جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 41287
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1396 18:56
در حالي نرخ دلار ديروز رکورد چهارهزارو ٨٠٠ تومان را زد و ساعتي بعد در کانال چهارهزارو ٧٥٠ آرام گرفت که رئيس‌جمهور چند روز قبل به مردم اطمينان داده بود که خيالشان بابت دلار راحت باشد. به گزارش تسنيم، ناآرامي‌ها در بازار ارز و شدت شوق مردم براي خريد دلار کار را در اين بازار به جايي رسانده که بار ديگر صف‌هاي طولاني براي خريد اين ارز مقابل صرافي‌هاي خيابان فردوسي تشکيل شده است. شوق خريد دلار از آنجا بين مردم بالا گرفته که قيمت دلار چند هفته‌اي است مدام در حال افزايش است و مردم با اين تصور که اگر دلار بخرند سود مي‌کنند وارد اين بازار شده و به خريد ارز مشغول شده‌اند.
جالب‌تر اينکه ‌مانند سنوات قبل و سال‌هاي ٩٠ و ٩١ اين‌بار هم خريداران منتظر در صف‌هاي طولاني مقابل صرافي‌هاي فردوسي خانم‌هاي خانه‌دار هستند! خانه‌دارهايي که کنار دلال‌هاي بازار ارز سوداي سود بيشتر با خريد دلار را دارند.

يکي از فعالان بازار از حرکت پول‌هاي خرد به‌ سمت اين بازار خبر داده و مي‌گويد: هيجانات در بازار اکنون به اوج رسيده و هرکسي با هر ميزان سرمايه‌اي که دارد، از دور و نزديک خود را به چهارراه استانبول و سبزه‌ميدان رسانده است تا بلکه بتواند سودي هرچند اندک اما پرريسک را به خانه ببرد. شايد هم حق با خانه‌دارها و دلال‌ها باشد! بالاخره دلار در چند روز رشد چشمگيري داشت! ولي طبق اذعان يکي از همين دلال‌هاي خيابان فردوسي که او هم پاتوق اصلي‌اش پاساژ افشار است، سود اصلي گراني دلار به جيب سرمايه‌دارهاي بزرگ اين بازار مي‌رود نه مردم و دلال‌هاي خرد! حقيقتا اين دلال سالخورده که به‌گفته خودش عمري را در اين بازار سپري کرده، راست مي‌گوید؛ براي اينکه راستي گفته او را براي مخاطبان محترم هم ثابت کنيم اشاره‌اي خواهيم داشت به اتفاقات صبح تا ظهر بازار ارز در روز يکشنبه ١٥ بهمن!

شايد از ١٥ بهمن بشود به‌عنوان روز رکوردزني دلار یاد کرد، چراکه در اين روز دلار در حالي رکورد چهارهزارو ٨٠٠ تومان را زد که پيش‌تر مسئولان ارشد دولتي از جمله رئيس‌جمهوري و رئيس کل بانک مرکزي به مردم وعده داده بودند که دلار ارزان مي‌شود! اما ديروز دلار براي ساعتي در بازار ارز از چهارهزارو ٨٠٠ تومان هم عبور کرد. در زماني که دلار از چهارهزارو ٨٠٠ تومان عبور کرد، سود به جيب چه‌کسي رفت؟ دقت داشته باشيد دلار خيلي روي کانال چهارهزارو ٨٠٠ تومان نماند، ولي همان دقايق کوتاه هم کافي بود تا سرمايه‌داران اصلي که نبض بازار را در اختيار دارند دلارهاي خود را با قيمت بالا به مردم و دلال‌هاي خرد بفروشند. 

 فروش در قيمت‌هاي بالا هم معمولا براي اين افراد کاري ندارد چراکه خودشان با دپوي دلارهاي بازار اين تصور را در بازار جا مي‌اندازند که دلار نيست و اين يعني گراني بيشتر! هر زمان هم که دلار در بازار کم شده و قيمت‌ها بالا رفته شوق مردم و دلال‌ها براي خريد دلار بيشتر از قبل شده، اين رويه‌اي است که نمي‌توانيم منکرش شويم. بله! چند دقيقه فرصتي است که دلال‌هاي بزرگ بازار ارز که در گزارش‌هاي قبلي تسنيم نام دو نفرشان را آورده بوديم، سودهاي ميلياردي به جيب بزنند! سود ميلياردي هم از اين جهت که اين افراد در معاملاتشان به فروش ١٠٠ دلار و... کفايت نمي‌کنند، بلکه معاملاتي که اينها دارند در حوزه يک و دو ميليون دلار است نه صرفا چندصد دلار! بعد از آنکه دلار اين افراد فروخته شد و کمي ارز در بازار زياد شد قيمت‌ها نيز سير نزولي را در پيش گرفت! حال قضاوت با شماست که بگوييد در زمان گراني دلار چه‌کساني سود مي‌کنند، باز هم ياد صحبت‌هاي دلال موسپيد افشار افتادم که گفت: اين دلال‌ها صبح که مي‌خواهند دلارهايشان را بفروشند قيمت‌ها را بالا مي‌برند، ولي بعدازظهر که ديگر دلارهايشان به ‌فروش رفت، قيمت دلار ارزان مي‌شود! در بازار ارز تهران همين هم شد، دلار خيلي روي کانال چهارهزارو ٨٠٠ تومان نماند و دقايقي بعد در کانال چهارهزارو ٧٠٠ تومان جا خوش کرد و بين چهارهزارو ٧٥٠ تا چهارهزارو ٧٨٠ تومان معامله شد، البته کاهش دلار بعد از ورود بانک مرکزي به کف بازار کمي شدت گرفت. از ظهر ديروز و بعد از آنکه دلار رکورد چهارهزارو ٨٠٠ تومان را هم زد، از خيابان فردوسي و مقابل پاساژ افشار خبر رسيد که نماينده بانک به پاتوق اصلي دلارفروش‌ها رفته و به تمام متقاضيان، دلار با نرخ بانکي مي‌فروشد. متقاضيان با کارت ملي مي‌توانند ٣٠ دلار دريافت کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر