت را مجدداً بخواهند در اختیار ما قرار دهند به‌طور حتم از آن استفاده خواهیم کرد.


دلار آزاد بیشتر از این پایین نمی‌آید

  • کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و تنها عاملی که باعث نوسانات اخیر شده خوش‌بینی‌ها و آثار روانی موجود در بازار است.



  • نرخ ارز منطق خاص خود را دارد،هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید.



  • نرخ فعلی دلار در بازار نرخ کف است و بیشتر از این پایین نخواهد آمد.


وی توضیح بیشتری در مورد چرایی این ادعا ارائه نداد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر